Podstawy skutecznej komunikacji

  • Humanizacja medycyny

    Humanizacja medycyny

    Lekarz powinien przede wszystkim zapewnić pacjentowi komfort psychiczny. Wystarczy, że pacjent cierpi z powodu choroby, nie musi dodatkowo cierpieć z powodu lekarza – mówi w rozmowie z mp.pl prof. Jacek Dąbała, kierownik Samodzielnej Pracowni Komunikowania w Medycynie na UM w Lublinie.

  • Dolegliwości psychosomatyczne: Jak leczyć chorych na stres

    Dolegliwości psychosomatyczne: Jak leczyć chorych na stres

    14-latka przestała chodzić. Badania niczego nie ujawniły. Już jako dorosła osoba ujawniła, że straciła władzę w nogach, kiedy zobaczyła matkę alkoholiczkę w niedwuznacznej sytuacji z obcym mężczyzną.

  • Jak powinna wyglądać komunikacja między onkologami a lekarzami rodzinnymi?

    Jak powinna wyglądać komunikacja między onkologami a lekarzami rodzinnymi?

    Zachęcamy do wysłuchania wypowiedzi prof. dr hab. Jacka Fijutha, który krótko omawia zagadnienie komunikacji między onkologami a lekarzami rodzinnymi.

  • Najczęstsze bariery ograniczające skuteczne słuchanie

    Najczęstsze bariery ograniczające skuteczne słuchanie

    Wiele osób ma spore problemy z należytą koncentracją, cierpliwością czy prawidłową analizą intencji mówiącego. W efekcie ich słuchanie ma charakter pozorny, co w teorii komunikowania otrzymało nazwę pseudosłuchanie.

  • Czym jest ONKOline i jakie korzyści dla pacjentów i lekarzy niesie jego wprowadzenie?

    Czym jest ONKOline i jakie korzyści dla pacjentów i lekarzy niesie jego wprowadzenie?

    Zapraszamy do wysłuchania wypowiedzi dr. n. med. Zbigniewa Pawłowicza na temat platformy informatycznej dla lekarzy POZ - ONKOline.

  • Jak poprawić komunikację pomiędzy pacjentami a lekarzami?

    Jak poprawić komunikację pomiędzy pacjentami a lekarzami?

    Specjalnie dla Medycyny Praktycznej Jacek Gugulski odpowiada na pytanie dotyczące komunikacji pomiędzy pacjentami onkologicznymi a lekarzami.

  • Przekazywanie informacji pacjentowi

    Przekazywanie informacji pacjentowi

    Nakazując lekarzowi respektowanie prawa pacjenta do świadomego podejmowania decyzji dotyczących jego zdrowia, KEL nakłada na niego dwa obowiązki: zapewnienie warunków do świadomego podjęcia decyzji, a jednocześnie szacunek dla decyzji pacjenta bez względu na to, jaka ona jest.

  • Kredyt zaufania w relacji lekarz-pacjent

    Kredyt zaufania w relacji lekarz-pacjent

    Relacje między pacjentem a lekarzem powinny opierać się na ich wzajemnym zaufaniu; dlatego pacjent powinien mieć prawo do wyboru lekarza.

  • Sztuka słuchania – kilka uwag natury ogólnej

    Sztuka słuchania – kilka uwag natury ogólnej

    Aktywne słuchanie to postawa skupienia na rozmówcy, to zaangażowanie w skuteczne komunikowanie, a więc takie, które ułatwia nam pracę i życie, to w końcu metoda pozwalająca czerpać satysfakcję z podejmowanych na co dzień czynności.

  • Wiele zależy od kontekstu

    Wiele zależy od kontekstu

    Rutyna dnia codziennego powoduje, że postępujemy często wedle pewnych, wypracowanych przez lata schematów. Nasze doświadczenie pomaga nam pracować efektywnie i odwoływać się w kontaktach z pacjentami do podobnych wydarzeń z przeszłości.

48 artykułów - strona 3 z 5

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo