Charakterystyczne cechy osób z alkoholowym zespołem płodowym to przede wszystkim swoiste dysmorfie w obrębie twarzy. Ponadto stwierdza się zaburzenia m. in. w zakresie układu nerwowego, krążenia. Objawy zależą od ilości alkoholu, na jaką zostało narażone dziecko w wieku płodowym. Mówi o nich lek. Joanna Boroń-Zyss.
Na typowe dla wieku dojrzewania problemy nakładają się cechy zespołu Aspergera, powodując liczne trudności. Ponadto, z powodu nieadekwatnych zachowań, nastolatki z tym zespołem często są ofiarami żartów rówieśników. O okresie dojrzewania u cierpiących na to zaburzenie mówi mgr Angelika Łasocha.
Poziom funkcjonowania danego dziecka to główny czynnik wpływający na ten trudny dla niego czas. Nasilone zaburzenia skutkują kontrowersyjnymi czynnościami, aktami agresji i autoagresji. Można jednak pomóc dziecku, przygotowując je wcześniej do okresu dojrzewania.
Jaki specjalista powinien ustalić rozpoznanie autyzmu u dziecka i jakie działania może podjąć lekarz POZ, nim zostanie potwierdzona taka diagnoza? - Wysłuchaj wypowiedzi lek. Magdaleny Miernik-Jaeschke.
Na pytanie odpowiada lek. med. Magdalena Miernik-Jaeschke, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży. Zobacz film.
Zapoznaj się z wypowiedzią lek. med. Magdaleny Miernik-Jaeschke, specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży.
Zaburzenia psychiczne mogą - w dużo większym stopniu niż sama niepełnosprawność intelektualna - wpływać negatywnie na funkcjonowanie i jakość życia zarówno upośledzonych umysłowo, jak i osób z ich otoczenia.
W Polsce pierwsze artykuły na temat omawianego zaburzenia pojawiły się przed wojną, pierwsza praca "Dysleksja" autorstwa psychiatry dziecięcego dr Anny Drath ukazała się na łamach "Szkoły Specjalnej" (1959).
Komentowany artykuł "Dysleksja rozwojowa. Zarys problemu", który ukazał się w "Advances in Psychiatric Treatment" jest bardzo interesującą publikacją, a to dlatego, że stanowi syntezę aktualnej wiedzy na temat specyficznych trudności w czytaniu – dysleksji rozwojowej, a także odsłania wiele sprzeczności, niejasności i braków w zakresie wiedzy o dysleksji. Jest też publikacją potrzebną szczególnie w polskim środowisku medycznym. Wiedza na temat specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania nie jest w tej społeczności powszechnie znana.
Artykuł F.R. Volkmara i K. Chawarskiej prezentuje w kompetentny i zarazem zwięzły sposób istotny problem specyfiki diagnozy wczesnych objawów autyzmu dziecięcego.
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.