Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Zasady zdrowego żywienia

  • Czy wszystkie owoce i warzywa są tak samo zdrowe?

    Czy wszystkie owoce i warzywa są tak samo zdrowe?

    Oceniliśmy warzywa i owoce pod kątem wartości odżywczej, kaloryczności, zawartości cukru, witamin, składników mineralnych, błonnika oraz zanieczyszczeń. Dowiedz się, które warzywa i owoce są najważniejsze dla Twojego zdrowia.

  • Wskazane dzienne spożycie (GDA)

    Wskazane dzienne spożycie (GDA)

    Coraz częściej jednak odnajdujemy na opakowaniach oznaczenie GDA, czyli wskazane dzienne spożycie (guideline daily amounts).

  • Czy osoby spożywające dużo błonnika żyją dłużej?

    Czy osoby spożywające dużo błonnika żyją dłużej?

    Uważa się, że duża zawartość błonnika pokarmowego w diecie może zmniejszać ryzyko choroby wieńcowej, cukrzycy, otyłości, niektórych nowotworów oraz przedwczesnego zgonu. Jednak wyniki przeprowadzonych dotąd badań obserwacyjnych są niejednoznaczne.

  • Znakowanie środków spożywczych

    Znakowanie środków spożywczych

    Informacje zamieszczone na opakowaniach żywności mają ułatwić dokonanie właściwego wyboru oraz zakup produktu zgodnego z oczekiwaniami. Warto więc wiedzieć, jakie informacje powinny się znaleźć na opakowaniu.

  • Żywność funkcjonalna

    Żywność funkcjonalna

    Promowany w ostatnich latach zdrowy styl życia przejawia się głównie dbałością o zdrowie i podejmowaniem aktywności fizycznej. Zwiększa się zapotrzebowanie na żywność o najwyższej wartości żywieniowej, a dodatkowo o określonych właściwościach prozdrowotnych. W definicję tę bardzo dobrze wpisuje się pojęcie żywności funkcjonalnej.

  • Substancje dodatkowe

    Substancje dodatkowe

    Substancje dodatkowe są to substancje, które w normalnych warunkach nie są spożywane same jako żywność, ale są do niej dodawane celowo, ze względów technologicznych w trakcie produkcji, przetwarzania, przygotowywania, obróbki, pakowania, przewozu lub przechowywania i stają się bezpośrednio lub pośrednio składnikami produktu spożywczego.

  • Czy śniadanie jest ważne?

    Czy śniadanie jest ważne?

    Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Zwykle powinno być spożywane przed wyjściem z domu (zwłaszcza przez dzieci; dorośli, którzy rozpoczynają pracę bardzo wcześnie rano powinni najpóźniej spożyć je miedzy 7.00 a 8.00).

  • Ile posiłków w ciągu dnia?

    Ile posiłków w ciągu dnia?

    Jeden człowiek je w ciągu dnia tylko trzy posiłki i to mu wystarcza. Drugi musi zjeść jeszcze drugie śniadanie, ponieważ pomiędzy śniadaniem a obiadem jest bardzo głodny, a jeszcze inny jest głodny pomiędzy wszystkimi posiłkami głównymi i bez przerwy dojada.

  • Jak wybierać zdrowe produkty?

    Jak wybierać zdrowe produkty?

    Zakupów żywnościowych należy dokonywać wtedy, gdy jesteśmy najedzeni (po spożyciu posiłku), a nigdy na czczo czy po wyjściu z pracy, gdy głód osiąga swoje największe nasilenie. Wtedy nie kupimy tego, co jest nam potrzebne, ale to co, jak nam się wydaje, najszybciej da nam uczucie sytości lub coś co pamiętamy z reklam telewizyjnych.

  • Najczęstsze błędy żywieniowe – czego trzeba unikać?

    Najczęstsze błędy żywieniowe – czego trzeba unikać?

    Najczęstsze błędy w żywieniu człowieka mają dwojaką naturę - wiążą się zarówno z niedoborami pokarmowymi, jak i z nadmiernym spożyciem żywności oraz nieodpowiednim stylem życia.

  • Witamina B2 (ryboflawina)

    Witamina B2 (ryboflawina)

    Witamina B2 odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku, jej brak może wywołać światłowstręt. Ryboflawina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania zarówno ośrodkowego, jak i obwodowego układu nerwowego oraz systemu odpornościowego organizmu.

  • Witamina B6

    Witamina B6

    Zapotrzebowanie na witaminę B6 jest związane z ilością spożywanego białka. Zwiększone zapotrzebowanie na tę witaminę może się też pojawiać w przypadku zwiększonego spożycia tłuszczu.

  • Witamina B12

    Witamina B12

    Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek w organizmie człowieka.

  • Niacyna (witamina PP)

    Niacyna (witamina PP)

    Niacyna w znacznych ilościach występuje w mięsie i przetworach mięsnych, zwłaszcza w mięsie wieprzowym i drobiowym oraz w wątrobie, a z produktów roślinnych w ziemniakach i produktach zbożowych.

  • Foliany (folacyna, kwas foliowy)

    Foliany (folacyna, kwas foliowy)

    Foliany (folacyna, kwas foliowy) to duża grupa związków, pochodnych pteryny o zróżnicowanym stopniu utlenienia, wykazujących aktywność biologiczną kwasu foliowego.

  • Kwas pantotenowy

    Kwas pantotenowy

    Kwas pantotenowy jest składnikiem koenzymu A i uczestniczy w kluczowych reakcjach biochemicznych, związanych z gospodarką energetyczną organizmu, z metabolizmem białka, tłuszczu i węglowodanów.

  • Biotyna

    Biotyna

    Biotyna (witamina H, witamina B8) powszechnie występuje w produktach spożywczych, dlatego istnieje małe prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu objawów jej niedoboru (abiotynozy).

  • Słodziki – czy są bezpieczne?

    Słodziki – czy są bezpieczne?

    W ostatnich latach znacząco wzrasta produkcja żywności z dodatkiem substancji słodzących – alkoholi wielowodorotlenowych (polioli) i substancji intensywnie słodzących. Prowadzi się również badania nad uzyskaniem nowych związków, a także ocenia się wpływ spożycia substancji słodzących na zdrowie człowieka.

  • Czy orzechy ziemne są zdrowe?

    Czy orzechy ziemne są zdrowe?

    Kwas fitynowy znajdujący się w orzechach wykazuje właściwości antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe, hamuje wchłanianie metali ciężkich, w szczególności ołowiu i kadmu oraz ułatwia ich wydalanie z organizmu, a także przyczynia się do zmniejszenia stężenia glukozy i lipidów we krwi, ogranicza proces tworzenia się kamieni nerkowych, jak również chroni przed utratą gęstości mineralnej kości i osteoporozą.

139 artykułów - strona 7 z 7

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.