×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

"Jesienne metamorfozy" pacjentów onkologii

Izabela Próchnicka

Nowa fryzura czy makijaż, by poprawić nastrój i wesprzeć psychicznie w walce z rakiem - taką propozycję przygotowało na październik pacjentkom i pacjentom Białostockie Centrum Onkologii. We wtorek ruszyła pierwsza akcja, będą kolejne.


Fot. pixabay.com

Szpital jest jedyną placówką w Podlaskiem, która leczy chorych na nowotwory. Akcję "Jesienne metamorfozy" przygotował wspólnie z Zakładem Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku, gdzie uczą się przyszli fryzjerzy i kosmetyczki.

We wtorek kilkunastu uczniów strzygło i czesało i malowało pacjentów przebywających na terapii. Chętni do skorzystania z tych usług czekali jeszcze przed rozpoczęciem metamorfoz. Podobne akcje będą się odbywać raz w tygodniu przez cały październik, który od lat jest obchodzony jako miesiąc walki z rakiem. Pacjenci są o tym szczegółowo informowani.

"To jest taka akcja, której towarzyszy dobry nastrój, dużo pozytywnej energii, której czasami by się tutaj rzeczywiście przydało więcej. Każdy pacjent z chęcią i przyjemnością popatrzy na swój wizerunek zewnętrzny, szczególnie panie" - powiedziała psycholog z BCO Anna Staniukiewicz.

Podkreśliła przy tym, że takie działania mają duże znaczenie, bo pacjenci w tym szpitalu spędzają bardzo dużo czasu na leczeniu, znacznie dłużej niż w innych. Mogą wyjść ze swoich sal, oddziałów, spotkać się z innymi, pomyśleć o sobie, porozmawiać.

Staniukiewicz dodała, że chociażby za sprawą nowej fryzury pacjenci "mogą poczuć się lepiej", a to jest ważne. "Na niektórych oddziałach pacjenci leżą po kilka dobrych tygodni, nie mają możliwości pojechania do domu i zadbania o siebie. A to jest też bardzo ważne: dobrze się poczuć (...); ważne dla każdego człowieka, nie tylko pacjenta, który choruje" - podkreśliła psycholog.

"Nowa fryzura na koniec, elegancko. Żona mnie nie pozna" - żartował zadowolony pan Henryk, który właśnie kończy pięciotygodniową radioterapię i wychodzi ze szpitala. Mówił, że miło, że mógł z tego skorzystać.

Nową fryzurę prosiła sfotografować pani Zofia, która była bardzo z niej zadowolona. Na rozjaśniający twarz makijaż czekała pani Ewa, która przebywa w szpitalu od czterech tygodni. "To ciekawa akcja. To pomoże mi się odstresować, nie myśleć o chorobie" - powiedziała.

"To ważne dla poprawy własnego samopoczucia. Wiadomo, choroba przygnębia, wygląd też, wiadomo - jest, jaki jest. Poprawiony wygląd to lepsze samopoczucie" - powiedziała pani Jadwiga, która czekała na uregulowanie brwi i ich przyciemnienie. Pacjenci podkreślali, że potrzebne są różne zajęcia przerywające szpitalną monotonię.

"To jest niesamowite patrzeć, ile im to daje radości i szczęścia. Na oddziałach, kiedy zostają pacjenci ze swoją chorobą i myśleniem o niej, tak naprawdę nie ma tyle radości. Jesteśmy od tego, aby ich wspierać. Lekki uśmiech, dodatkowy, który może się pojawić, jest nieoceniony" - powiedziała psycholog Anna Staniukiewicz.

Akcję pozytywnie też oceniła Anna Kołodziejczyk, nauczycielka zajęć praktycznych w Zakładzie Doskonalenia Zawodowego w Białymstoku. "Dla uczniów to jest nowe doświadczenie. Cieszymy się, że możemy dać radość pacjentom, pomóc" - powiedziała. Dodała, że uczniowie mogli inaczej spojrzeć na swoje problemy, porównując je z walką o zdrowie i problemami chorych.

04.10.2017
Zobacz także
  • O godności w chorobie. Czy paternalizm jest zły?
  • Założyłem, że się uda
  • Po obu stronach zwierciadła
  • Konieczna jest zmiana mentalna
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta