Tłumaczyła Małgorzata Wiesner-Spyrczyńska
Konsultował dr hab. n. med., dr n. praw. Jakub Pawlikowski, Katedra Nauk Humanistycznych, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Jak cytować: Sulmasy L.S., Mueller P.S.; Ethics, Professionalism and Human Rights Committee of the American College of Physicians: Samobójstwo z pomocą lekarza – aspekty etyczne i legislacyjne. Stanowisko American College of Physicians. Med. Prakt., 2018; 4: 110–116
Translated from Ann Intern Med. Vol.167(8), Lois Snyder Sulmasy, Paul S. Mueller for the Ethics, Professionalism and Human Rights Committee of the American College of Physicians, Ethics and the Legalization of Physician-Assisted Suicide: An American College of Physicians Position Paper: 576–578. © 2017 American College of Physicians.
Niniejszy artykuł, autorstwa Lois Snyder Sulmasy JD i Paula S. Muellera MD MPH, został opracowany dla Komitetu Etyki, Profesjonalizmu i Praw Człowieka American College of Physicians. Członkami tej Komisji w czasie akceptacji tego dokumentu byli: Carrie A. Horwitch MD MPH (Przewodniczący), Omar T. Atiq MD (Zastępca Przewodniczącego), John R. Ball MD JD, Nitin S. Damle MD MS, Pooja Jaleel BA, Daniel B. Kimball Jr. MD, Lisa S. Lehmann MD PhD, Ana Maria Lopez MD MPH, Paul S. Mueller MD, Alexandra Norcott MD, Sima Suhas Pendharkar MD MPH, Julie R. Rosenbaum MD, Molly B. Southworth MD MPH, Thomas G. Tape MD. Zatwierdzone przez ACP Board of Regents 27 marca 2017 roku.
Streszczenie
Coraz częściej pojawiają się apele o legalizację samobójstwa z pomocą lekarza i chociaż jest ono etycznie zakazane, to w ostatnich latach rośnie społeczne zainteresowanie tym zagadnieniem. Wiele osób obawia się tego, jak będą umierać, a medycyna i społeczeństwo skupiają się głównie na działaniach terapeutycznych i wyleczeniu, niekiedy kosztem dobrej opieki u schyłku życia. Jako zwolennik opieki skupionej na pacjencie American College of Physicians uważnie się wsłuchuje w te wszystkie głosy, także tych, którzy mówią o dążeniu do kontroli nad tym, kiedy i jak życie ma się zakończyć. Jednakże ACP uważa, że argumenty etyczne przeciwko legalizacji samobójstwa z pomocą lekarza pozostają najbardziej przekonujące. Kierując się fundamentalnymi zasadami etycznymi, praktyką kliniczną, ogólnymi zasadami postępowania i innymi kwestiami wyrażonymi w tym stanowisku, ACP nie popiera legalizacji samobójstwa z pomocą lekarza. Jest ono problematyczne w świetle relacji pacjent–lekarz, podważa zaufanie w tę relację i w zawód lekarski oraz fundamentalnie zmienia rolę zawodu lekarskiego w społeczeństwie. Co więcej, zasady, o które chodzi w tej debacie, leżą u podłoża odpowiedzialności medycyny także w zakresie innych aspektów oraz obowiązku zapewnienia przez lekarza opieki opartej na ocenie klinicznej, danych naukowych i etyce. W odniesieniu do końca życia społeczeństwo powinno się skupić na wysiłkach mających na celu łagodzenie cierpienia oraz na potrzebach pacjentów i ich rodzin, w tym także na lepszym dostępie do skutecznej opieki hospicyjnej i paliatywnej. ACP pozostaje oddane poprawie opieki nad pacjentami przez całe ich życie aż do jego końca.
Sposób, w jaki umieramy, żyjemy i jesteśmy otaczani
opieką u schyłku życia, jest ważny i niesie
konsekwencje dla poszczególnych osób, ich rodzin
oraz społeczeństwa. Według raportu „Approaching
Death: Improving Care at the End of
Life”, opublikowanego przez Institute of Medicine
(IOM) w 1997 roku, opieka nad osobami umierającymi w Stanach Zjednoczonych jest niewystarczająca. 1 Potwierdziły to także wyniki badania
SUPPORT (Study to Understand Prognoses and
Preferences for Outcomes and Risks of Treatment) z 2000 roku.2,3 Nacisk, jaki się kładzie w medycynie i społeczeństwie na podejmowanie działań terapeutycznych
oraz na wyleczenie, wpływa niekiedy
niekorzystnie na jakość opieki nad osobą umierającą.
Niewłaściwe leczenie w tym okresie może
być fizycznie, emocjonalnie i finansowo szkodliwe i rujnujące dla pacjentów oraz ich rodzin. Wiele
osób obawia się śmierci. Niektórzy pacjenci pod koniec
życia otrzymują opiekę niezgodną z ich wolą, a inni nie otrzymują opieki, której potrzebują.4-6
Niektóre kwestie związane z umieraniem leżą
poza zakresem medycyny i należy do nich podejść w inny sposób. Chociaż dzisiejsza medycyna ma
niespotykane dotąd możliwości leczenia chorób i łagodzenia procesu umierania, to jednak ciągle
nie udaje się zapewnić właściwej opieki we właściwym
miejscu i właściwym czasie.
Medycyna i społeczeństwo wciąż dążą do tego,
aby wszystkim pacjentom zapewnić opiekę adekwatną
do ich potrzeb. Pomimo postępu w tym zakresie
wciąż nie wdrożono w pełni zasad i praktyk
wypracowanych w ramach medycyny paliatywnej i hospicyjnej.4 W 2014 roku IOM opublikował kolejny
raport poświęcony tej problematyce („Dying in
America: Improving Quality and Honoring Individual
Preferences Near the End of Life”), w którym
stwierdza, że nadal aktualnym wyzwaniem jest
zapewnienie dobrej opieki u schyłku życia osobom
starszym – populacji coraz liczniejszej i zróżnicowanej
– zwłaszcza w zakresie dostępu do opieki,
barier komunikacyjnych, presji czasowej i opieki
koordynowanej.7 Utrudnienie dla rozwoju opieki
paliatywnej i hospicyjnej stanowią także ograniczenia w refundacji kosztów oraz inne czynniki.
Opieka hospicyjna i paliatywna może łagodzić
obawy związane z procesem umierania. Jej rozwój
wymaga poprawy w zakresie dostępności,
finansowania oraz szkolenia personelu medycznego,
odpowiedniej opieki w szpitalach, ośrodkach
opieki przewlekłej oraz w ramach opieki domowej, a także zachęcania do planowania opieki na wypadek
niemożności samodzielnego decydowania
(ang. advanced care planning) oraz do rozmów o umieraniu. Co interesujące, 90% dorosłych Amerykanów
nie wie, co to jest opieka paliatywna, ale
po zapoznaniu się z definicją, taki sam odsetek
osób deklaruje, że chciałoby mieć do niej dostęp w przypadku poważnej choroby – swojej lub swoich
bliskich.4
W kontekście wyzwań, jakie stwarza zapewnienie
opieki paliatywnej i hospicyjnej, niektóre
stany USA zalegalizowały samobójstwo z pomocą
lekarza. Niniejszy artykuł zawiera podsumowanie
stanowiska American College of Physicians (ACP) w tej sprawie. ACP dostrzega istniejące różnice poglądów,
głębokość odczuć oraz złożoność tego problemu.
Całe stanowisko znajduje się w załączniku
(w oryginalnej publikacji – przyp. red.), a definicje
podano w glosariuszu (ramka).
Glosariusz
Samobójstwo: intencjonalne odebranie sobie życia
Samobójstwo z pomocą lekarza: udział lekarza w doradzaniu lub zapewnianiu, ale nie w bezpośrednim zastosowaniu środków lub informacji umożliwiających
osobie intencjonalne odebranie sobie życia (np. przyjęcie śmiertelnej
dawki substancji przepisanej w tym celu przez lekarza)
Eutanazja: akt intencjonalnego zakończenia czyjegoś życia w celu usunięcia bólu lub innego rodzaju cierpienia (np. podanie przez lekarza zastrzyku z substancją powodującą zgon)
Metodyka
Niniejsze stanowisko ACP zostało opracowane między wrześniem 2015 roku a marcem 2017 roku w imieniu Komitetu ACP ds. Etyki, Profesjonalizmu i Praw Człowieka (Ethics, Professionalism and Human Rights Committee – EPHRC). Członkowie komitetu postępują zgodnie z polityką oraz procedurami ACP dotyczącymi konfliktu interesów (www.acponline.org/about-acp/who-we-are/ acp-conflict-of-interest-policy-and-procedures), a ich nominacje oraz procedury ich pracy podlegają wewnętrznym regulacjom ACP (www.acponline. org/about-acp/who-we-are/acp-bylaws). Po wstępnej ocenie środowiskowej mającej na celu określenie zakresu problematyki, i przeglądzie piśmiennictwa komitet ocenił i omówił kilka projektów stanowiska. Następnie stanowisko poddano recenzji członków wybranych organów ACP: Board of Governors, Board of Regents, Council of Early Career Physicians, Council of Resident/Fellow Members, Council of Student Members, Council of Subspecialty Societies, Patient Partnership in Healthcare Center oraz Advisory Board, a także członków innych komitetów i niezależnych ekspertów. Na podstawie otrzymanych uwag wprowadzono poprawki do stanowiska, poddano je recenzji członków kierownictwa i ponownie zredagowano. Po dokonaniu ostatecznej oceny ACP Board of Regents zatwierdził stanowisko 27 marca 2017 roku. Prace nad stanowiskiem zostały sfinansowane wyłącznie z budżetu operacyjnego ACP.
Kontekst i krótkie uzasadnienie
W 2001 roku ACP opublikowało stanowisko przeciwne
legalizacji samobójstwa z pomocą lekarza.8
Zagadnienie to uwzględniano także w kolejnych,
publikowanych co kilka lat edycjach „American
College of Physicians Ethics Manual”, także w aktualnym
wydaniu.9 Wobec ostatnich zmian w prawie,
zainteresowania opinii publicznej tym tematem
oraz wciąż istniejących ograniczeń w opiece
paliatywnej i hospicyjnej w niniejszym artykule
przedstawiono zaktualizowane stanowisko ACP.
Uwzględniając praktykę kliniczną, etykę, prawo
oraz ogólne zasady, w artykule podano kontekst
problemu, omówiono rolę opieki paliatywnej i hospicyjnej,
ukazano istotę relacji pomiędzy pacjentem a lekarzem oraz różnicę między odmową
leczenia podtrzymującego życie a samobójstwem z pomocą lekarza, a także przedstawiono zalecenia
dotyczące postępowania w przypadku, gdy pacjent
prosi o pomoc w samobójstwie.
Obowiązki lekarzy względem pacjentów i społeczeństwa
definiuje etyka medyczna, czasem nawet w szerszym zakresie niż prawo.9 Obowiązki lekarzy
względem pacjentów wynikają z zasad etyki
lekarskiej: dobroczynności (tj. działania dla dobra
pacjenta, w jego najlepszym interesie), nieszkodzenia
(unikania lub minimalizowania szkody),
poszanowania autonomii pacjenta oraz propagowania
uczciwości i sprawiedliwości społecznej.9
Etyka medyczna oraz zasady prawa silnie wspierają
prawo chorego do odmowy leczenia, w tym
leczenia podtrzymującego życie. Celem jest uniknięcie
albo zaprzestanie terapii, której pacjent nie
chce ze względu na swoje własne cele i preferencje.
Śmierć po odmowie leczenia jest naturalnym następstwem
choroby.9
Etyczne argumenty za legalizacją samobójstwa z pomocą lekarza opierają się na zasadzie poszanowania
autonomii pacjenta oraz szerokiej interpretacji
lekarskiego obowiązku niesienia ulgi w cierpieniu.10 Zwolennicy wspomaganego samobójstwa postrzegają je jako akt współczucia, który jest wyrazem
poszanowania woli pacjenta oraz wypełnieniem
obowiązku nieopuszczania chorego.11 Z kolei przeciwnicy legalizacji utrzymują, że w ugruntowanej tradycji etyki lekarskiej zawsze podkreślano
wagę opieki i dodawania pacjentom otuchy, że lekarze
nie powinni brać udziału w celowym skracaniu
życia ludzkiego oraz że samobójstwo z pomocą
lekarza wymaga od lekarzy naruszenia zarówno
szczegółowych zakazów, jak i ogólnych zasad etyki
lekarskiej, takich jak troska o dobro pacjenta czy
nieszkodzenie. Takie naruszenia są postrzegane
jako niespójne z rolą lekarza jako uzdrowiciela i osoby niosącej otuchę.12,13
Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy legalizacji
samobójstwa z pomocą lekarza zgadzają się
co do tego, że poszanowanie autonomii pacjenta
jest niezwykle ważną zasadą, która powinna być
przestrzegana, ale nie ma ona charakteru absolutnego i należy ją równoważyć z innymi zasadami
etycznymi.9,14 W przeciwnym razie zagrożone
będzie sprawowanie opieki na wysokim poziomie,
uwzględniającej dobro pacjenta i opartej na prawdziwie
partnerskiej relacji pacjent–lekarz. Tylko
przez zrównoważenie zasad etycznych lekarz może
wypełniać swoje obowiązki w codziennej praktyce,
na przykład w sytuacji gdy odradza wykonanie
badań diagnostycznych, o które prosi pacjent, a co
do których nie ma wskazań medycznych, odmawia
wypisania recepty na nielegalną substancję albo
musi naruszyć obowiązek zachowania tajemnicy w interesie zdrowia publicznego. Takie założenia
leżą także u podstaw obowiązku niepodejmowania
przez lekarza terapii daremnej (np. resuscytacji
krążeniowo-oddechowej bez wskazań medycznych
albo leczenia chorych w stanie śmierci mózgowej
zgodnie z szerzącym się poglądem o konieczności
poszanowania autonomii pacjenta). Lekarze
wykonują zawód związany z odpowiedzialnością
etyczną; muszą postępować moralnie, a nie są jedynie
usługodawcami.15
Cierpienie umierającego pacjenta może być
ogromne i spowodowane przez objawy somatyczne,
takie jak ból i nudności, oraz stany psychiczne,
jak depresja i lęk. Może to być też cierpienie interpersonalne
wskutek uzależnienia od innych osób
lub nierozwiązanych konfliktów oraz cierpienie
egzystencjalne, wynikające z poczucia beznadziei,
utraty godności lub z przekonania, że własne życie
się zakończyło w znaczeniu biograficznym, choć
jeszcze nie biologicznym. Poczucie kontroli nad sposobem i momentem śmierci przynosi niektórym
pacjentom ulgę. Ale czy oczekiwanie, że medycyna
ulży wszelkiemu ludzkiemu cierpieniu, jest racjonalne?
Tak jak medycyna nie może wyeliminować
śmierci, tak samo nie może zapobiec wszelkiemu
ludzkiemu cierpieniu. Zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy samobójstwa z pomocą lekarza
chcą łagodzić cierpienie umierających pacjentów,
lekarze zaś mają etyczny obowiązek zapewnić im
kompetentną opiekę paliatywną i hospicyjną.9 Ale
czy samobójstwo z pomocą lekarza jest sposobem
kontroli cierpienia i umierania, który mieści się w zakresie medycyny i jej celów?
Dążenie do równowagi między zasadą poszanowania
autonomii pacjenta a pozostałymi zasadami
etycznymi odzwierciedla spory etyczne dotyczące
istoty relacji między pacjentem a lekarzem – relacji,
która ze swej natury jest nierówna ze względu
na różnice w możliwościach oraz bezradność
pacjenta wobec choroby, a także obowiązków lekarza
oraz roli zawodu lekarskiego w społeczeństwie.
Szersze omówienie równoważenia zasad
etycznych, intencji i przyczyn leżących u podstaw
podejmowania działań u schyłku życia, przeciwstawienia
medykalizacji i personalizacji śmierci
oraz problemów etycznych i konsekwencji, które
wiążą się samobójstwem z pomocą lekarza, zawarto w załączniku do tego stanowiska (w publikacji
oryginalnej – przyp. red.).
Stanowisko
ACP potwierdza stanowisko, że lekarz ma obowiązek
podejmowania działań mających na celu
poprawę opieki nad umierającymi pacjentami i ich
rodzinami.
ACP nie popiera legalizacji samobójstwa z pomocą
lekarza – praktyki, która budzi sprzeciw z perspektywy etycznej oraz rodzi obawy w zakresie
praktyki klinicznej i inne. ACP i jego członkowie,
włączając tych, którzy zgodnie z prawem
być może będą pomagać w popełnieniu samobójstwa
przez pacjenta, powinni zapewnić wszystkim
pacjentom opiekę wysokiej jakości do końca
ich życia, zapobiegając cierpieniu lub łagodząc je,
na ile jest to tylko możliwe, szanując ludzką godność,
skutecznie znosząc ból i inne dolegliwości
oraz zapewniając wsparcie rodzinom pacjentów.
Lekarze i pacjenci muszą wspólnie szukać odpowiedzi
na wyzwania, jakie stawia życie z poważną
chorobą, zanim nastąpi śmierć.9
Wnioski
Społeczeństwo powinno dążyć do tego, aby umieranie było w mniejszym stopniu domeną medycyny. Samobójstwo z pomocą lekarza nie jest ani rodzajem terapii, ani rozwiązaniem trudnych problemów, które się pojawiają u schyłku życia. Odwołując się do fundamentalnych zasad etycznych, praktyki klinicznej, ogólnych zasad postępowania i innych kwestii, ACP nie popiera legalizacji samobójstwa z pomocą lekarza. Jest ono problematyczne w świetle relacji pacjent–lekarz, podważa zaufanie w tę relację i w zawód lekarski, a także fundamentalnie zmienia rolę zawodu lekarskiego w społeczeństwie. Co więcej, zasady, o które chodzi w tej debacie, leżą u podłoża odpowiedzialności medycyny również w zakresie innych aspektów oraz obowiązku zapewnienia przez lekarza opieki opartej na ocenie klinicznej, danych naukowych i etyce. Kontrola nad sposobem i czasem śmierci pacjenta nigdy nie była i nie powinna być celem medycyny. Jednakże poprzez opiekę wysokiej jakości, skuteczną komunikację, empatyczne wsparcie oraz odpowiednie zasoby i środki lekarze mogą pomóc pacjentom uzyskać kontrolę nad wieloma aspektami końca życia.
Piśmiennictwo:
1. Field M.J., Cassel C.K., eds; Committee on Care at the End of Life: Approaching Death: Improving Care at the End of Life. Washington, DC: National Academies Pr; 19972. Phillips R.S., Hamel M.B., Covinsky K.E., Lynn J.: Findings from SUPPORT and HELP: an introduction. Study to Understand Prognoses and Preferences for Outcomes and Risks of Treatment. Hospitalized Elderly Longitudinal Project. J. Am. Geriatr. Soc., 2000; 48: S1–S5
3. A controlled trial to improve care for seriously ill hospitalized patients. The study to understand prognoses and preferences for Outcomes and risks of treatments (SUPPORT). The SUPPORT Principal Investigators. JAMA, 1995; 274: 1591–1598
4. Kelley A.S., Morrison R.S.: Palliative care for the seriously ill. N. Engl. J. Med., 2015; 373: 747–755
5. Johnson K.S.: Racial and ethnic disparities in palliative care. J. Palliat. Med., 2013; 16: 1329–1334
6. Payne R.: Racially associated disparities in hospice and palliative care access: acknowledging the facts while addressing the opportunities to improve. J. Palliat. Med., 2016; 19: 131–133
7. Institute of Medicine; Committee on Approaching Death: Dying in America: Improving Quality and Honoring Individual Preferences Near the End of Life. Washington, DC: National Academies Pr; 2014
8. Snyder L., Sulmasy D.P.; Ethics and Human Rights Committee, American College of Physicians-American Society of Internal Medicine: Physician-assisted suicide. Ann. Intern. Med., 2001; 135: 209–216
9. Snyder L.; American College of Physicians Ethics, Professionalism, and Human Rights Committee: American College of Physicians Ethics Manual: sixth edition. Ann. Intern. Med., 2012; 156: 73–104
10. Angell M.: The Supreme Court and physician-assisted suicide – the ultimate right [Editorial]. N. Engl. J. Med., 1997; 336: 50–53
11. Quill T.E., Back A.L., Block S.D.: Responding to patients requesting physician-assisted death: physician involvement at the very end of life. JAMA, 2016; 315: 245–246
12. Gaylin W., Kass L.R., Pellegrino E.D., Siegler M.: ‘Doctors must not kill’. JAMA, 1988; 259: 2139–2140
13. Decisions near the end of life. Council on Ethical and Judicial Affairs, American Medical Association. JAMA, 1992; 267: 2229–2233
14. Callahan D.: When self-determination runs amok. Hastings Cent. Rep., 1992; 22: 52–55
15. Yang Y.T., Curlin F.A.: Why physicians should oppose assisted suicide. JAMA, 2016; 315: 247–248