Znajomość zaburzeń i zagrożeń, jakie mogą się pojawić w okresie nauki, oraz fakt, że większości z nich można zapobiec, powinny skutkować większym zaangażowaniem personelu medycznego w działania profilaktyczne, takie jak wczesne wykrywanie problemów oraz działania edukacyjne.
Dzieci i młodzież w wieku szkolnym stanowią populację o szczególnych potrzebach zdrowotnych, ukierunkowanych przede wszystkim na profilaktykę i promocję zdrowia.
Bilansem 5-latka objęte są dzieci, które ukończyły 5 lat, z tolerancją ±3 miesiące od daty urodzenia. Badanie przeprowadza się w gabinecie pediatry lub lekarza rodzinnego, w obecności rodzica lub opiekuna, w dogodnym dla nich terminie (w tym w godzinach popołudniowych).
Zgodnie z aktualnymi zaleceniami w ocenie rozwoju fizycznego dzieci do ukończenia 5. roku życia należy korzystać ze standardów WHO. Zawarte w nich siatki centylowe wysokości i masy ciała, obwodu głowy oraz wskaźnika masy ciała dla dzieci w wieku 1.–60. miesiąca życia opracowano na podstawie danych pochodzących z wieloośrodkowego badania prospektywnego przeprowadzonego w 6 krajach świata na 5 kontynentach.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym profilaktyczne badania lekarskie należy przeprowadzić u dzieci w wieku 2 i 4 lat.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w okresie niemowlęcym, poza wizytą patronażową, należy przeprowadzić pięć profilaktycznych badań lekarskich, tj. w wieku 6–9 tygodni, 3–4 miesięcy, 6 miesięcy, 9 miesięcy i 12 miesięcy.
Pierwsza wizyta patronażowa położnej powinna się odbyć w ciągu 48 godzin po opuszczeniu szpitala przez matkę i noworodka. Rodzice powinni więc wybrać położną jeszcze przed urodzeniem się dziecka, a zgłosić jej ten fakt po wypisaniu noworodka do domu.
W ostatnich dziesięcioleciach zmienił się zakres problemów rozwojowych i zdrowotnych wieku dziecięcego.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.