×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Protest mediów przeciw nowym obciążeniom. Rząd: to pieniądze na zdrowie i kulturę

Małgorzata Solecka
Kurier MP

Zamiast informacji i programów – czarne plansze i komunikat o jednodniowym proteście pod hasłem „Media bez wyboru”. Duża część prywatnych mediów 10 lutego włączyła się do akcji sprzeciwu wobec rządowych planów wprowadzenia nowego podatku.

Rzecznik rządu Piotr Müller. Fot. Sławomir Kamiński/ Agencja Gazeta

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisany został projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, który wprowadza składkę z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam, szacowanych na 800 mln, a nawet miliard złotych, ma trafić do NFZ. Opodatkowane mają być wszystkie wpływy z reklam, ale według różnych stawek. Według wyższej – przychody z reklam produktów leczniczych, suplementów diety, a także napojów słodzonych.

W ramach akcji „Media bez wyboru” w środę telewizje informacyjne TVN24 i Polsat News zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na stronach tvn24.pl, onet.pl i interia.pl w środę rano czytelnicy nie przeczytają żadnych artykułów informacyjnych. Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio – zamiast audycji stacje nadają komunikat specjalny.

Media informują swoich odbiorców o sensie protestu. – Tu powinien być Twój ulubiony serwis internetowy. Dzisiaj jednak nie przeczytasz tu żadnych treści. Przekonaj się, jak będzie wyglądać świat bez niezależnych mediów. Ruszyła akcja „Media bez wyboru”. Przeczytaj nasz list otwarty do władz Rzeczpospolitej Polski. Dla nas najważniejsze jest, abyś TY miał wybór. Dziękujemy użytkownikom i partnerom handlowym za zrozumienie i wsparcie” – czytamy np. na stronie Onetu.

Media biorące udział w akcji publikują list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych. List został podpisany m.in. przez Agorę S.A., Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Grupę Eurozet, Ringier Axel Springer Polska, TVN S.A. i Telewizję Polsat. „Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19. Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media” - napisali sygnatariusze.

Według nich wprowadzenie nowego obciążenia będzie oznaczać osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, a także ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Nowe przepisy zdaniem autorów listu spowodują też pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, „w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł”.

Rzecznik rządu Piotr Müller tłumaczył w środę, że w tej chwili trwa proces prekonsultacji projektu i żadne decyzje nie zapadły. Jego zdaniem przepisy nie będą wymierzone w media prywatne, bo obejmą również np. Telewizję Polską. – To będzie obejmowało zarówno tych cyfrowych gigantów, jak i duże podmioty medialne, ale to będzie obejmowało również też Telewizję Polską. To też duży gracz medialny. Ten podatek będzie solidarnościowo rozłożony na największe podmioty gospodarcze, które osiągają bardzo duże przychody z działalności medialnej, a które często, niestety, w sposób nieproporcjonalny płacą podatki – stwierdził rzecznik.

10.02.2021
Zobacz także
  • Media bez wyboru
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta