Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z Polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies.
20 kwietnia 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
medycyna praktyczna dla lekarzy

Model żywienia niemowląt karmionych piersią i schemat żywienia niemowląt, które nie są karmione piersią
Aktualne (2001) zalecenia Instytutu Matki i Dziecka

22.10.2001
doc. dr hab. med. Janusz Książyk
zastępca dyrektora Instytutu Matki i Dziecka ds. klinicznych
doc. dr hab. med. Zofia Rudzka-Kańtoch
pełnomocnik dyrektora ds. żywienia Instytutu Matki i Dziecka
dr inż. Halina Weker
kierownik Zakładu Żywienia Instytutu Matki i Dziecka
Zalecenia przedyskutowali zaproszeni przedstawiciele instytutów resortowych, akademii medycznych, szpitali klinicznych i innych placówek służby zdrowia 27 czerwca 2001 roku w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Zalecenia są oficjalnym dokumentem, zaaprobowanym przez Dyrektora Instytutu Matki i Dziecka.

Tabela 1. Model żywienia niemowląt karmionych piersią

Wiek (miesiące) Sugerowana liczba posiłków Rodzaj pożywienia (żywność uzupełniająca)
1–6 wyłączne karmienie piersią

karmienie piersią zależne od potrzeb dziecka

posiłki uzupełniające1 można wprowadzić przed ukończeniem 6. mż. w wyjątkowych sytuacjach (ze wskazań lekarskich lub na życzenie matki można wprowadzić mleko początkowe lub następne, w zależności od wieku dziecka); początkowo papka jarzynowa, a następnie zupa jarzynowa2 z gotowanym mięsem (bez wywaru) i bezglutenowym kleikiem zbożowym lub papka jarzynowa z gotowanym mięsem; sok owocowy (najlepiej przecierowy) lub przecier owocowy (może być z dodatkiem kleiku bezglutenowego)
7 karmienie piersią

5–6

posiłki uzupełniające należy wprowadzić w 7. mż. zgodnie z zasadami podanymi dla okresu wcześniejszego, a następnie wprowadzić stopniowo kaszkę (kleik bezglutenowy)3 i 1/2 żółtka (co 2. dzień)
8 karmienie piersią

5

posiłki uzupełniające jak w 7. mż.
9 karmienie piersią

5

posiłki uzupełniające jak w 8. mż. oraz biszkopty bezglutenowe i chrupki kukurydziane; zmiana: całe żółtko co 2. dzień
10 karmienie piersią

5

posiłki uzupełniające jak w 9. mż.; zmiana: obiad z dwóch dań (zupka + jarzynka z dodatkiem gotowanego mięsa)4 oraz produkty zbożowe (w tym glutenowe), takie jak kaszki, kleiki, kasze, bułki, chleb, sucharki
11–12 karmienie piersią

4–5

posiłki uzupełniające jak w 10. mż.; zmiana: wprowadzić całe jajo 3–4 razy w tygodniu oraz twarożek, kefir i jogurt 1–2 razy w tygodniu

1 Nowe produkty, takie jak owoce, warzywa, kasze, mięso, należy wprowadzać kolejno i osobno, obserwując reakcję dziecka i zaczynając od małych ilości, np. 3–4 łyżeczek. Lekarz może zmodyfikować kolejność wprowadzania poszczególnych produktów.
2 Składnikiem tłuszczowym zup jarzynowych może być dobrej jakości masło, oliwa z oliwek lub bezerukowy olej rzepakowy.
3 Zaleca się, aby wprowadzane produkty zbożowe były wzbogacane w żelazo.
4 Konsystencja jarzyn i mięsa powinna stymulować żucie pokarmu


Tabela 2. Schemat żywienia niemowląt, które nie są karmione piersią

Wiek (mięsiące) Sugerowana liczba posiłków i objętość porcji1 Rodzaj posiłku
1 7 x 90–110 ml mleko początkowe
2 6 x 110–130 ml mleko początkowe
3 6 x 130 ml mleko początkowe
4 6 x 150 ml mleko początkowe
5 5 x 180 ml 4 x mleko następne2 z dodatkiem bezglutenowego kleiku3 (mieszanka mleczna);  1 x zupa (papka jarzynowa); skrobane jabłko i(lub) sok
6 5 x 180 ml 4 x mleko następne z dodatkiem bezglutenowego kleiku; 1 x zupa4 (papka jarzynowa + gotowane mięso – bez wywaru); przecier owocowy (warzywny) lub sok
7 55 mleko następne z dodatkiem bezglutenowego kleiku (mieszanka mleczna) lub z dodatkiem  kaszki bezglutenowej; zupa (papka jarzynowa z gotowanym mięsem); kaszka bezglutenowa  na mleku następnym z owocami; przecier owocowy lub sok; 1/2 żółtka co 2. dzień
8 5 jak w 7. mż.
9 5 jak w 8. mż.; zmiana: całe żółtko co 2. dzień
10 4–5 jak w 9. mż. oraz wprowadzenie (oprócz bezglutenowych) zbóż glutenowych (kasze, bułki, chleb, sucharek); zmiana: obiad z dwóch dań (zupa + jarzynka z dodatkiem gotowanego mięsa)6
11–12 4–5 jak w 10. mż. oraz zmiana: całe jajko 3–4 razy w tygodniu; twarożek, kefir, jogurt 1–2 razy w tygodniu7

1 Częstość podawania posiłków i wielkość porcji, jaką zjada dziecko w danym wieku, zależą od łaknienia dziecka i jego zapotrzebowania. Podane wartości należy traktować jako przybliżone.
2 Można kontynuować podawanie mleka początkowego. Wprowadzanie produktów w posiłkach uzupełniających (soki, owoce, produkty zbożowe, mięso, żółtko itd.) może nastąpić po ukończeniu 4. mż. (120 dni życia) do ukończenia 6. mż. (180 dni życia). Nowe produkty należy wprowadzać kolejno i osobno, obserwując reakcję dziecka i zaczynając od małych ilości, np. 3–4 łyżeczek. Kolejność wprowadzanych produktów może być modyfikowana przez lekarza.
3 Wprowadzane produkty zbożowe mogą być wzbogacane w żelazo.
4 Składnikiem tłuszczowym zup jarzynowych może być dobrej jakości masło, oliwa z oliwek lub bezerukowy olej rzepakowy.
5 Orientacyjna objętość porcji w II półroczu wynosi 180–220 ml.
6 Konsystencja jarzyn i mięsa powinna stymulować żucie pokarmu.
7 Tylko naturalne składniki, bez konserwantów.


Komentarz

1. Zaleca się, aby przez pierwszych 6 miesięcy życia niemowlęta były karmione wyłącznie piersią.

2. Pierwsze 6 miesięcy życia liczy się do końca pierwszego półrocza, a więc do 180 dni życia dziecka.

3. Ponieważ zaleca się, aby przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka stosować wyłączne karmienie piersią, wprowadzenie innych niż pokarm naturalny posiłków powinno wynikać ze wskazań lekarskich, ewentualnie być uzasadnione życzeniem matki.

4. Rodzaj wprowadzanych innych niż pokarm naturalny posiłków w czasie pierwszych 6 miesięcy życia dziecka powinien odpowiadać – w przybliżeniu – czasowi wprowadzania tych posiłków u niemowląt niekarmionych piersią.

5. Posiłki uzupełniające – szczególnie w czasie pierwszych 6 miesięcy życia dziecka – nie mogą zastępować karmienia piersią, lecz je uzupełniać, dlatego powinny być oferowane po, a nie przed karmieniem piersią.

6. Posiłki uzupełniające powinny być podawane łyżeczką lub z kubka (a nie przez smoczek).

O tym się mówi

  • Los rezydenta
    Jesteśmy traktowani jak tania siła robocza zarówno przez dyrekcje szpitali, jak i starszych kolegów – skarżą się rezydenci.
  • Rektor ŚUM broni studiów z homeopatii
    Autorytet uczelni buduje się poprzez otwartość na myśli i poglądy - napisał rektor Śląskiego Uniwersytu Medycznego prof. Przemysław Jałowiecki.
  • Główny problem to brak lekarzy
    Są w dużej części nieprecyzyjne i widać, że pisane w pośpiechu. Część rozwiązań ma charakter techniczny i nie dotyka istoty sprawy - tak projekty "pakietu antykolejkowego" ocenia była prezes NFZ Agnieszka Pachciarz.
  • MZ planuje zmiany w zakresie przepisywania leków
    Ministerstwo Zdrowia przedstawiło 8 kwietnia do konsultacji projekty, które wspólnie tworzą „pakiet antykolejkowy” zapowiedziany przez Bartosza Arłukowicza. Jakie zmiany dotyczą kwestii wypisywania recept?

Wideo

Konferencje MP