Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Astma wczesnodziecięca – zasady leczenia

Pytanie nadesłane do redakcji

Jak leczyć dziecko chore na astmę, jeżeli choruje od 5. miesiąca życia, a ma 2,5 roku i leki nie pomagają.

Odpowiedziała

dr n. med. Grażyna Durska
Zakład Medycyny Rodzinnej
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
Poradnia Alergologiczna "Podgórna" w Szczecinie

Astma niemowlęca, wczesnodziecięca jest taką samą chorobą jak astma osób dorosłych.

Objawy kliniczne, takie jak: świszczący oddech, napadowy suchy kaszel, nasilające się zwłaszcza po wysiłku, emocjach, niskich temperaturach otoczenia, wybudzające pacjenta ze snu związane są z przewlekłych procesem zapalnym toczącym się w oskrzelach. Proces zapalny wywołany jest przez różne komórki (eozynofile, limfocyty, mastocyty, komórki nabłonka) i ich mediatory.

Zasadniczym celem leczenia astmy jest zahamowanie procesu zapalnego. Można to osiągnąć dzięki glikokortykosteroidom wziewnym podawanym małym dzieciom przez inhalator pneumatyczny lub za pomocą komór inhalacyjnych. U 2,5-rocznych dzieci stosuje się preparaty budezonidu i flutikasonu.

Okresowo w ciężkich zaostrzeniach astmy zastosowanie znajdują glikokortykosteroidy systemowe podawane na ogół doustnie około 7 dni. Słabsze działanie przeciwzapalne wykazuje montelukast tzw. lek antyleukotrienowy (zarejestrowany do leczenia dzieci powyżej 6. mż.).

Poza wymienionymi lekami przeciwzapalnymi doraźnie stosuje się leki rozszerzające oskrzela z grupy β2 mimetyków lub leki antycholinergiczne.

Przy braku poprawy, po zastosowaniu wymienionych preparatów, należy przede wszystkim sprawdzić technikę przyjmowania leków wziewnych (maska inhalatora lub komory inhalacyjnej musi ściśle przylegać do ust dziecka). Odsunięcie maseczki od ust dziecka na odległość 1 cm powoduje zmniejszenie przyjmowanej przez dziecko dawki leku o 50%.

Należy również sprawdzić, czy przepisana dawka leku nie jest za mała. Nie wolno za wcześnie zmniejszać i przerywać leczenia.

W przypadku potwierdzonej astmy można zaniechać podawania wziewnych glikokortykosteroidów, jeżeli w czasie 12 miesięcy leczenia najmniejszą dawką wziewnego glikokortykosteroidu nie wystąpią u pacjenta objawy kliniczne astmy.

Przed rozpoznaniem astmy, zwłaszcza u małych dzieci zawsze należy wykluczyć inne choroby przebiegające z podobnymi objawami (inne choroby ze strony układu oddechowego, takie jak wady rozwojowe, przetoki przełykowo-oskrzelowe, mukowiscydoza, choroby układu krążenia, wady zastawek serca, wady i zmienione ułożenia naczyń, refluks żołądkowo-przełykowy, alergie powietrznopochodne, alergie pokarmowe np. na alergeny białka mleka krowiego, zaburzenia odporności itp.).

Brak poprawy po miesięcznym, prawidłowym leczeniu jest bezwzględnym wskazaniem do weryfikacji rozpoznania choroby.

Piśmiennictwo:

Błażowski Ł., Kurzawa R.: Diagnostyka i leczenie kaszlu przewlekłego u dzieci. Przewodnik lekarza praktyka (część I). Terapia. W gabinecie lekarza rodzinnego 2011; 9(262): 9–1.
Bush A., Bossley C., Fleming L., Wilson N.: Jak unikać częstych błędów w leczeniu astmy u dzieci. Medycyna Praktyczna - Pediatria 2011; 3(75): 41–46.
Castro-Rodriguez J.A., Holberg C.J., Wright A.L. i wsp.: A clinical index to define risk of asthma in young children with recurrent wheezing. Am. J. Respir. Crit. Care Med. 2000; 162: 1403-1406.
Kjellman N.-I.M., Croner S., Gustafsson P.: Development of asthma in children. Allerg. Immunol. Paris 1991; 23: 351-357.
Kupryś-Lipińska I., Kuna P.: Światowa strategia rozpoznawania, leczenia i prewencji astmy (aktualizacja 2008) – co warto wiedzieć. 2009; 17,3(222): 25–28.
Rozpoznawanie i leczenie przewlekłe astmy u dzieci do ukończenia 5. roku życia. Aktualne zalecenia Komitetu GINA 2009. Medycyna Praktyczna Pediatria 2009; 6(66): 22–31.
Stein R.T., Martinez F.D.: Asthma phenotypes in childhood: lessons from an epidemiological approach. Pediatr. Respir. Rev. 2000; 5: 155-161.

24.01.2013

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?