×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

10 mln użytkowników Internetowego Konta Pacjenta

Centrum eZdrowia

Liczba użytkowników Internetowego Konta Pacjenta (IKP) dynamicznie rośnie. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. aktywowano ponad 5 mln kont – o 1,4 mln więcej niż w całym 2020 r. i ponad 6 razy więcej niż w całym 2019 r.

Do grudnia 2019 r. IKP aktywowało 907 tys. osób. Rok później było to już 4,6 mln, a w lipcu 2021 r. aktywowanych zostało już ponad 10 mln kont. W szczytowym momencie – kwiecień 2021 r. – ponad 1,2 mln osób zalogowało się po raz pierwszy na IKP, czyli więcej niż łącznie przez cały 2019 rok.

– Sukces Internetowego Konta Pacjenta wynika niewątpliwie z jego użyteczności. Potwierdza to zarówno liczba osób, które uruchomiły IKP, jak i wynik ubiegłorocznego badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, w którym ponad 3/4 respondentów deklarowało jego przydatność. Co istotne, znaczna część funkcjonalności, które pojawiły się na IKP w okresie pandemii, nie była wcześniej planowana. Zostały one wprowadzone jako reakcja na bieżące potrzeby Polaków związane z dostępem do informacji online o swoim zdrowiu. Fakt, że zostały sprawnie wdrożone, świadczy o naszej skuteczności, ale również o bardzo dużym potencjale rozwojowym IKP i elastyczności tej aplikacji – mówi Jarosław Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia.

Dzięki Internetowemu Kontu Pacjenta można:
• pobrać Unijny Certyfikat COVID, a także otrzymać e-skierowanie na szczepienie przeciw COVID-19 oraz mieć dostęp do wyników testu na koronawirusa i informacji o kwarantannie i/lub izolacji,
• wypełnić ankietę programu Profilaktyka 40 PLUS, a dzięki czemu skorzystać z pakietu badań profilaktycznych,
• mieć stały dostęp do wystawionych e-recept i e-skierowań wraz z wszystkimi informacjami, które zawierają te dokumenty, m.in. kodami ich realizacji, informacjami o dawkowaniu leków oraz terminami umówionych na e-skierowanie wizyt,
• otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, bez konieczności wizyty osobistej w placówce,
• wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej,
• udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę,
• uzyskać dostęp do informacji o historii wizyt w przychodni oraz o pomocy, jakiej udzielono w ramach NFZ, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia,
• mieć dostęp historii leczenia osoby bliskiej, która do tego upoważniła, a także dziecka do 18. roku życia (wraz z dostępem do wystawionych mu e-recept i e-skierowań),
• znaleźć informacje o wystawionych e-zwolnieniach,
• złożyć wniosek o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ).

Tak duży wzrost popularności Internetowego Konta Pacjenta (IKP) jest związany z udostępnieniem licznych funkcjonalności, pozwalających na załatwianie wielu spraw związanych ze zdrowiem swoim oraz swoich bliskich w sposób wygodny i zdalny.

Gdy w styczniu 2020 r. weszło w życie ogólnopolskie wdrożenie e-recepty, do której dostęp można uzyskać na Internetowym Koncie Pacjenta, liczba aktywowanych kont wzrosła z miesiąca na miesiąc o 142%. Podobny efekt wywołało rok później ogólnopolskie wprowadzenie e-skierowania. Jeszcze większy wzrost liczby osób korzystających z IKP wiązał się z wprowadzeniem funkcjonalności informującej o nałożonej kwarantannie lub izolacji. O tym, jak potrzebne było to rozwiązanie, świadczy fakt, że w ciągu 30 dni od jego wprowadzenia aktywowano więcej kont niż łącznie w ciągu wcześniejszych 7 miesięcy.

Istotną nowością, która ma wpływ na wygodę korzystania z Internetowego Konta Pacjenta, jest udostępnienie w maju 2021 r. bezpłatnej aplikacji mobilnej mojeIKP na smartfony z systemami Android i iOS. W ciągu niespełna dwóch miesięcy od uruchomienia została zainstalowana prawie 500 tys. razy. Daje ona dostęp do wybranych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta m.in. e-recept i e-skierowań, umożliwia rejestrację na szczepienie przeciw COVID-19, a także wykupienie leków poprzez kod QR (bez podawania w aptece numeru PESEL). Aplikacja umożliwia też dostęp do Unijnego Certyfikatu COVID, który w mojeIKP oraz na Internetowym Koncie Pacjenta dostępnym na www.pacjent.gov.pl, został wygenerowany już ponad 6 mln razy.

Aplikacja mojeIKP będzie sukcesywnie rozbudowywana o nowe funkcjonalności, które pojawią się jeszcze w tym roku.

Z IKP niemal równie chętnie korzystają mężczyźni jak i kobiety (odpowiednio 47 proc. i 53 proc.). Najliczniejszą wiekowo grupę użytkowników stanowią osoby między 35 a 50 rokiem życia (30 proc.), natomiast najmniej liczną – osoby mające ponad 75 lat, które aktywowały ponad 108 tys. kont. Mimo stosunkowo niskiego udziału osób 75+, to właśnie w tej grupie daje się zauważyć najwyższy względny przyrost aktywowanych kont. W ciągu pierwszego półrocza 2021 r. liczba aktywowanych kont osób po 75 r.ż. była już dwukrotnie wyższa niż w całym 2020 r.

Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia planują rozwój Internetowego Konta Pacjenta i aplikacji mojeIKP. Wśród planowanych funkcjonalności znajdują się centralna e-rejestracja, zamawianie e-recept, dostęp do e-skierowań na rehabilitację i w zakresie psychiatrii, a także narzędzia dotyczące profilaktyki zdrowotnej. Nowe funkcje pojawią się także w aplikacji mojeIKP, w której użytkownicy uzyskają dostęp do – oprócz większości wcześniej wymienionych rozwiązań – kont dzieci oraz innych osób bliskich, a także logowania się za pomocą twarzy lub odcisku palca.

07.07.2021

Przychodnie i gabinety lekarskie w pobliżu

Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Wyjątkowe sytuacje. Towarzyszenie osobie chorej na COVID-19
    Czy szpital może odmówić zgody na towarzyszenie hospitalizowanemu dziecku? Jak uzyskać zgodę na towarzyszenie osobie, która umiera w szpitalu z powodu COVID-19?
    Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.
  • Wyjątkowe sytuacje. Kiedy chorujesz na COVID-19
    Czy chory na COVID-19 może wyjść ze szpitala na własne żądanie? Jak zapewnić sobie prawo do niezastosowania intubacji. Na pytania dotyczące pobytu w szpitalu podczas pandemii koronawirusa odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta, Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.