e-ZLA

  • Aby wystawić e-zwolnienie w programie, konieczne jest wprowadzenie w swoich danych certyfikat z ZUS i hasła do certyfikatu. Sprawdź, jak wprowadzić dane do programu.
  • Jeżeli nie wprowadzono w danych Użytkownika certyfikatu i hasła, po kliknięciu ikony Wystaw e-ZLA lub Wystaw e-ZLA dla opiekuna wyświetli się okno, w którym należy wprowadzić te dane, aby móc kontynuować wystawianie zwolnienia. Dane zostaną zapisane w Danych użytkownika.

e-ZLA dla pacjenta

do góry strony
  • Kliknij przycisk Wystaw.
  • W górnej części formularza znajdują się dane lekarza i świadczeniodawcy.
    • Jeżeli dane w programie nie są zgodne z danymi zarejestrowanymi w PUE ZUS – pojawi się komunikat.
    • Aby wystawić zwolnienie, numer PWZ lekarza musi być zgodny.
    • Jeżeli pozostałe dane lekarza lub świadczeniodawcy nie są zgodne, program pozwoli wystawić zwolnienie, ale dane należy uaktualnić w programie lub w PUE ZUS.
    • Aby edytować dane lekarza lub świadczeniodawcy, kliknij w obszar danych w formularzu, a program w nowym oknie przekieruje Cię do odpowiednich danych – zmień je i potwierdź.
  • Program pobierze niezbędne dane pacjenta z systemu ZUS na podstawie jego identyfikatora.
  • W nowym oknie uzupełnij brakujące dane, które są oznaczone ramką.
  • Dane pacjenta zostaną wpisane automatycznie przez program z kartoteki pacjenta i zweryfikowane w bazie ZUS.
  • Jeżeli chcesz edytować dane pacjenta, kliknij w polu z danymi ubezpieczonego i przejdź do kartoteki.
  • Jeżeli pacjent ma przypisanych kilka adresów w programie lub w PUE, program wyświetli adres pobytu lub ostatni adres, na który przepisano zwolnienie, a jako podpowiedzi wyświetli pozostałe dostępne adresy.
  • Możesz wprowadzić adres, który nie jest powiązany z pacjentem, jednakże nie zostanie on zapisany w kartotece pacjenta. Konieczne jest wpisanie kodu pocztowego ubezpieczonego, miejscowości i numeru domu.
  • Program domyślnie zaznacza miejsce ubezpieczenia ZUS na podstawie wcześniejszych zwolnień lub polskiego dokumentu tożsamości. Możesz zmienić miejsce ubezpieczenia.
  • Jeżeli miejscem ubezpieczenia jest ZUS, obowiązkowo należy wprowadzić dane płatnika w formularzu, jeśli płatnik nie został wyszukany w bazie ZUS na podstawie identyfikatora pacjenta.
  • Jeżeli pacjent pracuje w kilku miejscach, na formularzu wyświetleni zostaną wszyscy płatnicy.
  • W celu dodania płatnika kliknij przycisk Dodaj i wprowadź jego identyfikator, następnie zweryfikuj poprawność wpisanych danych.
  • Jeżli płatnik zostanie znaleziony, wyświetli się jego nazwa. Jeżeli płatnik nie zostanie znaleziony w bazie ZUS, program wyświetli informację "Nie znaleziono w PUE".
  • Jeśli płatnik jest podmiotem wrażliwym, zamiast nazwy płatnika zostanie wyświetlony tylko komunikat Płatnik istnieje.
  • Możesz dodać wielu płatników do formularza. Jeżeli np. wprowadzono błędne dane, możesz usunąć płatnika.
  • Jeżeli płatnik nie posiada konta w PUE ZUS lub istnieje możliwość, że nie posiada, program wyświetli komunikat, który obliguje Użytkownika do wydrukowania dokumentu pacjentowi, w celu przekazania go płatnikowi.
  • Jeżeli nie chcesz, aby zaświadczenie zostało przesłane płatnikowi, zaznacz checbbox Nie przesyłaj powiadomienia.
  • Wpisz daty zwolnienia – jako data początkowa domyślnie zostanie wyświetlona data wystawienia zwolnienia, datę tę można zmienić.
  • Jeżeli konieczne będzie wystawienie zwolnienia z datą wcześniejszą, przekraczającą 3 dni, to wyłączywszy zwolnienia wystawione przez Użytkowników, którzy są psychiatrami bądź gdy zwolnienie dotyczy pobytu pacjenta w szpitalu lub stacjonarnym ZOZ, wygenerują się 2 zwolnienia:
    • wsteczne
    • bieżące.
  • Rozpoznanie zostanie dopisane do formularza z wizyty.
  • Jeżeli nie wprowadzono w wizycie rozpoznania, wprowadź fragment rozpoznania w wyszukiwarce znajdującej się w formularzu i wybierz z podpowiedzi lub z pełnej listy obok wyszukiwarki.
    Po dodaniu rozpoznania zdecyduj, czy dodać je do wizyty za pomocą odpowiedniego przycisku.
  • Zaznacz kody choroby oraz wskazania lekarskie.
  • Jeżeli zwolnienie będzie zawierało wszystkie konieczne dane, uaktywni się przycisk Wystaw. Możesz zapisać zwolnienie w trybie szkicu, ale przed zakończeniem wizyty musisz je wystawić.
  • Zwolnienia wyświetlają się osobno dla każdego płatnika. Jeżeli wystawiono zwolnienia wsteczne i bieżące – również zostaną wyświetlone osobno dla każdego z płatników.
  • Kliknij wystawione zwolnienie, aby zapoznać się z jego szczegółami.
  • Zwolnienia są widoczne w kartotece pacjenta w elemencie Historia leczenia w podglądzie poszczególnych wizyt.
  • Aby edytować zwolnienia, przejdź do edycji wizyty w ramach korekty, klikając przycisk Popraw.

e-ZLA dla opiekuna

do góry strony

  • Kliknij przcysisk Wystaw e-ZLA dla opiekuna.
  • W górnej części formularza znajdują się dane lekarza i świadczeniodawcy.
    • Jeżeli dane w programie nie są zgodne z danymi zarejestrowanymi w PUE ZUS – pojawi się komunikat.
    • Aby wystawić zwolnienie, numer PWZ lekarza musi być zgodny.
    • Jeżeli pozostałe dane lekarza lub świadczeniodawcy nie są zgodne, program pozwoli wystawić zwolnienie, ale dane należy uaktualnić w programie lub w PUE ZUS.
    • Aby edytować dane lekarza lub świadczeniodawcy, kliknij w obszar danych w formularzu, a program w nowym oknie przekieruje Cię do odpowiednich danych – zmień je i potwierdź.
  • Dane osoby znajdującej się pod opieką, dla której przeprowadzana jest wizyta lekarska, bedą widoczne w formularzu.
  • Zaznacz miejsce ubezpieczenia ososby, której będzie wystawiane zwolnienie.
  • Wybierz opiekuna spośród podpowiedzi z kartoteki pacjenta lub wprowadź identyfikator opiekuna (PESEL lub nr paszportu) w polu wyszukiwarki.
  • Jako podpowiedzi wyświetli się osoba z przyporządkowanymi do niej adresami – wybierz właściwą spośród dostępnych opcji (adres pobytu możesz edytować).
  • Zaznacz stopień pokrewieństwa podopiecznego względem opiekuna.
  • Jeżeli miejscem ubezpieczenia jest ZUS, obowiązkowo należy wprowadzić dane płatnika w formularzu, jeśli płatnik nie został wyszukany w bazie ZUS na podstawie identyfikatora pacjenta.
  • Jeżeli pacjent pracuje w kilku miejscach, na formularzu wyświetleni zostaną wszyscy płatnicy.
  • W celu dodania płatnika kliknij przycisk Dodaj i wprowadź jego identyfikator, następnie zweryfikuj poprawność wpisanych danych.
  • Jeżli płatnik zostanie znaleziony, wyświetli się jego nazwa. Jeżeli płatnik nie zostanie znaleziony w bazie ZUS, program wyświetli informację "Nie znaleziono w PUE".
  • Jeżeli płatnik jest podmiotem wrażliwym, zamiast nazwy płatnika zostanie wyswietlony komunikat Płatnik istnieje.
  • Możesz dodać wielu płatników do formularza. Jeżeli np. wprowadzono błędne dane możesz usunąć płatnika.
  • Jeżeli nie chcesz, aby zaświadczenie zostało przesłane płatnikowi, zaznacz checbbox Nie przesyłaj powiadomienia, dotyczy to np. sytuacji, gdy pacjent nie pracuje już w danym zakładzie pracy.
  • Wpisz daty zwolnienia – jako data początkowa domyślnie zostanie wyświetlona data wystawienia zwolnienia, datę tę można zmienić.
  • Jeżeli konieczne będzie wystawienie zwolnienia z datą wcześniejszą, przekraczającą 3 dni, to wyłączywszy zwolnienia wystawione przez Użytkowników, którzy są psychiatrami bądź zwolnienie dotyczy pobytu pacjenta w szpitalu lub stacjonarnym ZOZ, wygenerują się 2 zwolnienia:
    • wsteczne
    • bieżące.
  • Rozpoznanie zostanie dopisane do formularza z wizyty.
  • Jeżeli nie wprowadzono w wizycie rozpoznania, wprowadź fragment rozpoznania w wyszukiwarce znajdującej się w formularzu i wybierz z podpowiedzi lub z pełnej listy obok wyszukiwarki.
    Po dodaniu rozpoznania zdecyduj, czy dodać je do wizyty za pomocą odpowiedniego przycisku.
  • Zaznacz kody choroby oraz wskazania lekarskie.
  • Jeżeli zwolnienie będzie zawierało wszystkie konieczne dane, uaktywni sie przycisk Wystaw.
  • Zwolnienia wyświetlają się w elemencie wizyty – aby zapoznać się ze szczegółami zwolnienia, kliknij wybrane zwolnienie.
  • Zwolnienia wyświetlają sie osobno dla każdego płatnika. Jeżeli wystawiono zwolnienia wsteczne i bieżące – również zostaną wyświetlone osobno dla każdego z płatników.
  • Zwolnienia sa widoczne w kartotece pacjenta w elemencie Historia leczenia w podglądzie poszczególnych wizyt. Aby edytować zwolnienia, przejdź do edycji wizyty w ramach korekty, klikając przycisk Popraw.

Anulowanie zwolnienia

do góry strony
  • Aby anulować zwolnienie, kliknij ikonę kosza przy zwolnieniu/zestawie zwolnień wsteczno-bieżących dla danego płatnika (anulowanie dotyczy całego zestawu).
  • w nowym oknie wyświetli się zaznaczone zwolnienie lub zestaw zwolnień i powiązane z nim zwolnienia wraz z informacją z PUE, czy zwolnienie może być anulowane.
  • Jeżeli chcesz anulować powiązane zwolnienia, zaznacz je.
  • Wybierz przyczynę anulowania zwolnienia spośród dostępnych w formularzu.
  • Możesz wprowadzić dodatkowe informacje dotyczące powodu anulowania zwolnienia oraz informacje dla płatnika i ubezpieczonego, które zostaną przesłane na ich profil.
  • Jeżeli dokument zostanie poprawnie uzupełniony, uaktywni się przycisk Anuluj e-ZLA.
  • Anulowanie dokumentu automatycznie wysyła informację o anulowaniu do płatnika i ubezpieczonego.
  • Jeżeli wysłanie powiadomienia się nie powiedzie, Użytkownik otrzyma komunikat z dostępną opcją przesłania ponownie powiadomienia o anulowaniu.
  • Jeżeli płatnik lub ubezpieczony nie otrzyma informacji o anulowaniu, w oknie powiadomienia pojawi się odpowieni komunikat przy płatniku i ubezpieczonym.
  • Jeżeli ubezpieczony nie ma konta w PUE, należy wysłać ręcznie pismo dotyczące anulowania.
  • Aby sprawdzić, czy informacja o anulowaniu zwolnienia została przesłana, kliknij przycisk Informacja o anulowaniu.
  • Dokument anulowania zwolnienia lub zestawu zwolnień wsteczno-bieżących pojawi się nad zestawem, który został anulowany, wraz z przyczyną anulowania i informacją dla lekarza.
  • Jeżeli pozostały w elemencie wizyty zwolnienia, które chcesz anulować, zaznacz przycisk Anuluj pozostałe i postępuj, jak opisano powyżej.

Drukowanie dokumentów

do góry strony
  • Aby wydrukować oryginał zwolnienia lub jego kopię, kliknij przycisk Drukuj.
  • W nowym oknie wybierz, czy chcesz wydrukowac kopię, czy oryginał dokumentu.
  • Jeżeli chcesz zapisać dokument w formacie XML lub HTML, kliknij odpowiedni przycisk przy zwolnieniu.
  • W nowym oknie wybierz kopię lub oryginał i kliknij Zapisz.
  • Aby wydrukować dokument UPP (Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia), kliknij przycisk UPP i postępuj, jak opisano powyżej.