mp.pl to portal zarówno dla lekarzy, jak i pacjentów — prosimy wybrać:

Zapytaj eksperta. Celiakia

15.10.2009
prof. dr hab. med. Hanna Szajewska, dr med. Piotr Dziechciarz, lek. Anna Chmielewska
Klinika Pediatrii Warszawski Uniwersytet Medyczny

Od Redakcji: Przedstawiamy praktyczne odpowiedzi ekspertów na pytania nadesłane do Redakcji przez Czytelników lub zadane podczas konferencji szkoleniowych organizowanych przez Dział Szkoleń Medycyny Praktycznej. Pytania oraz propozycje tematów, które chcieliby Państwo poruszyć w przyszłości, można również przesyłać na adres e-mail: listy@mp.pl.

Skróty: EmA – przeciwciała przeciwendomyzialne, ESPGHAN – European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition, HLA – antygen zgodności tkankowej, tTG – tkankowa transglutaminaza

1. Jakie postaci kliniczne celiakii się wyróżnia? Jakie są kryteria ich rozpoznawania? Czy postać niema celiakii ma znaczenie kliniczne?
   W tabeli 1. przedstawiono obecną klasyfikację postaci celiakii, uwzględniającą objawy kliniczne, wynik badania serologicznego oraz histologicznego. Postać niemą celiakii, mimo braku objawów, także należy leczyć, stwierdzono bowiem częstsze występowanie chorób autoimmunologicznych i chłoniaków przewodu pokarmowego u pacjentów z tą postacią choroby. Ponadto, według pojedynczych doniesień, chorzy ci nie osiągają optymalnego dla siebie poziomu edukacji i szczebla kariery zawodowej. Jak dotąd uważa się, że postać latentna nie wymaga leczenia, jednak chorego trzeba monitorować, ponieważ objawy mogą się rozwinąć w późniejszym wieku. (HSz)

Wybrane treści dla pacjenta
  • Schizofrenia u dzieci i młodzieży
  • Wady zgryzu u dzieci
  • Celiakia u dzieci
  • Biegunka infekcyjna
  • Szczepienie przeciwko rotawirusom
  • Opryszczka u dzieci
  • Stolec – zmieniony wygląd
  • Giardioza (lamblioza)
  • Dieta bezglutenowa
  • Badania serologiczne w celiakii
O tym się mówi
  • Ile szpitali potrzebujemy w Polsce?
    Żaden szpital nie zostanie zamknięty. Ale co to w zasadzie znaczy „szpital” i czy brak zagrożenia likwidacją oznacza brak zmian?
  • Pozorny sprzeciw
    Ministerstwo nauki tworzy grunt pod umożliwienie kontynuowania kształcenia przyszłych lekarzy w szkołach, które nie mają wymaganego zaplecza dydaktycznego – uważają przedstawiciele samorządu lekarskiego.
  • System przypomina zmurszały budynek
    Liczyliśmy na to, że ten rząd zmieni metodę i ustawę, stanie w prawdzie i głośnio przyzna, że pieniędzy jest zdecydowanie za mało. Tak się nie stało, kontynuowana jest polityka zaciemniania obrazu, co nas bardzo boli – mówi prezes NRL Łukasz Jankowski.