Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Jakie oleje stosować w diecie dziecka?

13.10.2020

Pytanie nadesłane do Redakcji

Jakie oleje stosować w diecie dziecka? Których można użyć do smażenia?

Odpowiedziała

dr inż. Joanna Rachtan-Janicka
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

W diecie dzieci powinny się znaleźć wszystkie tłuszcze roślinne (z ograniczeniem spożycia oleju palmowego i kokosowego). Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ) zaleca stosowanie olejów roślinnych, jako źródła jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Są one (np. olej słonecznikowy, kukurydziany, sezamowy, sojowy) dobrym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, przede wszystkim z rodziny n-6 (omega-6). Olej rzepakowy i oliwa z oliwek są bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto oleje roślinne dostarczają witaminę E, a w Polsce margaryny są obowiązkowo wzbogacane w witaminę A i D.

Do smażenia można stosować oleje, które są bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (oliwa z oliwek, olej rzepakowy). Stabilny termicznie jest także olej z zarodków ryżu. Jego zaletą jest obojętny smak, a wadą wysoka cena. Sporadycznie do smażenia można stosować olej kokosowy (np. do smażenia pączków lub faworków na koniec karnawału). Olej ten zawiera około 92% kwasów tłuszczowych nasyconych (w tym 47% kwasu laurynowego i 26,5% kwasu mirystynowego). Z dostępnych danych wynika, że spożywanie oleju kokosowego zwiększa stężenie cholesterolu całkowitego i LDL.

Piśmiennictwo:

1. Codex Alimentarius FAO/WHO: Codex standard for named vegetable oils. Codex – Stan 210–1999, 2005; 1–13
2. https://ncez.pl/choroba-a-dieta/choroby-ukladu-krazenia/olej-kokosowy–-szkodzi-czy-pomaga-
3. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/5281116

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Placówki

Szukasz poradni, oddziału lub SOR w swoim województwie? Chętnie pomożemy. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki placówek.

Doradca medyczny

Twój pacjent ma wątpliwości, kiedy powinien zgłosić się do lekarza? Potrzebuje adresu przychodni, szpitala, apteki? Poinformuj go o Doradcy Medycznym Medycyny Praktycznej

Partnerem serwisu jest