Zabiegi resuscytacyjne u dzieci

Zabiegi resuscytacyjne u dzieciOceń:
(3.00/5 z 10 ocen)

Nagłe zatrzymanie krążenia

W przypadku nagłego zatrzymania krążenia (NZK) wczesne rozpoczęcie resuscytacji (BLS) – uciskanie klatki piersiowej i oddechy ratownicze – zwiększają szanse przeżycia poszkodowanego dziecka. Czynności te podejmują świadkowie zdarzenia w celu ratowania życia w sytuacji zatrzymania czynności serca. W przypadku dzieci sposób postępowania jest zależny od wieku.

Grupy wiekowe

  • niemowlę – dziecko poniżej pierwszego roku życia
  • dziecko – w wieku pomiędzy pierwszym rokiem życia a początkiem okresu pokwitania (osiągnięcia cech dojrzałości)
  • po zakończeniu okresu pokwitania dzieci traktuje się jak dorosłych.

Ocena stanu dziecka

1. Oceń bezpieczeństwo.
Sprawdź, czy nie grozi Ci żadne niebezpieczeństwo. Włóż jednorazowe rękawiczki (jeśli są dostępne).

2. Oceń stan przytomności.
Oceń, czy dziecko reaguje na wołanie i potrząsanie. Starsze dziecko zapytaj głośno: Co się stało? Czy wszystko w porządku? Czy mnie słyszysz?

Jeśli poszkodowane dziecko reaguje

Pozostaw je w pozycji zastanej i wezwij pomoc (999/112). Regularnie oceniaj jego stan.

Jeśli poszkodowane dziecko NIE reaguje:

Poproś o pomoc lub wezwij pomoc (poproś o przygotowanie telefonu komórkowego).

3. Udrożnij drogi oddechowe.

W tym celu obróć ostrożnie dziecko na plecy i odchyl głowę ku tyłowi:

  • jedna dłoń na czole,
  • druga dłoń 2–3 palcami unosi brodę do góry.

4. Oceń oddech (przy odchylonej głowie)w ciągu najwyżej 10 SEKUND!
Poszukuj prawidłowego oddechu za pomocą:

  • wzroku – czy widzisz ruchy klatki piersiowej?
  • słuchu – czy słyszysz szmer powietrza w czasie wdechu/wydechu?
  • dotyku – czy czujesz na policzku strumień powietrza?

JEŚLI poszkodowane dziecko ODDYCHA:

Ułóż je w pozycji bezpiecznej (na boku) i wezwij pomoc 999/112 .

JEŚLI poszkodowane dziecko NIE ODDYCHA LUB ODDECH JEST NIEPRAWIDŁOWY:

Wezwij pomoc – 999/112 (zrób to sam lub poproś kogoś o pomoc).





Resuscytacja

Uciskanie klatki piersiowej

Niemowlę (dziecko poniżej pierwszego roku życia)

  1. Ułóż 2 palce na klatce piersiowej w dolnej połowie mostka (na wysokości linii łączącej brodawki sutkowe) – połóż drugą dłoń na głowie dziecka w celu jej stabilizacji.
  2. Pochyl się nad poszkodowanym.
  3. Uciskaj szybko (100–120/min).
  4. Uciskaj głęboko (1/3 wysokości klatki piersiowej). Wykonaj 30 uciśnięć.



Dziecko powyżej pierwszego roku życia

  1. Umieść nasadę jednej ręki bezpośrednio nad dolną połową mostka.
  2. Pochyl się nad poszkodowanym.
  3. Wyprostuj rękę w stawie łokciowym.
  4. Uciskaj szybko (100–120/min).
  5. Uciskaj głęboko (1/3 wysokości klatki piersiowej), jeśli brakuje ci sił, uciskaj dwiema rękami. Wykonaj 30 uciśnięć.



Oddechy ratownicze

Niemowlę (dziecko poniżej pierwszego roku życia)

  1. Wykonaj 2 oddechy ratownicze.
  2. Usta–usta–nos.
  3. Ułóż głowę w pozycji udrożnionych dróg oddechowych (pozycja pośrednia).
  4. Ułóż swoje usta tak, aby objąć jednocześnie usta i nos dziecka.
  5. Wykonaj delikatny oddech, aby unieść klatkę piersiową dziecka.
  6. Jeśli klatka piersiowa się uniosła, wykonaj łącznie 2 oddechy.
  7. Natychmiast rozpocznij następną serię 30 ucisków klatki piersiowej.

Dziecko powyżej pierwszego roku życia

  1. Usta–usta
  2. Odchyl głowę ku tyłowi.
  3. Ułóż jedną dłoń na czole dziecka i dwoma palcami (kciuk i palec wskazujący) zaciśnij płatki nosa.
  4. Drugą dłonią 2 lub 3 palcami unieś brodę ku górze i odchyl głowę ku tyłowi.
  5. Obejmij swoimi ustami usta dziecka tak, aby zachować szczelność.
  6. Wykonaj 2 oddechy, aby unieść klatkę piersiową dziecka.
  7. Natychmiast rozpocznij następną serię 30 ucisków klatki piersiowej.



Pamiętaj!

Kontynuuj cykl: 30 uciśnięć klatki piersiowej oraz 2 oddechy ratownicze do momentu:

  • przyjazdu pogotowia ratunkowego,
  • poprawy stanu poszkodowanego,
  • wyczerpania fizycznego,
  • zagrożenia bezpieczeństwa.

Niezwłocznie udzielona pomoc zwiększa szansę na przeżycie poszkodowanego dziecka nawet dwukrotnie.

Data utworzenia: 26.11.2012
Udostępnij:
Wysłanie wiadomości oznacza akceptację regulaminu
    • Redakcja 
      2017-02-22 10:07
      Drodzy Czytelnicy, Postępowanie w zakresie resuscytacji dzieci i niemowląt może opierać się o odmienne od siebie algorytmy i dodatkowe modyfikacje postępowania w zależności od poziomu kompetencji osoby udzielającej pomocy. Ze względu na okoliczności, w których doszło do nagłego zatrzymania krążenia u dziecka/niemowlęcia, pierwsze czynności ratujące życie mogą być prowadzone przez osobę udzielającą: pierwszej pomocy (rodzic, świadek zdarzenia), kwalifikowanej pierwszej pomocy (np. strażak, ratownik górski, ratownik wodny), medycznych czynności ratunkowych (zespół ratownictwa medycznego) lub specjalistycznych świadczeń medycznych w szpitalu. W oparciu o aktualne Wytyczne Resuscytacji Europejskiej Rady Resuscytacji, wiemy iż „w celu uproszczenia nauczania i utrwalania wiedzy osoby bez wykształcenia medycznego powinno się nauczać, że sekwencja BLS dla dorosłych może być stosowana także u dzieci, które są nieprzytomne i nie oddychają lub oddychają nieprawidłowo.” W zależności od stopnia „wtajemniczenia” proces nauczania resuscytacji dzieci i niemowląt modyfikuje się m.in. o wykonywanie 5 początkowych oddechów ratowniczych przed rozpoczęciem uciśnięć klatki piersiowej. Ich niewykonanie przez osobę udzielającą pierwszej pomocy (np. rodzica) nie byłoby natomiast błędem. Z aktualnych wytycznych wynika bowiem , iż obie sekwencje (z uciśnięciami lub z wdechami na początku) są równoważne. Uznano ponadto, dla osób przeszkolonych w zakresie wykonywania początkowo oddechów ratowniczych, iż „to stanowisko zostanie utrzymane do czasu, gdy będzie wymagało rewizji w oparciu o nową wiedzę, która stanie się dostępna w przyszłości.” Dlatego też w Wytycznych Resuscytacji 2015 Europejskiej Rady Resuscytacji wprowadzono rekomendację, iż „osoby bez wykształcenia medycznego, które chcą się nauczyć resuscytacji pediatrycznej w związku z tym, że ich praca jest związana z ponoszeniem odpowiedzialności za dzieci (np. nauczyciele, pielęgniarki szkolne, ratownicy wodni), należy uczyć, iż preferowana modyfikacja BLS dla osób dorosłych, polegająca na wykonaniu pięciu początkowych oddechów ratowniczych, a następnie prowadzeniu RKO […].” Podsumowując: na podstawowych kursach pierwszej pomocy mogą nauczyć się Państwo, iż ten sam algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia u osób dorosłych, można także zastosować u dzieci, modyfikując go nieznacznie. Jeśli prowadzący zajęcia trener/wykładowca będzie miał przewidziany czas w programie kursu oraz uzna za zasadne wprowadzenie modyfikacji dla dzieci i niemowląt, wówczas mogą się Państwo nauczyć wykonywania 5 oddechów ratowniczych przed rozpoczęciem uciśnięć klatki piersiowej, zmiany techniki uciśnięć (jedna lub obie dłonie u dzieci lub dwa palce u niemowląt) oraz głębokości uciśnięć (jedna trzecia wymiaru przednio-tylnego klatki piersiowej). Algorytmy postępowania dla służb ratowniczych i personelu medycznego odbiegają od ww. schematu postępowania, dlatego też dla personelu medycznego dedykujemy artykuły o resuscytacji pacjenta pediatrycznego w serwisach specjalistycznych: - Ratownictwo: www.mp.pl/ratownictwo - SOR www.mp.pl/nagle Piśmiennictwo: 1. “Wytyczne Resuscytacji 2015”, Kraków 2016 (szczegóły: http://www.prc.krakow.pl/podrec.../Wytyczne2015/spis2015.pdf)odpowiedz
    • aneta
      2016-12-20 06:49
      To tak właśnie się robi on ma racje bo my tez tak w szkole robimy.odpowiedz
    • D.M.
      2016-03-31 16:39
      Mam tylko jedno pytanie. Czy ktoś z moderatorów tej witryny widział te filmy?
      Strona dla profesjonalistów lekarzy, ratowników medycznych i pielęgniarek.
      Czasami za pewne zajrzy tu osoba, która chce coś się dowiedzieć o udzielaniu
      pierwszej pomocy. A tu niespodzianka. Tyle błędów jest w filmie, że szkoda
      na ich wyliczanie. Niech ktoś się tym zainteresuje. Wstyd.odpowiedz
      • Dżol
        2016-06-22 21:01
        zachęcam do zerknięcia w aktualne wytyczne ERC.odpowiedz
Dodając komentarz akceptujesz regulamin

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Leki

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Czy resort leczy się prywatnie?
    Politycy nie mają pojęcia, jak funkcjonuje system ochrony zdrowia, bo żyją w kokonie stworzonym przez sieć znajomości i kontaktów oraz system nie do końca przejrzystych przywilejów. Teza to o tyleż prawdziwa, co nienowa. Jednak ostatnie publikacje medialne na ten temat trudno uznać za przykład obiektywnego, jakościowego dziennikarstwa.
  • Jak walczyć o zmianę
    O rosnącej emigracji lekarzy mówi się już od dawna. Jak dotąd nie wywarło to wrażenia na rządzących. Tymczasem jeżeli trend się utrzyma, może dojść do załamania niewydolnego już dzisiaj systemu – przekonuje w rozmowie z mp.pl Damian Patecki, przewodniczący PR OZZL.
  • Rezydent: Czas wyjeżdżać
    - Jeden z wiceministrów nieoficjalnie nas poinformował, że przed 2019 rokiem rezydenci nie mają szans na podwyżki. Zdałem sobie sprawę, że jedyną ewentualnością dla lekarza na normalne życie jest emigracja. Podjąłem kroki w tym kierunku, ucząc się kolejnego języka - przyznał Damian Patecki, Przewodniczący Porozumienia Rezydentów OZZL.
  • NIK: Kolejki do lekarzy nie maleją
    Zwiększanie nakładów na świadczenia zdrowotne i tworzenie kolejnych programów nie przynosi oczekiwanych efektów: kolejki pacjentów do lekarzy nie maleją, nie skraca się też czas oczekiwania na większość zabiegów - stwierdziła Najwyższa Izba Kontroli.

Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies