Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Dieta matki karmiącej - jak wrócić do figury

Pytanie nadesłane do redakcji

Mam pytanie dotyczące diety mamy karmiącej. Obecnie powoli wprowadzam coraz więcej produktów, ale nie chcę, by moja waga z powrotem zaczęła rosnąć. Chciałabym jeść lekkie potrawy również dlatego, by nie zaszkodzić dziecku. Poza tym chciałabym się dowiedzieć, jakie ćwiczenia na brzuch, uda i pośladki powinnam wykonywać.

Odpowiedziała

mgr Paulina Jamrozik
dietetyk
Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum

Dieta mam karmiących piersią powinna być pełnowartościowa pod względem odżywczym, czyli dostarczać wszystkich niezbędnych składników pokarmowych (białka, tłuszczu, węglowodanów, składników mineralnych i witamin). Nie oznacza to jednak, że mama powinna jeść za dwoje. Należy spożywać urozmaicone posiłki, bogate w naturalne produkty mało przetworzone. W celu dostarczenia niezbędnych składników z dietą z jednoczesną kontrolą kaloryczności należy spożywać duże ilości świeżych warzyw i owoców. Ponadto zapotrzebowanie na białko w okresie karmienia piersią jest większe. Produkty białkowe są ubogokaloryczne i również pomogą w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Aby mama karmiąca piersią dostarczyła wszystkich niezbędnych składników, jednocześnie nie zwiększając swej masy ciała, powinna się zastosować do następujących zaleceń:

  • Spożywać 5 posiłków dziennie, regularnie; korzystnie jest jeść posiłki częściej, o mniejszej objętości.
  • Dostarczać dużo produktów bogatych w białko. Dobrym źródłem tego składnika są ryby, chude mięso i wędliny, jaja, mleko, kefiry, jogurty, sery.
  • Spożywać dużo świeżych owoców i warzyw; są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika.
  • Zrezygnować z białego pieczywa na rzecz chleba i bułek pełnoziarnistych; jeść kasze.
  • Unikać spożywania dużej ilości tłuszczów zwierzęcych; wybierać oleje roślinne, ponieważ są bogate w cenne dla prawidłowego rozwoju dziecka nienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Unikać spożywania dużej ilości nasion roślin strączkowych (fasola, groch, soja); mogą być przyczyną występowania kolek u dziecka.
  • Stosować łagodne zioła i przyprawy, jak koperek, bazylia, tymianek czy majeranek; ostre przyprawy, takie jak czosnek czy też warzywa kapustne mogą być przyczyną zmiany smaku mleka, a tym samym niechęci do ssania mleka matki.
  • Aby nie zaszkodzić dziecku, należy ostrożnie wprowadzać do diety produkty będące najczęstszymi alergenami, jak: wołowina, cielęcina, mleko i produkty mleczne, jaja, ryby, owoce cytrusowe, orzechy, pomidory oraz artykuły zawierające środki barwiące i konserwujące. W razie eliminacji należy te produkty zastąpić innymi produktami o zbliżonej wartości odżywczej, aby nie doprowadzić do zubożenia diety o wartościowe składniki.
  • Zrezygnować z palenia papierosów, picia alkoholu oraz ograniczyć picie herbaty i kawy.
  • Przygotowując posiłki, stosować metody obróbki kulinarnej, jak gotowanie w wodzie lub na parze, pieczenie w folii aluminiowej, czy duszenie bez uprzedniego obsmażania. Tak przygotowane posiłki nie będą dostarczały zbędnych kalorii; unikać potraw tłustych, smażonych, zawierających konserwanty.
  • Unikać podjadania oraz zbędnych słodyczy!

Ćwiczenia na pośladki i uda mogą być niebezpieczne po porodzie. Dlatego zanim przystąpi Pani do wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń, proszę się skonsultować z ginekologiem.

Piśmiennictwo:

Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka - żywienie zdrowego i chorego człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2007
www.bobovita.pl
www.mediweb.pl

25.09.2012

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?