Podstawy skutecznej komunikacji

  • Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, dzieci i nastolatków

    Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, dzieci i nastolatków

    Jak rozmawiać z chorym dzieckiem? Jak pomóc małemu pacjentowi w walce z chorobą? Jak udzielać pomocy psychologicznej pacjentom onkologicznym? Na te pytanie znajdą Państwo odpowiedź w najnowyszch publikacjach Medycyny Praktycznej dostępnych już w ksiegarni!

  • Prawo pacjenta do poszerzenia horyzontu konsultacji

    Prawo pacjenta do poszerzenia horyzontu konsultacji

    "Lekarz leczący nie może sprzeciwiać się, by chory zasięgał opinii o stanie swego zdrowia i postępowaniu lekarskim u innego lekarza. Na życzenie pacjenta powinien ułatwić mu taką konsultację" (KEL)

  • Obcokrajowiec w gabinecie lekarskim

    Obcokrajowiec w gabinecie lekarskim

    Coraz częściej w naszych gabinetach lekarskich pojawiają się pacjenci reprezentujący inne, bardzo różne kultury. I taka wizyta – nawet jeśli nie odczuwamy dyskomfortu związanego z barierą językową – może przebiegać nieco odmiennie niż zazwyczaj.

  • Kompetencje komunikacyjne

    Kompetencje komunikacyjne

    Dobry rozmówca to taki, który potrafi rozpoznać kompetencje komunikacyjne partnera i dąży do poszerzenia wspólnego obszaru tychże kompetencji. Co to oznacza? Otóż, kiedy czujemy, że „mówimy do ściany”, postarajmy się powstrzymać irytację i chęć wydania negatywnej oceny, a w zamian dokonajmy „zeskanowania” pacjenta.

  • Korzyści z asertywności w służbie zdrowia. Jakie i dla kogo?

    Korzyści z asertywności w służbie zdrowia. Jakie i dla kogo?

    Niewątpliwie w naszym społeczeństwie pojęcie asertywności nie jest zbyt dobrze rozumiane. Najczęściej asertywność kojarzy z umiejętnością formułowania odmowy i w tym ujęciu budzi też sporo wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę, że asertywność jest umiejętnością dużo bardziej użyteczną, niż jedynie umiejętność odmowy.

  • Informowanie o niepomyślnej prognozie

    Informowanie o niepomyślnej prognozie

    „W razie niepomyślnej dla chorego prognozy lekarz powinien poinformować o niej chorego z taktem i ostrożnością. Wiadomość o rozpoznaniu i złym rokowaniu może nie zostać choremu przekazana tylko w przypadku, jeśli lekarz jest głęboko przekonany, iż jej ujawnienie spowoduje bardzo poważne cierpienie chorego lub inne niekorzystne dla zdrowia następstwa; jednak na wyraźne żądanie pacjenta lekarz powinien udzielić pełnej informacji”.

  • Ciągle, nigdy, odrobinkę czyli jakich słów lekarz powinien się wystrzegać

    Ciągle, nigdy, odrobinkę czyli jakich słów lekarz powinien się wystrzegać

    Czynności, które i tak trzeba wykonać, na pewno lepiej robić z przyjemnością, a do takich przyjemności może należeć codzienny, zwyczajny kontakt z pacjentem. Umieć słuchać, to dużo, nawet bardzo dużo. Jednakże oprócz pogłębiania tych kompetencji warto podjąć pracę nad innym aspektem naszej zawodu – mówieniem.

  • Skąd lekarz ma wiedzieć, że pacjent go słucha?

    Skąd lekarz ma wiedzieć, że pacjent go słucha?

    Założę się, że niejeden raz – siedząc naprzeciw pacjenta – zastanawialiście się Państwo, czy ten czas nie jest stracony. To pytanie nie wiąże się z życiowymi rozterkami czy rozmyślaniem nad zasadnością wyboru zawodu – po prostu chory nie jest w ogóle wami zainteresowany. Wami, diagnozą, proponowanym leczeniem, niczym...

  • Kluczowe 30 sekund

    Kluczowe 30 sekund

    W kręgu medycyny wszyscy pracownicy są jednym zespołem. Jeżeli lekarz ma wsparcie, jeżeli zespół komunikuje się sprawnie i szybko, to rosną szanse na wyleczenie pacjenta – mówi w drugiej części rozmowy mp.pl prof. Jacek Dąbała.

  • Bariery skutecznego słuchania – ciąg dalszy

    Bariery skutecznego słuchania – ciąg dalszy

    Aktywne słuchanie polega na przyjęciu postawy pełnego zaangażowania w zrozumienie naszego rozmówcy, co wymaga skupienia i prawidłowej interpretacji dochodzących do nas sygnałów. Wiele osób ma jednak spore problemy z należytą koncentracją, cierpliwością czy odpowiednią analizą intencji mówiącego.

48 artykułów - strona 2 z 5

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo