Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Aktywność fizyczna chroni przed depresją

Osoby z genetyczną skłonnością do depresji mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania dzięki poświęceniu kilku godzin tygodniowo na ćwiczenia fizyczne – wynika z badania zamieszczonego w „Depression and Anxiety”.


Fot. pixabay.com

Naukowcy z Massachusetts General Hospital (Boston, USA) przeanalizowali dane genetyczne i zdrowotne zebrane w ramach programu Partners Healthcare Biobank od 8 tys. ochotników. Przyglądali się głównie genetycznej skłonności do zachorowania na depresję, historii epizodów depresyjnych oraz codziennym nawykom badanych - zwłaszcza dotyczącym aktywności fizycznej.

Zgodnie z oczekiwaniami okazało się, że osoby z większą genetyczną podatnością na depresję rzeczywiście częściej na nią chorowały. Specjaliści ustalili jednak, że aktywność fizyczna do pewnego stopnia chroniła przed rozwojem zaburzenia. Im więcej badani ćwiczyli, tym mniej byli narażeni na wystąpienie nowego epizodu. Dotyczyło to nawet osób najbardziej podatnych na zachorowanie.

„Wyniki badania mocno sugerują, że jeśli chodzi o depresję, to geny nie są przeznaczeniem, a aktywność fizyczna może neutralizować dodatkowe ryzyko przyszłych epizodów u osób genetycznie predysponowanych” – komentuje dr Karmel Choi z Harvard T.H. Chan School of Public Health.

„Średnio około 35 minut dodatkowej aktywności fizycznej dziennie pomaga zredukować ryzyko i ochronić przed kolejnymi epizodami depresji” – dodaje. Według naukowców skuteczne są zarówno intensywne formy ćwiczeń, np. aerobik lub taniec, jak i te mniej intensywne, np. joga lub streching (rozciąganie). Każdy dodatkowy czterogodzinny blok ćwiczeń tygodniowo pomaga zredukować ryzyko depresji o 17 proc.

07.11.2019

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta