Od Wydawcy i Redaktorów – wstęp do wydania elektronicznego „Podręcznika pediatrii opartego na zasadach EBM”

05.08.2021

Każdy ... może wiedzieć. Sedno, zrozumieć.
Albert Einstein

Drodzy Czytelnicy

Udostępniamy Państwu 6 pierwszych dużych działów multimedialnego „Podręcznika pediatrii opartego na zasadach Evidence Based Medicine”, nad którym aktualnie pracuje zespół redaktorów Medycyny Praktycznej wraz z gronem kilkuset autorów z jednostek akademickich i naukowych z całej Polski, a także sporym gronem pediatrów praktyków. Podręcznik przygotowaliśmy z myślą o wszystkich tych profesjonalistach, którzy chcą nie tylko zdać PES z pediatrii, ale przede wszystkich w zgodzie z duchem Evidence Based Medicine (EBM) najskuteczniej i najbezpieczniej pomóc pacjentom w każdej sytuacji klinicznej. Lekarzy, którzy chcą nie tylko wiedzieć jakie jest optymalne postępowanie, ale także zrozumieć dlaczego jest ono zalecane. I tu dotarliśmy do sedna: nie tylko wiedzieć, ale i zrozumieć! Bo to pierwszy krok do samodzielności i umiejętności właściwego zastosowania zaleceń w praktyce, także w sytuacjach niestandardowych, których przecież nie brakuje w codziennej pracy lekarzy.

Na tej stronie portalu Medycyny Praktycznej będziemy sukcesywnie dodawali kolejne ukończone działy i rozdziały podręcznika, a także informowali Państwa o najważniejszych aktualizacjach związanych z pojawieniem się nowych wytycznych lub istotnych danych naukowych. Będziemy także przypominać o ważnych informacjach i pomocnych danych opublikowanych w poszczególnych rozdziałach, które są szczególnie przydatne w praktyce pediatrycznej. Dodatkowo już w najbliższych tygodniach przeczytają Państwo artykuły dotyczące Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) z pediatrii, w tym omówienia wybranych pytań testowych, a także ciekawe wywiady z redaktorami i autorami rozdziałów dotyczące praktycznych problemów w praktyce pediatrycznej. Proszę sobie w swoich urządzeniach wpisać na stałe adres wersji elektronicznej tego Podręcznika i odwiedzać naszą stronę regularnie. Zapraszamy nie tylko rezydentów przygotowujących się do PES z pediatrii oraz kierowników ich specjalizacji, ale także znacznie liczniejsze grono pediatrów praktyków, którzy chcą dbać o swoich pacjentów zgodnie z najnowszymi wytycznymi i najbardziej wiarygodnymi z dostępnych danymi naukowymi.

Wszystkich Czytelników szczególnie zapraszamy do włączenia się w redagowanie podręcznika poprzez nadsyłanie do Redakcji opinii i uwag dotyczących poszczególnych rozdziałów (w prawej kolumnie znajdą Państwo odpowiednie „okno” pt. „Napisz do nas”). Najbardziej pomocne z nich nagrodzimy specjalnym podziękowaniem na oficjalnej stronie dla Czytelników-recenzentów. Cały nasz zespół redaktorów i autorów pragnie, aby każdy z rozdziałów był maksymalnie pomocny w rozwiązywaniu problemów codziennej praktyki pediatrycznej oraz ułatwiał percepcję ważnych informacji – taki cel przyświecał nam podczas pracy. Czy udało się nam go osiągnąć? To Państwo ocenią. W imieniu wszystkich redaktorów podręcznika i autorów zachęcamy zatem do aktywności na tym polu. Pozwoli nam to udoskonalić rozdziały przed wydaniem I tomu podręcznika w wersji drukowanej.

Wkrótce pojawią się kolejne rozdziały i całe działy podręcznika, więc zapraszamy Czytelników do lektury i współpracy.

dr n. med. Jacek Mrukowicz
redaktor prowadzący podręcznika

prof. dr hab. n. med. Hanna Szajewska
Klinika Pediatrii, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Redaktor podręcznika

prof. dr hab. n. med. Jacek J. Pietrzyk
emerytowany Kierownik Katedry Pediatrii i Kliniki Chorób Dzieci, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Kraków
Redaktor podręcznika

Napisz do nas

Podziel się swoją opinią nt. rozdziałów z autorami i redakcją.
Czy rozdział był pomocny? Czy czegoś brakuje?
Co warto zmodyfikować lub uzupełnić?

Pomóż nam redagować podręcznik.

Polecamy wytyczne

Ważne badania naukowe