Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy drogie zabawki „stymulujące” rozwój są rzeczywiście skuteczne?

Prof. dr hab. med. Marian Krawczyński
I Katedra Pediatrii, Uniwersytet Medyczny, Poznań
Czy drogie zabawki „stymulujące” rozwój są rzeczywiście skuteczne?

Droga zabawka wcale nie musi być lepsza od taniej. Najważniejsze, żeby była bezpieczna i zainteresowała dziecko. Dużo większe znaczenie dla prawidłowego rozwoju ma jednak czynny udział w zabawie rodzica, który pokaże, co można robić nawet z najprostszą zabawką.

Jeśli w otoczeniu dziecka nic się nie dzieje, jeśli brakuje wrażeń wzrokowych i dźwięków (w tym głosu bliskich), nie otrzymuje ono bodźców stymulujących rozwój tej sfery.

Istnieje kilka kryteriów doboru zabawek dla dzieci do 2. roku życia.

Zabawka musi być przede wszystkim bezpieczna – nie może zagrażać małemu dziecku wkładającemu ją do ust.

Żaden z jej elementów nie może mieć ostrych zakończeń, którymi maluch może się skaleczyć, ani wymiarów mniejszych niż 3,5 cm, żeby – jeśli przypadkowo odpadnie – dziecko się nim nie zachłysnęło. Zabawki z materiału lub „futrzaki” muszą się nadawać do prania w pralce i  nie mogą farbować. Materiały, z których wykonano zabawkę, nie mogą być trujące. W Polsce nie ma obowiązku atestowania zabawek dla dzieci. Najbezpieczniej jednak kupować zabawki posiadające odpowiedni atest (np. Państwowego Zakładu Higieny), który stanowi gwarancję, że zabawka nie jest szkodliwa, oraz opatrzone wyraźną informacją, dla jakich grup wiekowych jest ona przeznaczona. Zabawek oznaczonych znakiem przedstawionym na rycinie nie można dawać dzieciom, które jeszcze nie ukończyły 3. roku życia.

Ryc. Takim znakiem są oznaczone zabawki przeznaczone dla dzieci dopiero po ukończeniu 3. roku życia

Zabawka powinna sprawiać dziecku przyjemność i wzbudzać jego zainteresowanie. Powinna także nadawać się do wykorzystania w różnych warunkach. Nie musi być droga, ani skomplikowana. Najlepszą zabawką jest ta, do której dziecko chętnie powraca.

Dziecku w 1. roku życia potrzebne są zabawki stymulujące jego zmysły – kolorowe, pozwalające na poznanie różnych faktur i ciekawych kształtów. Zabawki wydające dźwięki podczas poruszania (np. grzechotki) pobudzają rozwój czynności manipulacyjnych i koordynację wzrokowo-ruchową. Dziecko bawiąc się tak dobraną zabawką, uczy się w sposób naturalny.

Od 2. roku życia dziecko zaczyna się bawić klockami – powinny być one duże, różnokolorowe i łatwe do układania. W tym wieku zadbaj także o zabawę dziecka w wodzie – doskonałą zabawką są proste kubki lub dzbanki – dziecko fascynuje przelewanie i wylewanie wody.

Nie obdarowuj małego dziecka kilkoma zabawkami jednocześnie i nie rób z jego pokoju sklepu z zabawkami. Dziecko nie potrafi skupić uwagi na kilku zabawkach jednocześnie.

Zbyt duża liczba zabawek w pokoju dziecka sprawia, że przestaje się nimi interesować, ponieważ ma problem z wyborem jednej, odpowiedniej do zabawy.

Zapamiętaj

Dawaj dziecku do zabawy tylko bezpieczne zabawki, adekwatne do jego wieku, najlepiej posiadające odpowiedni atest. Przed zakupem zawsze sprawdzaj te informacje na opakowaniu.


Artykuł pochodzi z przewodnika dla rodziców Pierwsze 2 lata życia dziecka wydanego przez Medycynę Praktyczną, Kraków 2012
05.03.2013

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?