Okazuje się, że przez nieuwagę możemy zaprosić lękowe zamartwianie się, depresyjne ruminacje czy nieprzychylne odnoszenie się wobec samych siebie do bezkarnego buszowania w naszych głowach i sercach.
Przewlekłe stosowanie organicznej marihuany, zwłaszcza rozpoczęte w wieku młodzieńczym, prowadzi do pogorszenia stanu neuropsychologicznego obejmującego wszystkie obszary funkcjonowania.
Prezentowany artykuł stanowi więc cenną pozycję jako praktyczne repetytorium z wiedzy dotyczącej podstaw rozpoznawania i postępowania terapeutycznego.
W różnych opracowaniach może być używane to samo słowo „narcyzm”, ale nie znaczy to, że nazywa się nim to samo pojęcie, że ma tę samą kryjącą się pod nim treść i że jest stosowane w tym samym kontekście.
Artykuł zawiera niezwykle dużo cennych informacji na temat różnicowania zaburzeń katatonicznych u dzieci, które rzadko można spotkać w fachowej literaturze dla psychiatrów dzieci i młodzieży.
Zastosowanie EEG w psychiatrii może być pomocne w zrozumieniu etiologii i mechanizmów patologicznych zaburzeń psychicznych, tym samym pomagając w ustalaniu rozpoznania i doborze odpowiedniego leczenia.
Pierwszy epizod psychozy występuje zazwyczaj u młodych i jest często skrajnie traumatycznym doświadczeniem dla chorych i ich rodzin. Efektywna interwencja zastosowana tak wcześnie, jak to możliwe, może zapobiec zakłóceniu realizacji podstawowych zadań rozwojowych pacjenta, co niejednokrotnie ma kluczowe znaczenie dla poprawy rokowania.
Zaburzenia identyfikacji płciowej są przedmiotem zainteresowania większej liczby dyscyplin medycznych niż wiele innych zagadnień z zakresu psychiatrii. W opiekę nad osobami, które cierpią na te zaburzenia, rutynowo zaangażowani są endokrynolodzy, logopedzi i chirurdzy.
Depresja jest – obok zaburzeń lękowych – jednym z najczęściej rozpoznawanych zaburzeń w populacji dzieci, a zwłaszcza młodzieży.
Zaburzenia psychiczne mogą - w dużo większym stopniu niż sama niepełnosprawność intelektualna - wpływać negatywnie na funkcjonowanie i jakość życia zarówno upośledzonych umysłowo, jak i osób z ich otoczenia.
W Polsce pierwsze artykuły na temat omawianego zaburzenia pojawiły się przed wojną, pierwsza praca "Dysleksja" autorstwa psychiatry dziecięcego dr Anny Drath ukazała się na łamach "Szkoły Specjalnej" (1959).
Komentowany artykuł "Dysleksja rozwojowa. Zarys problemu", który ukazał się w "Advances in Psychiatric Treatment" jest bardzo interesującą publikacją, a to dlatego, że stanowi syntezę aktualnej wiedzy na temat specyficznych trudności w czytaniu – dysleksji rozwojowej, a także odsłania wiele sprzeczności, niejasności i braków w zakresie wiedzy o dysleksji. Jest też publikacją potrzebną szczególnie w polskim środowisku medycznym. Wiedza na temat specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania nie jest w tej społeczności powszechnie znana.
Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) mogą mieć często do czynienia z dziećmi cierpiącymi na zaburzenia lękowe (anxiety disorders – AD), ponieważ dotyczą one znacznej części populacji ogólnej.
Nie ma leków skutecznych w terapii chorych – zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych – z zaburzeniami odżywiania się. Podstawowe leczenie obejmuje różne formy działań psychoterapeutycznych.
Celem autorek artykułu jest analiza i porównanie korzyści płynących z różnych strategii leczenia osób cierpiących na jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa – AN) oraz dokonanie przeglądu rozmaitych metod terapeutycznych, które okazały się pomocne w postępowaniu z młodymi chorymi na AN.
Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa – AN) jest 3. pod względem częstości chorobą przewlekłą stwierdzaną u młodzieży, natomiast bulimia (bulimia nervosa – BN) dotyka ponad 1% dziewcząt.
Komentowany artykuł stanowi bardzo udaną próbę poszerzenia cennej dla lekarzy praktyków wiedzy na temat masturbacji dziecięcej.
W komentowanym artykule zwięźle opisano podstawowe czynniki, jakie powinien uwzględnić lekarz w diagnostyce różnicowej dziecka odmawiającego przyjmowanie pokarmów, oraz wyznaczono prosty algorytm postępowania.
Zasypianie, cykliczne następowanie po sobie snu z szybkimi ruchami gałek ocznych (rapid eye movement – REM) i bez (nonrapid eye movement – NREM), przechodzenie z jednego stadium snu w kolejne, budzenie się ze snu – wszystkie te procesy związane są ze złożonymi zmianami wielu procesów fizjologicznych.