×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Dostosować język do pacjenta

Uniwersytet Kalifornijski – San Francisco

Eksperci w zakresie wiedzy o zdrowiu, jak również wiodące organizacje opieki zdrowotnej doradzają lekarzom używanie prostego języka w rozmowie z pacjentami, aby nie dezorientować osób o mniejszej świadomości zdrowotnej. Badanie, którego wyniki opublikowano w „Science Advances” wykazało jednak, że większość lekarzy nie stosuje się do tych wskazówek.


Fot. Adobe Stock

  • Analiza komputerowa setek tysięcy wiadomości mailowych między lekarzami a pacjentami wykazała, że większość lekarzy używa języka, który jest zbyt złożony
  • Podczas korespondencji mailowej lekarz nigdy nie może być pewien, że jego pacjent zrozumiał pisemną wiadomość – powiedział współautor badania Andrew Karter

Badanie wykazało, że tylko około 40 procent pacjentów z małą świadomością zdrowotną było pod opieką lekarzy, którzy posługiwali się prostym językiem.

– Odkryliśmy, że połączenie odpowiedniego nastawienia i umiejętności ma kluczowe znaczenie dla komunikacji lekarz-pacjent – powiedział Dean Schillinger, MD, profesor medycyny i lekarz podstawowej opieki zdrowotnej z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (UCSF), współautor artykułu opublikowanego w „Science Advances”. – Udało nam się udowodnić, że ten rodzaj „precyzyjnej komunikacji” jest ważny dla wszystkich pacjentów.

W badaniu wykorzystano algorytmy komputerowe i uczenie maszynowe, aby zmierzyć złożoność językową komunikatów lekarzy oraz poziom świadomości zdrowotnej pacjentów.

W badaniu wykorzystano dane z ponad 250 tys. wiadomości wymienianych między pacjentami chorymi na cukrzycę a ich lekarzami za pośrednictwem portalu Kaiser Permanente. Jak zaznaczono, badanie wyznacza nową jakość w badaniach nad komunikacją lekarz-pacjent, które zwykle odbywają się przy użyciu znacznie mniejszych zestawów danych i często bez wykorzystania obiektywnych wskaźników.

Algorytmy oceniały, czy pacjenci byli pod opieką lekarzy, których język był dostosowany do ich języka. Następnie zespół badawczy analizował schematy postępowania poszczególnych lekarzy, aby sprawdzić, czy mają tendencję do dostosowywania komunikacji do różnych poziomów świadomości zdrowotnej pacjentów.

– Nasze algorytmy komputerowe wyodrębniły dziesiątki cech językowych wykraczających poza dosłowne znaczenie słów, biorąc pod uwagę m.in. ich charakterystykę psychologiczną, częstotliwość używania, wartość emocjonalną czy składnię – powiedział Nicholas Duran, PhD, kognitywista i profesor nadzwyczajny w School of Social and Behavioral Sciences na Uniwersytecie Stanowym Arizony, współautor artykułu.

– W przeciwieństwie do wizyty w gabinecie, gdzie lekarz może wykorzystać wskazówki wizualne lub werbalne od pacjenta, aby zweryfikować zrozumienie przez niego informacji, podczas korespondencji mailowej lekarz nigdy nie może być pewien, że pacjent zrozumiał pisemną wiadomość – powiedział starszy autor badania, Andrew Karter, PhD, pracownik naukowy w oddziale badawczym Kaiser Permanente w Północnej Kalifornii. – Wyniki badania wskazują, że pacjenci odnoszą korzyści, gdy lekarze dostosowują swoje wiadomości mailowe do możliwości komunikacyjnych pacjenta.

22.09.2022
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 12 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Zbiórka dla szpitali w Ukrainie!
Poradnik świadomego pacjenta