Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Omeoprazol a zaburzenia widzenia

Pytanie nadesłane do redakcji

Jak długo mogą utrzymać się skutki uboczne, typu zaburzenia wzroku, po przyjmowaniu omeprazolu?

Odpowiedział

dr med. Arkadiusz Pogrzebielski
Ośrodek Chirurgii Oka Prof. Zagórskiego w Krakowie
Oculus - Krakowskie Centrum Okulistyczne, Kraków
Scanmed, Szpital św. Rafała w Krakowie

Zaburzenia widzenia wymieniane są jako rzadkie działania niepożądane stosowania omeprazolu. Po wprowadzeniu omeprazolu do obrotu donoszono o działaniach niepożądanych związanych z narządem wzroku, takich jak atrofia nerwu wzrokowego, przednia niedokrwienna neuropatia nerwu wzrokowego, zapalenie nerwu wzrokowego, zespół suchego oka, podrażnienie oczu, niewyraźne widzenie, czy podwójne widzenie. W pojedynczych przypadkach u ciężko chorych otrzymujących dożylnie duże dawki omeprazolu występowały nieodwracalne zaburzenia widzenia. Jako że doniesienia te mają charakter dobrowolnych zgłoszeń pochodzących z różnych populacji, niemożliwe jest precyzyjne ustalenie częstości ich występowania. W przypadku wielu z tych działań niepożądanych związek przyczynowy ze stosowaniem omeprazolu jest niepewny.

Trevisani i Cereda [1] opisali w 2012 r. troje pacjentów z obustronnymi zaburzeniami wzroku, które pojawiły się 4-5 dni po rozpoczęciu stosowania leków z grupy inhibitorów pompy protonowej (omeprazolu, ezomeprazolu, pantoprazolu lub rabeprazolu). Zaburzenia widzenia ustąpiły 4-5 dni po odstawieniu tych leków.

Piśmiennictwo:

1. Trevisani S., Cereda J.M.: Blurred vision: a rare secondary effect of proton pump inhibitors. Rev. Med. Suisse 2012 Apr. 11; 8(336): 811-812, 814.
Data utworzenia: 14.04.2014
Omeoprazol a zaburzenia widzeniaOceń:
Zobacz także

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?