Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Czy istnieją wskazania do profilaktycznego podawania ketotifenu lub cetyryzyny u 14-miesięcznego dziecka z objawami atopowego zapalenia skóry stwierdzonymi w 1. roku życia, dużym stężeniem IgE, lekkim okresowym alergicznym nieżytem nosa i okresowym zapaleniem spojówek, z ujemnym wywiadem rodzinnym w kierunku astmy, ale z dodatnim wywiadem w kierunku pyłkowicy?

01-01-2014
dr hab. n. med. Henryk Mazurek prof. nadzw.
Klinika Pneumonologii i Mukowiscydozy Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Rabce-Zdroju

W opisanym przypadku podawanie cetyryzyny (lub innego leku przeciwhistaminowego, ale II generacji, a więc nie ketotifenu) uzasadnia rozpoznanie ANN i okresowego zapalenia spojówek. Warto jednak podkreślić, że ANN w tym wieku występuje rzadko i jego rozpoznanie nie jest łatwe (konieczne jest potwierdzenie jego podłoża alergicznego). Oparcie się wyłącznie na wywiadzie i objawach może prowadzić do nadrozpoznawania ANN. Jeśli rozpoznanie ANN nie budzi wątpliwości, lek przeciwhistaminowy należy włączyć przed okresem spodziewanej ekspozycji na alergen.

Obecnie wytyczne nie zalecają podawania leków przeciwhistaminowych w ramach zapobiegania zachorowaniom na astmę – nawet w grupach ryzyka. (2013, 2014)

Piśmiennictwo

  1. Brożek J.L., Bousquet J., Baena-Cagnani C.E. i wsp. Allergic rhinitis and its impact on astma (ARIA) guidelines: 2010 revision. J. Allergy Clin. Immunol., 2010; 126: 466–476

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Placówki

Szukasz poradni, oddziału lub SOR w swoim województwie? Chętnie pomożemy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki placówek.

Doradca medyczny

Twój pacjent ma wątpliwości, kiedy powinien zgłosić się do lekarza? Potrzebuje adresu przychodni, szpitala, apteki? Poinformuj go o Doradcy Medycznym Medycyny Praktycznej