Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta według grupy krwi

Urszula Paszek, dietetyk dyplomowany
mgr Dominika Wnęk, dietetyk

Jest to sposób odżywiania, który według twórcy – Petera D. Adamo – ma odpowiadać indywidualnym potrzebom każdej grupy krwi. U podstaw tej diety leży teoria lektynowa.


Fot. pixabay.com

W dużym uproszczeniu: kiedy spożywamy produkty żywnościowe zawierające lektyny niezgodne z naszą grupą krwi, doprowadzamy do tzw. aglutynacji, czyli zlepiania krwinek. Może to prowadzić do problemów zdrowotnych. Należy jednak pamiętać, że pewne pokarmy mają zdolność aglutynacji krwinek jednej grupy krwi, ale mogą nie wyrządzać szkody w przypadku innej. W uproszczeniu: pewne produkty żywnościowe mogą być dla jednych szkodliwe, dla innych natomiast pożyteczne.

Sposób realizacji tej diety opiera się na podziale produktów żywnościowych na 3 grupy. Pierwsza z nich to produkty wskazane, czyli takie, których lektyny (po wniknięciu do krwiobiegu człowieka o określonej grupie krwi) nie wywołują żadnej reakcji układu odpornościowego. Grupa druga to żywność neutralna. W tym przypadku lektyny po wniknięciu do krwiobiegu człowieka sporadycznie wywołują niewielką reakcję układu odpornościowego. Ostatnia grupa to produkty przeciwwskazane. Zalicza się do niej te produkty, których lektyny wywołują gwałtowną reakcję układu odpornościowego.

Poniżej przedstawiono produkty wskazane, neutralne i przeciwwskazane w przypadku poszczególnych grup krwi.

Osoby z grupą krwi 0

produkty żywnościowe wskazane neutralne przeciwwskazane
mięso i drób baranina, cielęcina, dziczyzna, jagnięcina, serca, wątroba, wołowina bażant, indyk, kaczka, królik, kurczak, kuropatwa bekon, gęś, wieprzowina
ryby i owoce morza dorsz, halibut, łosoś, makrela, morszczuk, okoń, pstrąg, sardynki, sieja, sola, szczupak, śledź, tuńczyk flądra, homar, karp, kraby, krewetki, małże, mule, ostrygi, raki, ślimaki, węgorz kawior, łosoś wędzony, ośmiornica, sum, śledzie marynowane
jaja i produkty nabiałowe masło klarowane jogurt naturalny, masło, ser feta, ser kozi, ser owczy, ser mozzarella, ser tofu, mleko sojowe kefir, lody, maślanka, mleko krowie, ser biały, ser pleśniowe (brie, camembert), sery dojrzewające (cheddar, ementaler, gouda), parmezan, ricotta, serwatka, śmietana
tłuszcze i oleje roślinne olej lniany, olej z orzechów włoskich, oliwa z oliwek, olej z pestek dyni olej sezamowy, olej słonecznikowy olej kukurydziany, olej krokoszowy, olej z orzeszków ziemnych
orzechy i pestki pestki dyni, orzechy włoskie, siemię lniane orzechy pinii, migdały, kasztany, orzechy laskowe, sezam, słonecznik mak, kokos, orzech brazylijski, orzechy nerkowca, pistacje, orzechy ziemne
nasiona roślin strączkowych fasola adzuki, fasola pinto, groch „czarne oczko” bób, ciecierzyca, fasola biała, fasola czerwona, groch zielony, soja fasola kidney, soczewica czerwona, soczewica zielona
produkty zbożowe   amarantus, gryka, jęczmień, orkisz, ryż, żyto, proso owies, pszenica, kukurydza, kuskus, kiełki pszenicy, mąka pszeniczna
warzywa boćwina, brokuły, cebula, chrzan, cykoria, czerwona papryka, czosnek, dynia, jarmuż, kalarepa, kapusta włoska, pietruszka, por, rzepa, rzeżucha, sałata rzymska, szpinak buraki, cukinia, kapusta pekińska, kiełki fasolki mung, kiełki rzodkiewki, koper, marchew, ogórki, oliwki zielone, papryka zielona i żółta, pędy bambusa, pomidory, rzodkiewka, seler, sałata lodowa, szparagi awokado, bakłażan, brukselka, kalafior, kapusta biała i czerwona, kukurydza, szczaw, ziemniaki
owoce figi, morwa, śliwki agrest, ananas, arbuz, banany, borówki, brzoskwinie, czereśnie, cytryny, daktyle, granaty, grejpfrut, gruszki, jabłka, kiwi, limonka, maliny, mango, morele, nektarynki, papaja, porzeczki czarne i czerwone, winogrona czerwone i zielone, wiśnie, żurawina jeżyny, mandarynki, melony, pomarańcze, truskawki

Osoby z grupą krwi A

produkty żywnościowe wskazane neutralne przeciwwskazane
mięso i drób indyk, kurczak baranina, bażant, cielęcina, dziczyzna, gęsi, jagnięcina, kaczka, królik, kuropatwa, przepiórka, wieprzowina, wołowina, serce, wątróbka
ryby i owoce morza dorsz, karp, łosoś, makrela, pstrąg, sardynki, sieja, szczupak, ślimaki jesiotr flądra, halibut, homar, kalmary, kawior, kraby, krewetki, łosoś wędzony, małże, morszczuk, ostrygi, ośmiornica, raki, sola, sum, śledzie marynowane i świeże, tuńczyk, węgorz
jaja i produkty nabiałowe mleko sojowe, ser tofu klarowne masło, jogurt, mleko owcze, ser feta, mozzarella, ser owczy, ser ricotta mleko krowie, lody, masło, maślanka, serwatka, sery pleśniowe (brie, camembert), sery dojrzewające (cheddar, ementaler, gouda), parmezan
tłuszcze i oleje roślinne oliwa z oliwek, olej lniany i z pestek dyni olej z wątroby dorsza, olej z orzechów włoskich, olej słonecznikowy olej bawełniany, krokoszowy, kukurydziany, arachidowy, sezamowy
orzechy i pestki masło orzechowe, orzeszki ziemne, pestki dyni, siemię lniane kasztany, mak, migdały, nasiona pinii, orzechy włoskie, pestki słonecznika, sezam orzech brazylijski, orzech kokosowy, orzech nerkowca, orzeszki pistacjowe
nasiona roślin strączkowych fasola adzuki, fasola pinto, soczewica czerwona i zielona fasola biała, fasolka szparagowa, groszek zielony fasola czerwona
produkty zbożowe amarantus, gryka, owies, chleb sojowy, wafle ryżowe, mąka i makaron ryżowy jęczmień, orkisz, ryż brązowy, biały, dziki, chleb orkiszowy, chleb żytni, bułki z otrębami owsa, otręby owsiane i ryżowe, mąka orkiszowa, jęczmienna oraz makarony i placki z tych gatunków mąki, kuskus, produkty kukurydziane pszenica, kiełki pszenicy. otręby pszenne, chleb pszenny, pumpernikiel
warzywa brokuły, cebula, dynia, chrzan, cykoria, czosnek, kalarepa, kapusta włoska, karczochy, kiełki lucerny, marchew, pietruszka, por, rzepa, sałata rzymska, szpinak awokado, kapusta pekińska, brukselka, buraki czerwone, cebula szalotka, cukinia, kalafior, kiełki mung, kiełki rzodkiewki, koper włoski, kukurydza, ogórek, rzepa, rzeżucha, sałata, seler, szparagi, wszystkie dyniowate, szczypiorek bakłażan, biała kapusta, czerwona kapusta, papryka czerwona, zielona i żółta, pomidory, szczaw, ziemniaki
owoce ananas, borówki amerykańskie, czarne jagody, cytryny, figi świeże i suszone, grejpfruty, jeżyny, morele świeże i suszone, rodzynki, śliwki świeże i suszone wiśnie, żurawina agrest, arbuz, brzoskwinie, daktyle, granaty, gruszki, jabłka, jagody, kiwi, limonka, melon, nektarynka, porzeczki czarne i czerwone, truskawki, winogrona czarne i zielone banany, mandarynki, mango, melon, papaja, pomarańcze

Osoby z grupą krwi B

produkty żywnościowe wskazane neutralne przeciwwskazane
mięso i drób dziczyzna, baranina, jagnięcina, królik cielęcina, bażant, wołowina, wątróbka, indyk bekon, gęś, kaczka, przepiórka, serca, kuropatwa, wieprzowina
ryby i owoce morza dorsz, flądra, łosoś, halibut, makrela, jesiotr, szczupak, morszczuk, sardynki, sola pstrąg, okoń, karp, sieja, śledź, tuńczyk, sum krewetki, homar, łosoś wędzony, krab, małże, ostrygi, ośmiornica, raki, ślimaki
jaja i produkty nabiałowe chude mleko, jogurty, kefir, owcze mleko, ser feta, mozzarella, ser owczy, ricotta, serek wiejski masło, maślanka, mleko sojowe, sery pleśniowe (brie, camembert), sery dojrzewające (cheddar, ementaler, gouda), ser tofu, serwatka lody
tłuszcze i oleje roslinne oliwa z oliwek olej lniany, z orzechów włoskich olej bawełniany, krokoszowy, kukurydziany, z orzeszków ziemnych, sezamowy, słonecznikowy
orzechy i pestki kasztany, migdały, orzechy włoskie, orzechy pecan mak, orzechy pinii, orzechy nerkowca, orzeszki pistacjowe, pestki dyni, sezam, słonecznik
nasiona roślin strączkowych soja bób, fasola biała, fasola czerwona, groszek zielony fasola adzuki, czarna, pinto, soczewica czerwona i zielona
produkty zbożowe orkisz, owies, proso, otręby owsiane i ryżowe, mąka owsiana i ryżowa, płatki owsiane, wafle ryżowe ryż basmati, biały, brązowy, chleb z mąki sojowej, chleb orkiszowy, pumpernikiel, mąka orkiszowa amarantus, dziki ryż, gryka, jęczmień, kukurydza, pszenica, żyto, chleb pszenny, żytni, mąka jęczmienna, pszenna, żytnia, otręby pszenne, kasza kuskus
warzywa bakłażan, botwinka, brokuły, brukselka, buraki, gorczyca, kapusta biała i czerwona, kalafior, marchew, papryka czerwona, zielona i żółta, pietruszka, rzeżucha, ziemniaki cebula czerwona, dymka i szalotka, chrzan, cukinia, cykoria, kalarepa, kiełki lucerny, kapusta pekińska, koper, ogórki, pędy bambusa, por, rzepa, sałata, seler, szczaw, szparagi, szpinak, rzeżucha awokado, dynia, karczochy, kiełki fasoli mung, kiełki rzodkiewki, kukurydza, oliwki, pomidory, rzodkiewki
owoce ananas, banany, jeżyny, papaja, śliwki świeże, winogrona czarne i zielone agrest, arbuz, borówka amerykańska, brzoskwinie, cytryny, jabłka, daktyle, figi świeże i suszone, grejpfrut, gruszki, kiwi, maliny, mandarynki, melony, nektarynki, pomarańcze, porzeczki czerwone i czarne, śliwki suszone, truskawki, wiśnie, żurawina granaty, karambola, opuncja

Osoby z grupą krwi AB

produkty żywnościowe wskazane neutralne przeciwwskazane
mięso i drób baranina, indyk, jagnięcina, królik wątróbka bekon, cielęcina, gęś, kaczka, dziczyzna, kuropatwa, kurczak, przepiórki, serca, wieprzowina, wołowina
ryby i owoce morza dorsz, jesiotr, makrela, morszczuk, pstrąg, sardynki, szczupak, ślimaki karp, kawior, małże, sola, sum, śledź, tuńczyk flądra, halibut, homar, kraby, krewetki, łosoś, okoń, ostrygi, ośmiornica, raki, węgorz
jaja i produkty nabiałowe jogurt, kefir, kwaśna śmietana, mleko owcze, ser feta, mozzarella, ser owczy, ricotta, tofu masło klarowane, mleko krowie, mleko sojowe, sery dojrzewające (cheddar, ementaler, gouda), serwatka lody, masło, maślanka, odtłuszczone mleko krowie, sery pleśniowe (brie, camembert), parmezan
tłuszcze i oleje roślinne masło orzechowe, oliwa z oliwek, olej z orzechów włoskich olej lniany, z wątroby dorsza, z orzeszków ziemnych olej krokoszowy, kukurydziany, sezamowy, słonecznikowy
orzechy i pestki kasztany, orzechy włoskie, orzeszki ziemne migdały, orzechy pinii, orzech brazylijski, orzeszki pistacjowe mak, orzech kokosowy, orzechy laskowe, pestki dyni, pestki słonecznika, sezam
nasiona roślin strączkowych fasola czerwona, fasolka pinto, soczewica zielona bób, fasola biała, groch, soczewica czerwona, soja, zielony groszek fasola adzuki, fasola czarne oczko
produkty zbożowe orkisz, owies, proso, ryż basmati, biały, brązowy, dziki, żyto, otręby ryżowe, owsiane, chleb z kiełków pszenicy, sojowy, żytni, wafle ryżowe, makaron orkiszowy, ryżowy, żytni amarantus, jęczmień, pszenica, kiełki i otręby pszenne, chleb bezglutenowy, pszenny, pumpernikiel, bagietka, mąka graham, jęczmienna, pszenna, kasza kuskus gryka, kukurydza, mąka kukurydziana, płatki kukurydziane, pieczywo kukurydziane
warzywa bakłażan, brokuły, buraki, kalafior, kapusta włoska, kiełki lucerny, ogórki, pietruszka, seler, słodkie ziemniaki brukselka, cebula, chrzan, cukinia, cykoria, dynia, kalarepa, kapusta biała, czerwona, pekińska, koper, marchew, oliwki zielone, pędy bambusa, pomidory, por, rzepa, rzeżucha, sałata, szczaw, szparagi, szpinak, ziemniaki awokado, karczochy, kiełki fasolki mung i rzodkiewek, kukurydza, papryka czerwona, zielona, żółta, rzodkiewki
owoce ananas, cytryna, figi suszone i świeże, grejpfrut, śliwki, winogrona czarne i zielone, wiśnie, żurawina arbuz, borówki, brzoskwinie, daktyle, gruszki, jabłka, jeżyny, kiwi, maliny, mandarynki, melony, morele, papaja, porzeczka, rodzynki, suszone śliwki banany, granaty, karambola, pomarańcze, truskawki

Plusy diety

  • Nie narzuca rygorystycznego liczenia kalorii oraz odważania porcji
  • Czytelny podział na 3 grupy produktów
  • Najbardziej zbilansowana pod względem produktów żywnościowych wydaje się dieta dla osób z grupą krwi B.

Minusy diety

  • Skuteczność diety nie jest potwierdzona badaniami naukowymi
  • Może opierać się na subiektywnym odczuciu – nie jest powiedziane, że osoba z grupą krwi 0 nie będzie się czuła dobrze także po produktach zalecanych dla osób z grupą krwi B
  • Mogą się pojawić trudności w realizacji diety, jeśli dana osoba nie lubi produktów wskazanych dla jej grupy krwi lub nie jest przyzwyczajona do ich spożywania – w takiej sytuacji dieta nie daje żadnej alternatywy.

12.02.2013

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?