Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Atomoksetyna w leczeniu dzieci i młodzieży z ADHD i zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym

Skuteczność atomoksetyny w porównaniu z placebo w leczeniu dzieci i młodzieży z ADHD i towarzyszącym zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym – wieloośrodkowe badanie z randomizacją

Omówienie artykułu: Atomoxetine versus placebo in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid oppositional defiant disorder: a double-blind, randomized, multicenter trial in Germany
R.W. Dittmann, A. Schacht, K. Helsberg, C. Schneider-Fresenius, M. Lehmann, G. Lehmkuhl, P.M. Wehmeier
Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 2011; 21(2): 97–110

Opracowała lek. Magdalena Miernik-Jaeschke
Konsultowała dr med. Anita Bryńska, Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Skróty: ADDB-Inv – Attenetion Deficit and Disruptive Behavior Disorders Instrument, ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, CD (conduct disorder) – zaburzenia zachowania, CGI-S (Clinical Global Impression of Severity) – skala ogólnego wrażenia klinicznego dotycząca ciężkości objawów, CI (confidence interval) – przedział ufności, ES (effect size) – wielkość efektu, ITB (individual target behaviors) – indywidualne zachowania będące celem modyfikacji, ITTintention-to-treat, ODD (oppositional defiant disorder) – zaburzenie opozycyjno-buntownicze, SNAP-IV – Swanson, Nolan, Pelham Rating Scale Revised

Wprowadzenie

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest często spotykanym problemem u dzieci i młodzieży. Nierzadko współwystępują z nim inne zaburzenia psychiczne, m.in. zaburzenia umiejętności szkolnych, zaburzenia lękowe lub zaburzenia nastroju, jednak najczęściej – nawet u 60% cierpiących na ADHD – stwierdza się również ODD. To ostatnie charakteryzuje się występowaniem wzorca nieadekwatnych do etapu rozwoju dziecka negatywistycznych i niepożądanych zachowań, które utrudniają mu prawidłowe funkcjonowanie w rodzinie, szkole i w grupie rówieśniczej. Jeśli negatywne zachowania przyjmują bardziej skrajne postacie (zachowania antyspołeczne, ze znacznym nasileniem agresji), określa się je mianem zaburzeń zachowania (CD). Współwystępowanie ADHD i ODD lub CD utrudnia skuteczne leczenie i pogarsza rokowanie. Wykazano, że metylofenidat – należący do grupy leków psychostymulujących – jest skuteczny w leczeniu dzieci z ADHD i współtowarzyszącym ODD lub CD. Opublikowano jednak niewiele danych dotyczących skuteczności atomoksetyny – leku niestymulującego, działającego przez hamowanie wychwytu zwrotnego noradrenaliny.