Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Podstawy skutecznej komunikacji

  • Korzyści z asertywności w służbie zdrowia. Jakie i dla kogo?

    Korzyści z asertywności w służbie zdrowia. Jakie i dla kogo?

    Niewątpliwie w naszym społeczeństwie pojęcie asertywności nie jest zbyt dobrze rozumiane. Najczęściej asertywność kojarzy z umiejętnością formułowania odmowy i w tym ujęciu budzi też sporo wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę, że asertywność jest umiejętnością dużo bardziej użyteczną, niż jedynie umiejętność odmowy.

  • Informowanie o niepomyślnej prognozie

    Informowanie o niepomyślnej prognozie

    „W razie niepomyślnej dla chorego prognozy lekarz powinien poinformować o niej chorego z taktem i ostrożnością. Wiadomość o rozpoznaniu i złym rokowaniu może nie zostać choremu przekazana tylko w przypadku, jeśli lekarz jest głęboko przekonany, iż jej ujawnienie spowoduje bardzo poważne cierpienie chorego lub inne niekorzystne dla zdrowia następstwa; jednak na wyraźne żądanie pacjenta lekarz powinien udzielić pełnej informacji”.

  • Ciągle, nigdy, odrobinkę czyli jakich słów lekarz powinien się wystrzegać

    Ciągle, nigdy, odrobinkę czyli jakich słów lekarz powinien się wystrzegać

    Czynności, które i tak trzeba wykonać, na pewno lepiej robić z przyjemnością, a do takich przyjemności może należeć codzienny, zwyczajny kontakt z pacjentem. Umieć słuchać, to dużo, nawet bardzo dużo. Jednakże oprócz pogłębiania tych kompetencji warto podjąć pracę nad innym aspektem naszej zawodu – mówieniem.

  • Skąd lekarz ma wiedzieć, że pacjent go słucha?

    Skąd lekarz ma wiedzieć, że pacjent go słucha?

    Założę się, że niejeden raz – siedząc naprzeciw pacjenta – zastanawialiście się Państwo, czy ten czas nie jest stracony. To pytanie nie wiąże się z życiowymi rozterkami czy rozmyślaniem nad zasadnością wyboru zawodu – po prostu chory nie jest w ogóle wami zainteresowany. Wami, diagnozą, proponowanym leczeniem, niczym...

  • Kluczowe 30 sekund

    Kluczowe 30 sekund

    W kręgu medycyny wszyscy pracownicy są jednym zespołem. Jeżeli lekarz ma wsparcie, jeżeli zespół komunikuje się sprawnie i szybko, to rosną szanse na wyleczenie pacjenta – mówi w drugiej części rozmowy mp.pl prof. Jacek Dąbała.

  • Bariery skutecznego słuchania – ciąg dalszy

    Bariery skutecznego słuchania – ciąg dalszy

    Aktywne słuchanie polega na przyjęciu postawy pełnego zaangażowania w zrozumienie naszego rozmówcy, co wymaga skupienia i prawidłowej interpretacji dochodzących do nas sygnałów. Wiele osób ma jednak spore problemy z należytą koncentracją, cierpliwością czy odpowiednią analizą intencji mówiącego.

  • Humanizacja medycyny

    Humanizacja medycyny

    Lekarz powinien przede wszystkim zapewnić pacjentowi komfort psychiczny. Wystarczy, że pacjent cierpi z powodu choroby, nie musi dodatkowo cierpieć z powodu lekarza – mówi w rozmowie z mp.pl prof. Jacek Dąbała, kierownik Samodzielnej Pracowni Komunikowania w Medycynie na UM w Lublinie.

  • Dolegliwości psychosomatyczne: Jak leczyć chorych na stres

    Dolegliwości psychosomatyczne: Jak leczyć chorych na stres

    14-latka przestała chodzić. Badania niczego nie ujawniły. Już jako dorosła osoba ujawniła, że straciła władzę w nogach, kiedy zobaczyła matkę alkoholiczkę w niedwuznacznej sytuacji z obcym mężczyzną.

  • Jak powinna wyglądać komunikacja między onkologami a lekarzami rodzinnymi?

    Jak powinna wyglądać komunikacja między onkologami a lekarzami rodzinnymi?

    Zachęcamy do wysłuchania wypowiedzi prof. dr hab. Jacka Fijutha, który krótko omawia zagadnienie komunikacji między onkologami a lekarzami rodzinnymi.

  • Najczęstsze bariery ograniczające skuteczne słuchanie

    Najczęstsze bariery ograniczające skuteczne słuchanie

    Wiele osób ma spore problemy z należytą koncentracją, cierpliwością czy prawidłową analizą intencji mówiącego. W efekcie ich słuchanie ma charakter pozorny, co w teorii komunikowania otrzymało nazwę pseudosłuchanie.

44 artykuły - strona 2 z 5

Jak rozmawiać z pacjentem

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Współpraca

Centrum komunikacji klinicznej logo