Na marginesie

  • „Wiesz, on tak gada, bo musi”, czyli o roli przekonań w komunikacji

    Dlaczego dzieje się tak, że w relacjach międzyludzkich natychmiast uruchamiają się stereotypy, przekodopowiadane są gotowe scenariusze i konstruowane historie? Innymi słowy, dlaczego w relacjach uruchamiamy drugi poziom komunikacji?

  • POZytywnie nastrojeni. Od pacjenta do studenta. O „labnukach” i uczeniu umiejętności klinicznych przez lekarzy rodzinnych

    Praca lekarza rodzinnego oznacza nieustanne komunikowanie się z innymi ludźmi. Zbierając wywiad, staramy się dowiedzieć jak najwięcej od naszych pacjentów, a także chcemy, by czuli się wysłuchani. Szukamy prawdziwych przyczyn problemów, z jakimi się do nas zgłaszają.

  • POZytywnie nastrojeni. Ateistka u Ojca Pio

    Praca w przychodni dla bezdomnych z całą pewnością różni się od zwykłej pracy w POZ. W przypadku większości pacjentów trudno mówić o ciągłości opieki – pomoc jest najczęściej doraźna, a ze względu na ograniczone możliwości – czasem wręcz prowizoryczna.

  • „Rzucamy palenie, doktorze”. O partnerstwie w relacjach lekarza z pacjentem

    Mikołaj Wiśniewski jest lekarzem rodzinnym, który szukał sposobów na zachęcenie swoich pacjentów do rzucenia palenia, co opisuje w swoim artykule.

  • To co? Rzucamy te papierochy?

    Kilka lat temu zacząłem sprawdzać możliwości zastosowania interwencji antynikotynowej wśród pacjentów palących tytoń. Początki były trudne, gdyż skupiałem się wyłącznie na zdrowiu.

  • Akredytacja w podstawowej opiece zdrowotnej

    Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie lekarzom rodzinnym ogólnych informacji o akredytacji w podstawowej opiece zdrowotnej oraz podstawowych informacji o projekcie.

  • „Niechże pan przestanie żreć”, czyli jak rozmawiać z pacjentem otyłym

    Przyjrzymy się dziś zagadnieniu nadwagi, ale nie od strony medycznej, tylko w aspekcie relacji lekarz–pacjent. Innymi słowy, poszukamy odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób prowadzić rozmowę, by zmotywować pacjenta do zmiany, a równocześnie (na ile to możliwe), by ten wstydliwy dla wielu osób temat nie uraził poczucia własnej wartości pacjenta.

  • Po co ta ankieta?

    Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił ankietę satysfakcji pacjenta. Można ją wypełniać online na stronie Funduszu. Pytanie tylko – po co ktoś miałby to robić? I jaki jest sens zbierania wyników ankiet, które można produkować taśmowo?

  • Młodzi lekarze rodzinni w Holandii

    Dzielenie pasji zawodowych, wzajemna wymiana poglądów i spostrzeżeń na temat pracy to ważne aspekty rozwoju każdego młodego lekarza. Niestety wielu z nas, wpadając w codzienną rutynę, nie ma czasu ani chęci na realizację tych celów. Jak podtrzymać w sobie ciekawość, pasję, chęć ciągłego rozwoju zawodowego? To pytanie, które zadaje sobie wielu lekarzy. A oto moja recepta - pisze lek. Patrycja Moryc.

  • Hejt na zdrową żywność

    Dlaczego dobre, racjonalnie uzasadnialne działania, budzą sprzeciw społeczny, a zdrowe jedzenie w szkolnych sklepikach wywołuje takie kontrowersje?

86 artykułów - strona 8 z 9