Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

NIZP-PZH wchłonie IŻŻ

KPRM

Włączenie Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny jest celem projektu rozporządzenia Rady Ministrów, który został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na IV kwartał 2019 r.

Włączenie Instytutu Żywności i Żywienia do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego
Fot. pixabay.com

Jak uzasadnia resort zdrowia (osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest wiceminister Józefa Szczurek-Żelazko), "połączenie ww. Instytutów będzie miało na celu osiągnięcie określonych zamierzeń strategicznych i finansowych. Z uwagi na relewantne znaczenie nadzoru nad bezpieczeństwem żywności oraz edukacji żywieniowej w realizacji strategii zdrowia publicznego, jak również konieczność zapewnienia sprawnego pełnienia tych funkcji, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny – wzmocniony kompetencjami pracowników i infrastrukturą Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dra med. Aleksandra Szczygła będzie zdolny lepiej wspierać najważniejsze instytucje systemu zdrowia w kraju w realizacji tej strategii. Cele i zadania staną się dość zróżnicowane i będą obejmować wzrost wartości Instytutu powstałego z połączenia, uzyskanie przewagi konkurencyjnej na istniejących rynkach, poszerzenie rynku lub asortymentu produktów oferowanych przez Instytut o nowych kompetencjach, obniżenie ryzyka działalności. Połączenie Instytutów będzie miało wpływ na wiele aspektów działalności, w szczególności na komercjalizację wiedzy w obszarze działalności B+R, zarządzanie, gospodarowanie czynnikiem ludzkim, kulturę organizacyjną oraz finanse. Rezultaty połączenia będą widoczne generalnie w dwóch obszarach, tj. w działalności operacyjnej i wynikach finansowych połączonych Instytutów.

Korzyściami cząstkowymi, wspierającymi osiągnięcie korzyści strategicznych, wskazanych powyżej mają być:
• stworzenie zaplecza edukacyjno-szkoleniowego w zakresie analiz stanu zdrowia ludności, bezpieczeństwa epidemiologicznego i środowiskowego, bezpieczeństwa żywności, żywienia oraz zdrowego stylu życia;
• zwiększenie potencjału intelektualnego i stworzenie nowych obszarów badawczych w wyniku współdziałania w ramach jednej organizacji (skupienie w ramach jednego Instytutu jednostek realizujących badania o zbliżonej tematyce powinno przynieść także wyraźny efekt synergiczny, jeśli chodzi o zdolność stawiania i rozwiązywania problemów naukowych oraz pozyskiwania środków do ich realizacji);
• podniesienie jakości prac badawczych i świadczonych usług, wraz z ochroną patentową w kraju i zagranicą przez wykorzystanie połączonego potencjału intelektualnego, kwalifikacji i doświadczenia kadry naukowo-badawczej, oraz infrastruktury badawczej;
• poszerzenie współpracy i wyższa pozycja międzynarodowa (np. EFSA, WHO, ECDC, FAO);
• szeroko rozumiana współpraca z innymi jednostkami naukowymi, z przedsiębiorcami, realizacja bezpośrednich zleceń na prace badawcze, prowadzenie wspólnych prac B+R, a przede wszystkim opracowywanie nowych produktów i technologii dla gospodarki, ważnych dla społeczeństwa usług i nowych metod, a co najważniejsze wdrażanie, komercjalizacja i upowszechnianie wyników prac B+R w kraju i zagranicą;
• lepsze wykorzystanie potencjału wiedzy i potencjału badawczego (infrastruktura, aparatura i specjalistyczna kadra) oraz zredukowanie zjawiska powielania infrastruktury badawczej i często kosztownej aparatury;
• zdolność do realizacji dużych projektów B+R na rzecz rozwoju polskiej gospodarki, ułatwiających współpracę międzynarodową, większą niż dotąd obecność w europejskiej przestrzeni badawczej;
• możliwość realizacji programów typu „National Health and Nutrition Examination Survey”, dających pełną ocenę stanu zdrowia populacji w Polsce;
• stworzenie na potrzeby Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego ośrodka eksperckiego w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz żywienia z uwzględnieniem współpracy z Komisją Europejską;
• utworzenie jednego ośrodka gromadzącego i udostępniającego dane z zakresu bezpieczeństwa żywności, w tym monitoringu spożycia żywności w kraju, a także zapewnienie bazy na potrzeby oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem żywności oraz badań epidemiologicznych, co przełoży się na ułatwienia w zarzadzaniu systemem EpiBaza w zakresie gromadzenia i udostępniania danych;
• ułatwienie przekazywania wszystkich wymaganych danych do EFSA, powołanie „Data Steward” - krajowego punktu ds. współpracy z EFSA w zakresie przekazywania danych;
• wykorzystanie potencjału naukowego obu Instytutów w zakresie oceny ryzyka związanego z bezpieczeństwem żywności, szczególnie w przypadku analiz typu „risk-benefit”;
• zniesienie przeszkód w korzystaniu z infrastruktury towarzyszącej - utworzenie jednego podmiotu pozwoli na optymalne zagospodarowanie terenu i obiektów obu Instytutów.

15.11.2019

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak przebiega szybka ścieżka onkologiczna?
    Do skorzystania z szybkiej ścieżki (terapii) onkologicznej uprawnia karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DiLO), zwana zieloną kartą. Założenie jest takie, że od wpisania pacjenta na listę oczekujących na konsultację specjalisty do postawienia diagnozy nie może minąć więcej niż 7 tygodni.
  • Specjaliści i skierowania
    Mój stan zdrowia się pogorszył, czy mogę się starać o przyjęcie przez specjalistę poza kolejnością? Czy można samodzielnie wybrać miejsce badań, na które skierowanie wydał lekarz specjalista?