Korzystając ze stron oraz aplikacji mobilnych Medycyny Praktycznej, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz zgodnie z polityką Medycyny Praktycznej dotyczącą plików cookies.
Jestem lekarzem Jestem pacjentem

Jak należy korygować hipokaliemię podczas nawadniania dożylnego dziecka z kwasicą metaboliczną? Jak wyliczyć niedobór potasu?

13.04.2017

Odpowiedział

prof. dr hab. n. med. Janusz Książyk
Klinika Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych Instytutu „Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie

W trakcie leczenia kwasicy metabolicznej jony potasu wnikają do komórek, stąd podczas wyrównywania kwasicy należy pamiętać o monitorowaniu osoczowego stężenia jonów potasu i korekcji ewentualnej hipokaliemii.
Z powyższych względów po pierwszej fazie nawadniania dożylnego w ciągu następnych 8 godzin należy zaplanować podawanie potasu w płynie infuzyjnym w dawce 1,0 mmol/kg mc., a przy hipokaliemii w dawce 1,5 mmol/kg mc. Nie należy się przy tym kierować zasadą konieczności uzyskania diurezy. Trzeba też pamiętać, że zastosowanie doustnych płynów nawadniających wiąże się z podawaniem potasu (zawartego w płynie) i oczekiwanie wcześniejszego uzyskanie diurezy byłoby błędem. Dawkę potasu (podawanego w płynach dożylnych) trzeba zmodyfikować, jeśli po 6–8 godzinach nawadniania w kontrolnym jonogramie nadal stwierdza się hipokaliemię. Wyliczanie niedoboru potasu u odwodnionego dziecka z kwasicą według dostępnych wzorów w praktyce nie ma zastosowania.

Piśmiennictwo:

1. Książyk J.: Nawadnianie dożylne w ostrej biegunce u dzieci. Część I. Założenia teoretyczne. Wiad. Lek., 1992; 45: 540–543
2. Książyk J.: Nawadnianie dożylne w ostrej biegunce u dzieci. Część II. Doświadczenia kliniczne. Wiad. Lek., 1992; 45: 543–546
3. Sharifi J., Ghavami F., Nowrouzi Z. i wsp.: Oral versus intravenous rehydration therapy in severe gastroenteritis. Arch. Dis. Child., 1985; 60: 856–860
4. Brem A.S.: Disorders of potassium homeostasis. Pediatr. Clin. North Am., 1990; 37: 419–427
5. Adrogué H.J., Madias N.E.: Changes in plasma potassium concentration during acute acid-base disturbances. Am. J. Med., 1981; 71: 456–467

Zadaj pytanie ekspertowi

Masz wątpliwości związane z leczeniem swoich pacjentów? Nie wiesz jak postąpić? Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!