Tłumaczyła Małgorzata Wiesner-Spyrczyńska
Od Redakcji: Artykuł przygotowany na podstawie wykładu Autora na X Sympozjum „Dylematy etyczne w praktyce lekarskiej – jak lekarze powinni sobie radzić w trudnych sytuacjach i kto może w tym pomóc” (Kraków, 25 maja 2017 r.), zorganizowanym przez Medycynę Praktyczną i Towarzystwo Internistów Polskich, we współpracy z Polskim Towarzystwem Opieki Duchowej w Medycynie, Międzywydziałowym Instytutem Bioetyki Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Komisją Etyki Lekarskiej Naczelnej Rady Lekarskiej, Okręgową Izbą Lekarską w Krakowie oraz American College of Physicians.
Jak cytować: Porta-Sales J.: Podejmowanie decyzji w praktyce klinicznej – jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Med. Prakt., 2017; 9: 129–131
Wprowadzenie
Trudne sytuacje w podejmowaniu decyzji w praktyce klinicznej z reguły nie pojawiają się, gdy nie ma wątpliwości co do tego, jak przywrócić zdrowie pacjenta. W takich okolicznościach lekarze chętnie dzielą się z pacjentem szczegółami dotyczącymi choroby, leczenia i spodziewanego pozytywnego wyniku, a pacjenci chętnie słuchają, nawet jeśli leczenie będzie uciążliwe. Sprawy się komplikują, kiedy choroba jest nieuleczalna, a najbardziej korzystnym wynikiem leczenia może być spowolnienie postępu choroby lub co najwyżej złagodzenie objawów, a przy tym efekty leczenia są niepewne. W takich okolicznościach koncepcja jakości życia może stwarzać problemy w procesie podejmowania decyzji.
Dobro medyczne i całościowe dobro pacjenta
Pojęcie jakości życia jest zawsze subiektywne. Jego znaczenie na poziomie indywidualnym jest powiązane z wieloma aspektami życia, takimi jak zdrowie, rodzina, życie społeczne, praca, ale także z kwestiami osobistymi, takimi jak oczekiwania, pragnienia, cele i wartości, jakimi człowiek kieruje się w swoim życiu. Choroba bezpośrednio uderza w te indywidualne aspekty życia, które i tak są już mniej lub bardziej dotknięte lub zaburzone przez inne czynniki czy sytuacje. Stąd rozpatrywanie tego, co się składa na poczucie jakości życia dla konkretnego człowieka musi być całościowe. W tym kontekście należy uwzględnić dwa podstawowe pojęcia: „dobro medyczne” i „całościowe dobro pacjenta”. „Dobru medycznemu” służą działania ukierunkowane na zahamowanie postępu choroby lub złagodzenie jej objawów. Natomiast patrzenie przez pryzmat „całościowego dobra pacjenta” wymaga leczenia dopasowanego do wartości i pragnień chorego, jego celów i oczekiwań, które pozwoli na zapewnienie najlepszej jakości życia z perspektywy pacjenta. Gdy występuje sprzeczność między dobrem medycznym a całościowym dobrem pacjenta co do najlepszego rozwiązania, zwykle dochodzi do konfliktu i wówczas podjęcie decyzji staje się trudne.
Odpowiedzialność a wynik
Z punktu widzenia lekarza konieczność podjęcia trudnej decyzji w praktyce często rodzi poczucie odpowiedzialności. Nierzadko się zdarza, że lekarz czuje moralną odpowiedzialność za wynik swoich działań i zaniechań, a poczucie winy może powodować podejmowanie działań obronnych nie zawsze w zgodzie z całościowym dobrem pacjenta. Należy pamiętać, że wynik leczenia zależy od wielu czynników oprócz decyzji lekarza, przede wszystkim od stanu pacjenta, przebiegu choroby i pewnych czynników środowiskowych. Oczywiście lekarze nie mają kontroli nad tymi czynnikami, dlatego należy zaakceptować brak pewności oraz fakt, że taka całkowita kontrola nie jest możliwa. Lekarze są moralnie odpowiedzialni za proces podejmowania decyzji, a nie za sam wynik leczenia (oczywiście z wyjątkiem sytuacji popełnienia przez lekarza zawinionego błędu). Proces podejmowania decyzji ma 3 główne składowe: zrozumienie problemu klinicznego, przedstawienie pacjentowi propozycji leczenia i wypracowanie najlepszego rozwiązania tak, aby podjąć najlepszą decyzję, która pogodzi dobro medyczne i całościowe dobro pacjenta.
Proces podejmowania decyzji
Zrozumienie problemu klinicznego to pierwszy i podstawowy krok w procesie podejmowania decyzji.
Musi ono uwzględnić zarówno aktualny stan
wiedzy na temat danej choroby (rozwój choroby,
dostępne metody leczenia, korzyści, ryzyko, obciążenia),
jak i indywidualne czynniki psychologiczne i społeczne (historia rodziny, aktualna sytuacja
społeczna, osobiste wartości/cele/pragnienia, odpowiedź
emocjonalna pacjenta). To jak najpełniejsze
zrozumienie problemu klinicznego ma doprowadzić
do przedstawienia choremu (i jego rodzinie) zrozumiałej i wyczerpującej informacji, tak by możliwe
było zadbanie o całościowe dobro pacjenta.
W praktyce klinicznej informacja obejmuje trzy
ważne aspekty: rozpoznanie, rokowanie i leczenie.
Zasadnicze znaczenie w przekazywaniu informacji ma uczciwość, czyli udzielenie prawdziwej i rzetelnej
informacji, z zaakceptowaniem tego, że nie
na wszystkie pytania znamy odpowiedzi. Bycie
uczciwym nie ma nic wspólnego z byciem okrutnym
czy niewrażliwym; raczej chodzi o wykorzystanie
najlepszych umiejętności komunikacyjnych i rozpoznanie, jakie informacje są w danym momencie
potrzebne pacjentowi, aby mógł podjąć
najbardziej właściwą decyzję, zgodną z jego osobistymi
celami, wartościami i życzeniami. Ostatecznym
celem udzielenia informacji jest umożliwienie
pacjentowi podjęcia decyzji odpowiedniej
do sytuacji. Uczciwość w udzielaniu informacji nie
jest kwestią czarno-białą, a raczej szerokim spektrum
– po jednej stronie będą pacjenci, którym
do podjęcia odpowiedniej decyzji wystarczy domyślanie
się swojej sytuacji, a inni potrzebują do tego
pełnych szczegółowych informacji. Między tymi
skrajnymi postawami istnieje szerokie spektrum i informacja musi być dostosowana do potrzeb pacjenta.
Uczciwa informacja sprawia, że pacjent realnie
ocenia swoją sytuację, co ostatecznie umożliwia
mu podjęcie odpowiedniej, wyważonej decyzji.
Brak takiej informacji sprawia, że pacjent nie zna
swej rzeczywistej sytuacji, co uniemożliwia mu
podjęcie odpowiednich decyzji i często skłania
do poszukiwań nierealnych rozwiązań i podejmowania
niewłaściwych decyzji, a to stanowi podatny
grunt dla rodzenia się konfliktów.
Dochodzenie do optymalnych rozwiązań powinno
uwzględniać fakt, że wolność lekarza (możliwość
podjęcia działania, które w ocenie lekarza
jest najlepsze dla pacjenta) ma pewne ograniczenia.
Część z nich związana jest z dostępnością
zasobów ludzkich, materialnych i finansowych.
Oczywistym ograniczeniem jest niemożność działania
wbrew prawu, a więc głównie konieczność
uzyskania zgody pacjenta na przeprowadzenie
niektórych procedur, oraz niemożność zabicia pacjenta.
Innymi ograniczeniami są metody leczenia
niezgodne z przyjętymi protokołami czy wytycznymi
postępowania. W przypadku pacjentów niezdolnych
do świadomego wyrażenia zgody, zdanie i interesy rodziny oraz ryzyko pozwu sądowego
również może być postrzegane jako ograniczenie
wolności lekarza.
Rozumiejąc problem kliniczny z punktu widzenia
aktualnej wiedzy i psychospołecznych uwarunkowań pacjenta, lekarz powinien wykorzystać
swoją pełną wolność (uwzględniając potencjalne
ograniczenia) w wyborze metod leczenia, które
przedstawi pacjentowi, aby zapewnić jego całościowe
dobro. Oferowanie pacjentowi pełnego zakresu
wszystkich potencjalnych metod leczenia, z uwzględnieniem nawet tych niedostępnych albo
niemożliwych do zastosowania (coś jak „terapeutyczne
menu”), na wzór relacji sprzedawca–klient,
ma mieć efekt przeciwny – zwiększać wolność
pacjenta. Takie podejście rodzi jednak w pacjencie
niepewność i zagubienie. Lekarz powinien
przedstawić opcje leczenia na podstawie bilansu
korzyści i ryzyka. Cztery rodzaje metod leczenia
powinny zostać przedstawione pacjentowi: 1) leczenie
związane z realnymi korzyściami i małym
lub średnim ryzykiem/obciążeniem; 2) leczenie
związane z realnymi korzyściami nawet jeśli istnieje
proporcjonalne ryzyko/obciążenie; 3) leczenie
związane z minimalnymi korzyściami, ale także
minimalnym ryzykiem/obciążeniem oraz 4) leczenie
związane z istotną korzyścią (nawet przy małej
szansie) i dużym ryzykiem/obciążeniem. Niezwykle
ważne jest, aby wszystkie te opcje zostały dokładnie
wyjaśnione i omówione z pacjentem.
Osiągnięcie porozumienia co do najlepszego rozwiązania w przypadku pacjenta zdolnego do świadomego wyrażenia zgody jest do pewnego stopnia znacznie łatwiejsze niż w przypadku pacjenta niezdolnego do wyrażenia swojej woli, nawet gdy rodzina będzie próbowała wpłynąć na decyzję i ją podważyć. W przypadku pacjenta zdolnego do świadomego wyrażenia zgody konieczne jest uznanie, że zgodnie z etosem zawodowym lekarz służy przede wszystkim pacjentowi, a nie jego rodzinie. Oczywiście zdanie rodziny powinno być uwzględniane, ale decyzje dotyczące leczenia nie powinny być podejmowane przez rodzinę. Postępowanie, w którym jesteśmy nieuczciwi wobec pacjenta, aby ułatwić podjęcie trudnej decyzji rodzinie, jest niemoralne.
W przypadku pacjenta niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody, rodzina jest zobowiązana do poinformowania lekarza o wartościach i życzeniach pacjenta oraz ma możliwość przedstawienia swojego poglądu na temat tego, czego chciałby chory. Lekarze powinni zauważyć troskę rodziny, ale również to, że rodzina nie ma większej wiedzy na temat dobra medycznego niż lekarze. Chociaż lekarz może zwlekać z podjęciem decyzji, to decyzja musi ostatecznie zostać podjęta i to lekarz jest za to odpowiedzialny, nie rodzina.
Szukanie wsparcia w podejmowaniu decyzji
W praktyce klinicznej, a szczególnie w procesie
podejmowania decyzji, 3 zasadnicze elementy
powinny być postrzegane jako „sprzymierzeńcy”:
1) kompleksowe zrozumienie problemu,
2) najlepsze
umiejętności komunikacyjne,
3) zespół
pacjent–rodzina.
Niezwykle ważne jest rejestrowanie
całego procesu podejmowania decyzji w dokumentacji medycznej w ramach moralnego
zobowiązania do przejrzystości, ale także w celu
uniknięcia kary w przypadku pozwu. Przy bardzo
trudnych decyzjach, ale także tych mniej skomplikowanych
należy szukać porady u kolegów lekarzy
czy współpracowników, a w niektórych przypadkach
zasięgnąć także opinii komisji etycznej albo
podobnej instytucji.
Wnioski
Wnioski dotyczące podejmowania decyzji klinicznych
są następujące:
1) głównym celem jest osiągnięcie całościowego
dobra pacjenta
2) odpowiedzialność moralna leży w procesie podejmowania
decyzji, a nie w wyniku leczenia
3) należy uwzględniać bilans korzyści i ryzyka
4) należy rozpoznawać ograniczenia
5) podstawowe zobowiązanie lekarza jest w stosunku
do pacjenta
6) należy uwzględnić rodzinę pacjenta
7) ani pacjent, ani jego rodzina nie mogą pozostać
sami w procesie podejmowania decyzji
8) ostatecznie odpowiedzialność spoczywa na
lekarzu/zespole leczącym
9) niezbędne są umiejętności komunikacyjne
10) należy poszukiwać wsparcia i porady.