W praktyce każdy lekarz intuicyjnie „czuje” tajemnicę lekarską. Obowiązek jej zachowania jest zapisany w Kodeksie Etyki Lekarskiej. Lekarze wiedzą, że wszelkie informacje dotyczące pacjenta, które uzyskali w związku z wykonywaniem zawodu, trzeba traktować jako poufne.
Przeprowadzona w 2011 roku nowelizacja ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (rozdział 13 a) wprowadziła przepisy regulujące zasady i tryb ustalania odszkodowania i zadośćuczynienia przez Wojewódzką Komisję ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
Według słownikowego znaczenia przez korupcję rozumie się "przyjmowanie lub żądanie przez pracownika instytucji państwowej lub społecznej korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za wykonanie czynności urzędowej lub za naruszenie prawa".
W praktyce lekarskiej coraz częściej wskazuje się na koncepcję marketingowego zarządzania prowadzonym gabinetem, w którym zastosowane narzędzia promocji mają na celu nie tylko budowanie wizerunku i marki, ale także zwiększanie "sprzedaży usług" oraz zadowolenia pacjentów.