Co może zrobić rodzic i lekarz, aby dziecko mniej bało się wizyty w gabinecie.
W artykule przedstawiono psychologiczne następstwa kwarantanny w czasie epidemii, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników ochrony zdrowia, oraz możliwości przeciwdziałania jej negatywnym efektom.
W artykule omówiono aktualnie stosowane definicje PANDAS i PANS oraz dostępne dane naukowe dotyczące metod postępowania, a także zaproponowano schemat postępowania klinicznego u dzieci z nagłymi objawami spełniającymi kryteria rozpoznania.
W artykule omówiono epidemiologię, patofizjologię, objawy kliniczne i postępowanie u dzieci z zespołem niespokojnych nóg.
W niniejszym artykule opisano badania dotyczące wpływu nowych technologii na rozwój społeczno-emocjonalny małych dzieci. Czy powinniśmy się niepokoić?
Myślisz, że znasz zagrożenia dla dzieci i młodzieży w internecie? Po przeczytaniu tego artykułu zmienisz zdanie.
Niniejszy artykuł, przygotowany na podstawie przeglądu piśmiennictwa, ma pomóc w zapewnieniu opieki nad zdrowiem psychicznym dzieci, dostarczyć wytycznych i schematów postępowania w najczęstszych psychiatrycznych stanach nagłych u dzieci oraz pozwolić na poszerzenie zakresu opieki w ramach SOR.
Czy i dlaczego pediatrzy powinni rozmawiać z rodzicami o skutecznych metodach wychowawczych? Czy dawanie klapsów jest złe?
Jakie mechanizmy marketingowe stosują sprzedawcy i dlaczego młodzież jest na nie podatna?
Rozpoznanie autyzmu może być trudne ze względu na różnorodny obraz tej grupy zaburzeń. Można je zdiagnozować we wczesnym dzieciństwie lub – częściej – w późniejszym dzieciństwie albo w okresie dojrzewania lub nawet w okresie dorosłości (a do tego czasu pacjent może zgromadzić mnóstwo negatywnych doświadczeń, prowadzących do pogorszenia stanu psychicznego).
Kluczowe znaczenie ma rozróżnienie między zwykłymi zmianami nastroju w wieku młodzieńczym, zespołami subklinicznymi a zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. U dzieci lub młodzieży może występować klinicznie jawna depresja bez faktycznego obniżenia nastroju.
Uchodźcy i osoby ubiegające się o nadanie takiego statusu, docierając do państw „docelowych”, mają za sobą doświadczenie głębokiej traumy, związanej z konfliktem zbrojnym, utratą bliskich osób, torturami, bezprawnym uwięzieniem, wykorzystaniem seksualnym lub inną formą przemocy.
Co się kryje za samookaleczeniami? Jaka jest rola pediatry w rozmowie z pacjentem okaleczającym się? Czy piercing i tatuaże to wyraz skłonności autodestrukcyjnych u młodzieży?
Objawy mutyzmu wybiórczego mogą być zauważalne już w okresie przedszkolnym, ale zaburzenie to nie jest często rozpoznawane dopóki dziecko nie rozpocznie nauki szkolnej. W rozpoznaniu należy wykluczyć zaburzenia słuchu, mowy i intelektu.
Ponieważ artykuł o bezsenności u niemowląt i małych dzieci wzbudził bardzo żywą dyskusję, zdecydowaliśmy się poprosić autorkę artykułu oraz psychiatrę dziecięcego, specjalistę w dziedzinie snu, o odpowiedzi na kilka najważniejszych pytań.
Niniejszy artykuł zawiera wiele podstawowych informacji dotyczących fizjologii snu i łagodnych zaburzeń. Pokazuje również jak sobie radzić w przypadku cięższych zaburzeń negatywnie wpływających na funkcjonowanie rodziny.
Jaka jest szkodliwość e-papierosów oceniana na podstawie emitowanych substancji toksycznych oraz badań przedklinicznych i klinicznych? Czy e-papierosy wspomagają rzucenie palenia tytoniu? Jaki wpływ ma używania e-papierosów przez młodzież na ich stan zdrowia?
Przedstawiamy kolejne zalecenia w ramach inicjatywy Choosing Wisely z różnych regionów świata. Tym razem zagadnienia dotyczące psychiatrii dziecięcej.
Psychiatrzy dzieci i młodzieży często uważają zaburzenia zachowania za wyzwanie diagnostyczne. Problem ten wynika z niejednorodnych kryteriów rozpoznawania i prawdopodobnie z dużej częstości współwystępowania innych problemów behawioralnych.
Czy wiesz jakie są swoiste objawy depresji u młodzieży? Czy pytanie młodego człowieka o myśli samobójcze nie zwiększa ryzyka próby samobójczej?