Nastolatek w kryzysie suicydalnym sygnalizuje swoje zamiary, ale niełatwo to odczytać. Najważniejsze jest dawanie nadziei poprzez zrozumienie – mówi Tomasz Bilicki, psychoterapeuta zajmujący się m.in. interwencją kryzysową.
Część 4. Postępowanie w przypadku myśli i tendencji samobójczych u nastolatków
Część 3. Jak rozmawiać z nastolatkiem, u którego podejrzewamy myśli samobójcze?
Część 2. Samookaleczenia u nastolatka – jak rozmawiać, jak postępować?
Celem autorów niniejszego artykułu jest wyposażenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w praktyczne zalecenia dotyczące postępowania w przypadku występowania samookaleczeń i myśli samobójczych u nastolatków.
O programie prewencji samobójstwom mówi dr hab. Barbara Remberk.
Czterech na pięciu samobójców wysyła jakieś sygnały. Dotyczy to również dzieci: opuszczają się w nauce, odsuwają od znajomych, mają zmienny nastrój, samookaleczają - mówi kryminalistyk i suicydolog dr Andrzej Gawliński, członek Polskiego Towarzystwa Kryminalistycznego i Polskiego Towarzystwa Suicydologicznego.
Niniejszy artykuł stanowi pierwszą z dwóch części systematycznego przeglądu piśmiennictwa na temat samobójstw wśród dzieci i młodzieży i dotyczy epidemiologii oraz czynników ryzyka takich zachowań. Uwzględniono w nim pozycje zawarte w bazach danych: Cochrane Central Register of Controlled Trials (CCTR) i Cochrane Database of Systematic Reviews (za pomocą wyszukiwarki Ovid i haseł "samobój$" [suic$] i "lecz$" [treat$] lub "interwen$" [interven$]).
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.