Rzekomobłoniaste zapalenie jelita grubego u mężczyzny w trakcie chemioterapii

Autor: lek. med. Władysław Januszewicz
Nagranie obrazu endoskopowego: lek. med. Władysław Januszewicz
Klinika Gastroenterologii Onkologicznej, Centrum Onkologii – Instytut, Warszawa

Nagranie endoskopowego badania wykonanego u 64-letniego mężczyzny cierpiącego na wodnistą, wyniszczającą biegunkę, będącego w trakcie chemioterapii z powodu zaawansowanego raka żołądka, przedstawia masywne zmiany zapalne odbytnicy z licznymi masami martwiczo-śluzowymi o żółtawym zabarwieniu przypominającymi „tarczki jelitowe” w przebiegu rzekomobłoniastego zapalenia jelita grubego. Wynik badania histopatologicznego wycinków pobranych ze zmian potwierdził to rozpoznanie, a posiew stolca wykazał obecność toksyny Clostridium difficille A/B (+). Należy dodać, że jest to drugi epizod tej infekcji u pacjenta. Poprzedni epizod miał łagodniejszy przebieg i leczony był doustnym preparatem metronidazolu (3 x 500 mg p.o. przez 10 dni). Jak tym razem powinien być leczony chory, biorąc pod uwagę dostępne dane kliniczne?









Quiz

Zadaj pytanie ekspertowi

Masz wątpliwości w zakresie leczenia chorób żołądka, przełyku, trzustki? Nie wiesz jak postąpić? Wyślij pytanie, dostaniesz indywidualną odpowiedź eksperta!