Zaburzenia afektywne i lęki

  • Depresja u nastolatków zakażonych HIV – wyniki metaanalizy

    Depresja u nastolatków zakażonych HIV jest obarczona dodatkowymi obciążeniami takimi jak gorsza adherencja do leczenia antyretrowirusowego.

  • Nie oceniaj. Bądź!

    Co robić, gdy dziecko przestaje reagować, jest obojętne i pogrążone w smutku? Co mówić, a od jakich słów stronić, żeby go nie zranić? Czy to już depresja?

  • Niemy krzyk, który trzeba usłyszeć

    Przychodzi nieproszona. Niechciany gość, który wchodzi do głowy przez lekko uchylone smutkiem drzwi. Zadomawia się w środku powoli i po cichu. Depresja. Czasami ma twarz dojrzałą, mądrą od życiowych doświadczeń, czasami ma twarz dziecka – czystą, niewinną, u progu dorosłości. Nie ma wieku.

  • Bunt dojrzewania czy depresja?

    Jestem terapeutką i bardzo często rodzice nastolatków pytają mnie: „Czy objawy mojego dziecka są prawdziwe? Czy to nie jest tylko okres buntu dojrzewania?”. Wielu rodziców zastanawia się, jak rozróżnić objawy depresji od przejściowego smutku, złości, czy też lenistwa – pisze Aleksandra Brzezińska, psychoterapeutka, pedagog specjalny.

  • Ostatni dzwonek

    To był ostatni dzwonek. Wielu uczniów go nie usłyszało podczas ostatniego dnia szkoły, bo już jakiś czas temu przestali do niej chodzić. Nasi podopieczni nie mieli siły wstać z łóżka. Nie wychodzili z pokojów, bo bali się ludzi. Nie włączali kamerki podczas lekcji online, bo widok samego siebie powodował płacz związany z niską samooceną. W takim stanie psychicznym są młode osoby, które razem z rodzicami – na szczęście – zgłosiły się po pomoc do Fundacji „Twarze depresji”.

  • Zaburzenia lękowe uogólnione w dzieciństwie – cz. 2. Diagnostyka i leczenie

    Niektóre dzieci temperamentalnie cechują się bardziej lękliwym usposobieniem i jeśli nie powoduje to ich cierpienia i nie utrudnia w znaczący sposób funkcjonowania, nie wymagają leczenia. Szczególnym wyzwaniem jest ocena pod kątem zaburzeń lękowych niemowląt i dzieci młodszych. Kontakt werbalny w tych początkowych latach życia jest ograniczony, więc podstawą lekarskiej oceny w tym przypadku są w dużej mierze przekazy niewerbalne.

  • Zaburzenia lękowe uogólnione w dzieciństwie – cz. 1. Epidemiologia i obraz kliniczny

    Dzieci z tym rozpoznaniem doświadczają ciągłego napięcia, które w tej populacji często manifestuje objawami somatycznymi, np. zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi czy bólami głowy lub symptomatologia sugeruje zgoła inne rozpoznanie psychiatryczne. Dlatego ustalenie trafnego rozpoznania często stanowi wyzwanie dla klinicystów.

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 4.

    Podsumowanie opisanego przypadku – które objawy należą do normy rozwojowej, a które do objawów depresyjnych?

  • Depresja u osób w wieku rozwojowym. Pomiędzy normą a patologią – cz. 3.

    Część 3. Postępowanie – psychoterapia i farmakoterapia

37 artykułów - strona 2 z 4