×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

System elektroniczny do zapisów na wizyty ma ruszyć w 2021 r.

Powszechny system elektroniczny do zapisów na wizyty u lekarza ma ruszyć w 2021 r.; mamy już na to 120 mln zł pozyskanych środków europejskich – mówi w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.


Fot. pixabay.com

W wywiadzie Cieszyński był pytany o możliwe wprowadzenie e-skierowania. Wiceminister zdrowia zwraca uwagę, że przy tym rozwiązaniu problemem jest to, że wszystkie wystawiające, jak i odbierające skierowania podmioty muszą być podłączone do systemu i posiadać oprogramowanie.

– W fazie pilotażu okazało się, że nie możemy oczekiwać od wszystkich placówek, że natychmiast dostosują się do nowej rzeczywistości. Stawiamy więc na rozwiązanie hybrydowe – skierowanie jest wystawiane elektronicznie i zapisywane w systemie, ale pacjent dostaje druk, który ma taką samą funkcję jak papierowe skierowanie. Pół żartem, pół serio – istnieje coś takiego jak papierowe e-skierowanie – mówi.

Z kolei odnosząc się do e-recept, Cieszyński zauważa, że dziś zaledwie 3 proc. recept jest wystawianych w dawnej formie. – I dobrze, że nadal jest możliwość wystawienia tradycyjnej, bo jeżeli rozwiązania technologiczne miałyby wykluczać pacjenta z możliwości uzyskania świadczenia nawet od jednego lekarza, to byłoby nie do przyjęcia – ocenia.

Wiceminister zdrowia był również pytany o to, kiedy w Polsce będzie powszechny system elektroniczny do zapisów na wizyty. – System ma ruszyć w 2021 r. i mamy już na to 120 mln zł pozyskanych środków europejskich – odpowiada Cieszyński.

Zwraca też uwagę, że nie jest to wyzwanie technologiczne, tylko przede wszystkim organizacyjne.

– Sam system rezerwacji to jedno, a drugie - placówka musi być gotowa na to, aby obsłużyć przyjęcia na określone godziny i zastąpić tym ustawiającą się jeszcze przed jej otwarciem kolejkę. System zakładałby też wysyłanie powiadomień o nadchodzących wizytach i przypomnienia o możliwości ich odwołania – wskazuje.

Jak mówi Cieszyński, według szacunków, takie sygnały do pacjenta pozwalają wyeliminować nawet połowę „pustych" wizyt, czyli takich, gdy osoba nie zjawiła się, a co za tym idzie, liczba zrealizowanych porad czy zabiegów wzrośnie nawet o kilkanaście procent.

Na pytanie, czy w trakcie pandemii udało się wprowadzić jakieś rozwiązania, które będą korzystne po jej zakończeniu, Cieszyński odpowiada, że na pewno udało się upowszechnić teleporady. – Ruszyliśmy też z e-wizytami, które do dźwięku dodają też warstwę wideo. Platforma dająca każdej poradni możliwość udzielania wideoporad powstanie właśnie na bazie rozwiązania, które uruchomiliśmy w trakcie epidemii – dodaje wiceminister zdrowia.

24.07.2020
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta