Terapia integracji sensorycznej (SI) wspomaga pracę mózgu, dostarczając stymulacji, która pozwala na dojrzewanie i integrowanie pracy poszczególnych części układu nerwowego.
Terapia ta obejmuje system aktywności nastawionych na podawanie kontrolowanej liczby bodźców sensoryczno-motorycznych, wpływających na reakcje posturalne (równoważne, posturalne w tle, kokontrakcję), napięcie posturalne, koordynację ruchów (koordynacja wzrokowo-ruchowa, koordynacja obustronna), planowanie motoryczne (praksja), percepcję wzrokową i słuchową. W konsekwencji oddziałuje na reakcje behawioralne, emocjonalne oraz społeczne. Poprawia procesy uczenia się, usprawniając bazowe mechanizmy rozwojowe związane z odbiorem wrażeń sensoryczno-motorycznych, ich integrowaniem i uruchamianiem reakcji adaptacyjnej, czyli adekwatnej odpowiedzi na zadania rozwojowe. Rozwój wyższych czynności umysłowych (m.in. umiejętności szkolnych: czytania, pisania, liczenia) pozostaje w ścisłej zależności z rozwojem czynności sensoryczno-motorycznych, w tym z rozwojem schematu ciała, manipulacji, koordynacji oraz pracy gałek ocznych.
W przypadku niemowląt zastosowanie interwencji SI w postaci stymulacji systemu przedsionkowego, dotykowego i wzrokowego (np. kołysanie, bujanie, obracanie się, masaże, zabawy w hamaku, na piłce Bobath) wpływa korzystnie także na ich rozwój ruchowy.
Terapia SI nie polega na uczeniu konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie); jest to usprawnianie pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które stanowią bazę do rozwoju tych umiejętności. W toku pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża czy koordynacja wzrokowo-ruchowa. Za pomocą odpowiednich technik terapeuta eliminuje, wyhamowuje lub ogranicza niepożądane bodźce, które występują przy nadwrażliwościach sensorycznych, lub dostarcza silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.
Terapia SI nie jest substytutem rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić i ułatwić proces uczenia się. Zadania stawiane przed dzieckiem w czasie zajęć znajdują się w strefie najbliższego rozwoju. Oznacza to, że każde z nich stanowi swoiste wyzwanie dla dziecka i jego układu nerwowego – nie jest zbyt łatwe i nie jest zbyt trudne. Ciągłe balansowanie na granicy możliwości dziecka poprawia organizację pracy układu nerwowego, wyzwala reakcje adaptacyjne i wpływa na procesy uczenia się. Do zadań terapeuty należy stałe monitorowanie i analizowanie zachowania dziecka, które to działania umożliwiają właściwy dobór kolejnych aktywności oraz pomocy terapeutycznych.
Podejście ASI (Ayres Sensory Integration) nie ogranicza się tylko do terapii gabinetowej, czyli zajęć w specjalnie wyposażonej sali. Terapia SI obejmuje także: instruktaże dla rodziców dotyczące codziennej pielęgnacji i organizacji życia dziecka, dostosowanie otoczenia czy wprowadzenie diety sensorycznej. Działania te są szczególnie ważne dla dzieci (i osób dorosłych także), których układ nerwowy jest bardziej wrażliwy na bodźce sensoryczne. Taka formuła terapii SI pozwala na lepsze rozumienie potrzeb sensorycznych i promuje styl życia korzystny dla danej osoby.
Piśmiennictwo
Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek,
zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.
Szukasz poradni, oddziału lub SOR w swoim województwie? Chętnie pomożemy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki placówek.
Twój pacjent ma wątpliwości, kiedy powinien zgłosić się do lekarza? Potrzebuje adresu przychodni, szpitala, apteki? Poinformuj go o Doradcy Medycznym Medycyny Praktycznej