Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Wizyta u dietetyka – jak się do niej przygotować?

Dominika Wnęk, dietetyk

Zdecydowałeś się na wizytę u dietetyka? Poniżej znajdziesz kilka informacji, jak się do niej przygotować.


Fot. pixabay.com

Weź ze sobą dzienniczek żywieniowy

Przed pierwszą wizytą warto przygotować dzienniczek żywieniowy. Oczywiście bez takiego dzienniczka wizyta i tak się odbędzie, ale posiadanie go ułatwi ocenę sposobu odżywiania, a przygotowanie indywidualnych zaleceń dietetycznych zajmie mniej czasu.

Dobrze jest sporządzić spis produktów, które zjadłeś w ciągu trzech wybranych dni. Nie muszą to być kolejne dni, należy jednak uwzględnić – 2 dni z tygodnia i 1 dzień weekendowy – np. poniedziałek, czwartek i sobotę. Zapiski z dnia wolnego od pracy (sobota i niedziela) są szczególnie istotne, gdyż sposób odżywiania w tych dniach może się znacząco różnić od normalnych dni tygodnia (np. inna liczba posiłków oraz ich objętość).

Dobrze prowadzony dzienniczek żywieniowy zawiera informacje:

  • o godzinie spożycia posiłku
  • o tym, co posiłek zawierał, oraz
  • o wielkości spożytego posiłku.

Przykład: bułka grahamka – 1 mała sztuka, masło – 1 płaska łyżeczka, polędwica sopocka – 2 plasterki, pomidor – 1 średnia sztuka (nie należy pisać bułka z polędwicą sopocką i pomidorem – taka informacja niewiele mówi o ilości zjedzonych produktów żywnościowych).

Jeśli spożywamy produkt w opakowaniu jednostkowym, np. jogurt, serek wiejski, i zjemy go w całości, należy spisać jego gramaturę z opakowania.

Podczas prowadzenia dzienniczka żywieniowego ważna jest szczerość: nie należy zapominać o przekąskach (słodycze, ciasta, ciasteczka), słodzeniu napojów oraz ilości tłuszczu dodawanego do potraw (masło do kanapek, olej do smażenia itd.).

O co może spytać dietetyk?

Dodatkowe pytania – poza informacjami dotyczącymi sposobu żywienia – mogą dotyczyć:

  • aktywności fizycznej (rodzaj aktywności oraz czas, który na nią poświęcasz)
  • chorób, na które cierpisz, oraz leków, które zażywasz (jeśli stale przyjmujesz pewne leki, warto spisać ich nazwę oraz dawkowanie)
  • wcześniejszych prób odchudzania oraz ich efektów.

Kolejny istotny element wizyty stanowi przeprowadzenie pomiarów antropometrycznych

Na podstawie tych danych dietetyk oceni, ile kilogramów należy zrzucić, oraz jaką dietę ubogoenergetyczną najkorzystniej zastosować.

Obecnie gabinety dietetyczne najczęściej dysponują specjalnymi analizatorami do pomiaru masy ciała z wykorzystaniem bioimpedancji elektrycznej. Pomiar taki jest całkowicie bezbolesny i nieinwazyjny. Poza masą ciała pozwalają one uzyskać dane dotyczące: ilości tkanki tłuszczowej, ilości beztłuszczowej masy ciała oraz zawartości wody w organizmie.

Bardziej zaawansowane analizatory dodatkowo podają m.in. wskaźnik tłuszczu wisceralnego, wiek metaboliczny czy masę mineralną kości.

Aby uzyskany wynik był wiarygodny, warto się do pomiaru przygotować:

  • pomiar przeprowadza się u osób z gołymi stopami – najlepiej więc ubrać na wizytę skarpetki, a nie rajstopy
  • pomiar najlepiej przeprowadzić na czczo lub nie wcześniej niż 4 godziny po posiłku
  • przed pomiarem należy unikać spożywania alkoholu, mocnej herbaty i kawy, które wpływają na zaburzenie równowagi płynów w organizmie
  • przeprowadzającego pomiar należy poinformować o ewentualnym zażywaniu leków diuretycznych oraz o cyklu menstruacyjnym.

Aparaty do pomiaru masy ciała metodą bioimpedancji wpływają na działanie innych urządzeń emitujących pole elektromagnetyczne, dlatego takie pomiary są przeciwwskazane u osób z wszczepionym kardiowerterem-defibrylatorem.

19.11.2015
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?