Ratownictwo owiane tajemnicą

18.01.2018
GK
Kurier MP

W przyjętym przez rząd i znajdującym się już w Sejmie projekcie nowelizacji ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym znalazły się zapisy, których nie było tam na etapie konsultacji publicznych. A są to zmiany, które sam resort zdrowia określił w uzasadnieniu projektu mianem istotnych.

Fot. Michał Walczak / Agencja Gazeta

Chodzi o ograniczenie zakresu danych zawartych w wojewódzkich planach działania systemu PRM, podlegających upublicznieniu w Biuletynie Informacji Publicznej, przez wyłączenie informacji, które będą stanowiły tajemnicę prawnie chronioną.

Zgodnie z projektem nie będą podlegały upublicznieniu:
• kalkulacja kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego
• sposób współpracy z organami administracji publicznej i jednostkami systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1 (chodzi o szpitalne oddziały ratunkowe i zespoły ratownictwa medycznego - red.), z innych województw
• sposób współpracy SOR-ów i ZRM-ów z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15 (chodzi m.in. o strażaków i ratowników górskich - red.)
• informacje o lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego
• opis struktury systemu powiadamiania o stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
• dane dotyczące:
- dyspozytorni, obejmujące lokalizację dyspozytorni, liczbę stanowisk dyspozytorów medycznych w poszczególnych dyspozytorniach, sposób współpracy dyspozytorni z innymi dyspozytorniami, liczbę i kwalifikacje dyspozytorów medycznych
- wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego obejmujące medianę czasu dotarcia na miejsce zdarzenia, maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia, średni i maksymalny czas trwania akcji medycznej, liczbę wyjazdów przekraczających maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia,
- granic i symboli rejonów operacyjnych,
- liczby pacjentów szpitalnego oddziału ratunkowego oraz izby przyjęć szpitala,
- liczby pacjentów urazowych oraz liczby pacjentów urazowych dziecięcych
- liczby osób wykonujących zawód medyczny w SOR-ach i ZRM-ach.
• sposób organizacji i działania łączności radiowej, w tym z wykorzystaniem przydzielonych numerów identyfikacyjnych zespołów ratownictwa medycznego i dyspozytorni.

Jak czytamy w uzasadnieniu ustawy, "powyższe stanowi odpowiedź na wątpliwości przedstawiane przez przedstawicieli NIK (...) w zakresie publikowania całej zawartości wojewódzkich planów działania systemu PRM, w kontekście ryzyka niezgodnego z prawem wykorzystania zawartych w nich informacji".

"Powyższe nabiera szczególnego znaczenia w obliczu zdarzeń o charakterze terrorystycznym, jakie miały miejsce w ostatnim czasie w Europie i na świecie. Tym samym informacje dotyczące organizacji i lokalizacji dyspozytorni medycznych oraz współpracy podmiotów odpowiedzialnych za ochronę zdrowia i życia nie powinny być powszechnie dostępne" - twierdzi MZ.

Jakie dane zatem znajdą się w BIP, a więc będą powszechnie dostępne? Zgodnie z projektem rozporządzenia w sprawie wojewódzkiego planu działania systemu PRM będą to m.in.:
• liczba, rodzaj i rozmieszczenie w poszczególnych rejonach operacyjnych zespołów ratownictwa medycznego, z określeniem obszaru działania dla każdego zespołu i z uwzględnieniem maksymalnego czasu dotarcia do granic obszaru działania
• liczba, rodzaj i miejsca stacjonowania specjalistycznych środków transportu wykorzystywanych przez lotnicze zespoły ratownictwa medycznego na potrzeby systemu PRM, wraz z ich zasięgiem działania, oraz o lądowiskach przyszpitalnych, w tym o odległościach lądowiska od szpitali
• liczba i rozmieszczenie szpitalnych oddziałów ratunkowych w poszczególnych powiatach
• liczba i rozmieszczenie centrów urazowych, wraz z informacją o zakresie świadczeń opieki zdrowotnej niezbędnych do realizacji zadań centrum urazowego
• liczba i rozmieszczenie centrów urazowych dla dzieci, wraz z informacją o zakresie świadczeń opieki zdrowotnej niezbędnych do realizacji zadań centrum urazowego dla dzieci
• liczba i rozmieszczenie jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego
• liczba i rozmieszczenie szpitali, wraz z profilem oddziałów i liczbą łóżek oraz liczbą łóżek możliwą do zwiększenia
• liczba wyjazdów/wylotów zespołów ratownictwa medycznego na obszarze województwa (liczba pacjentów przewiezionych do szpitala, zgony przed podjęciem albo w trakcie wykonywania medycznych czynności ratunkowych, mediana czasu dotarcia na miejsce zdarzenia, maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia, liczba wyjazdów przekraczających maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia, średni i maksymalny czas interwencji ZRM od przyjęcia zgłoszenia o zdarzeniu do przekazania pacjenta do szpitala)
• hospitalizacje osób w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego (w tym liczba zgonów w SOR)
• liczba przyjęć pacjentów w izbie przyjęć (w tym liczba zgonów)
• informacje na temat zatwierdzonych przez wojewodę kursów w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy
• informacja na temat personelu zatrudnionego w jednostkach systemu
• kalkulacja kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego.

Jak na dłoni widać rozbieżności między tekstem ustawy i zapisami rozporządzenia, być może wynikające z faktu wprowadzenia do pierwszego z nich nowych przepisów już po konsultacjach.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.