Czy szczepienia pracowników placówek opieki zdrowotnej powinny być obowiązkowe?

Data utworzenia:  06.10.2014
Aktualizacja: 07.01.2015
Ethics of mandatory vaccination for healthcare workers
E. Galanakis, A. Jansen, P.L. Lopalco, J. Giesecke
Eurosurveillance, 2013; 18 (45): pii=20627 (http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=20627)

Tłumaczył dr n. med. Dariusz Stencel

Skróty: POZ – placówka opieki zdrowotnej, WZW – wirusowe zapalenie wątroby

Artykuł jest tłumaczeniem tekstu E. Galanakis, A. Jansen, P.L. Lopalco, J. Giesecke: Ethics of mandatory vaccination for healthcare workers. Eurosurveillance, 2013; 18 (45): pii=20627.
Tekst oryginalny dostępny na: http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=20627

Konflikt interesów: Nie zadeklarowano. Podziękowania: Emmanouil Galanakis pracował w ECDC w trakcie urlopu udzielonego przez Uniwersytet Kreteński (Grecja). Udział poszczególnych autorów: Emmanouil Galanakis uczestniczył w planowaniu i dyskusji, przygotowaniu wersji roboczej i przeglądzie manuskryptu. Andreas Jansen uczestniczył w planowaniu i dyskusji oraz przeglądzie manuskryptu. Pietro Luigi Lopalco uczestniczył w planowaniu i dyskusji oraz przeglądzie manuskryptu. Johan Giesecke uczestniczył w planowaniu i dyskusji oraz przeglądzie manuskryptu.

Streszczenie

Pracownicy placówek opieki zdrowotnej (POZ) należą do grupy zwiększonego ryzyka chorób zakaźnych związanych z wykonywaną przez nich pracą oraz przeniesienia tych chorób na swoich współpracowników i pacjentów. Dobrą ochronę przed rozprzestrzenianiem się zakażeń, umożliwiającą prawidłowe funkcjonowanie placówki w trakcie epidemii, stanowią szczepienia. Niestety szczepieniom ochronnym poddaje się niewielu pracowników POZ. Aby uzyskać odpowiedni poziom zaszczepienia, władze odpowiedzialne za opiekę zdrowotną niekiedy wprowadzają obowiązek szczepienia, choć takie postanowienie zawsze budzi kontrowersje. W niniejszej publikacji omówiono podstawy naukowe debaty dotyczącej tego zagadnienia, przeanalizowano argumenty za i przeciw polityce obowiązkowych szczepień oraz opisano główne zasady i wartości etyki klinicznej, zawodowej, instytucjonalnej i zdrowia publicznego. Uważamy, że szczepienie się jest moralnym obowiązkiem pracowników POZ, a pracodawca powinien zapewnić taką możliwość wszystkim pracownikom, zwłaszcza opiekującym się chorymi z grup zwiększonego ryzyka. Kiedy poziom realizacji dobrowolnych szczepień ochronnych wśród pracowników POZ nie jest optymalny, autonomia jednostki powinna zostać podporządkowana dobru pacjentów, zdrowiu publicznemu, a także interesom zdrowotnym samych pracowników. Można zaakceptować sprawiedliwe zasady obowiązkowych szczepień ochronnych pracowników POZ. Ustalając optymalną politykę szczepień, należy uwzględnić różnice między chorobami, chorymi, poszczególnymi grupami pracowników narażonymi na ryzyko zakażeń oraz dostępnymi szczepionkami.

Wprowadzenie

Pracownicy POZ (wszystkie osoby zatrudnione w placówkach doraźnej i długoterminowej opieki zdrowotnej, mający bezpośredni kontakt z pacjentami lub materiałem biologicznym pobranym od pacjentów, niezależnie od ich stanu zatrudnienia) należą do grupy zwiększonego ryzyka chorób zakaźnych i ich dalszego przenoszenia na pozostałych pracowników oraz na pacjentów. Szczepienia przeciwko chorobom, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, mogłyby chronić samych pracowników, ograniczać rozprzestrzenianie się zakażeń i umożliwiałyby funkcjonowanie placówki podczas epidemii. Jednak wskaźniki realizacji szczepień wśród pracowników POZ są zwykle małe, nawet przeciwko bardzo zakaźnym chorobom, takim jak grypa, odra, krztusiec i wirusowe zapalenie wątroby (WZW) typu B.1-3 Wśród utrudnień w wykonywaniu szczepień wymienia się nie przytylko obawy dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa szczepionek, przeciwwskazania medyczne do szczepień, kwestie religijne i moralne, ale także niewygodę, niedoszacowanie ryzyka zakażenia i dalszego rozsiewu oraz przekonanie, że choroba może mieć łagodny przebieg, może zostać wywołana samym szczepieniem lub że jej przechorowanie może być korzystne.4-7

Fot. Sebastian Rzepiel / Agencja Gazeta

Rozbieżność między pożądanym a rzeczywistym poziomem realizacji szczepień rodzi pytanie, czy zamiast dobrowolnych szczepień ochronnych należy wprowadzić obowiązkowe szczepienia? Takie dyskusje prowadzone są także w czasie epidemii i pandemii, kiedy należy bardzo szybko ustalić zakres działań kontrolujących zachorowania, a nie wszystkie dane naukowe dotyczące szczepień są jednoznaczne. Należy także zaznaczyć, że nie ma zgodności w kwestii pożądanego odsetka zaszczepionych, jak w przypadku grypy.6 POZ i władze do spraw zdrowia publicznego, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, coraz częściej wprowadzają obowiązek szczepień ochronnych, choć wywołuje to energiczny sprzeciw.8 Regulacje prawne dotyczące obowiązkowych szczepień przeciwko ospie prawdziwej wprowadzono w 1809 roku w Stanach Zjednoczonych, a w 1840 roku w Wielkiej Brytanii. W 1898 roku w prawie brytyjskim wprowadzono pojęcie „osoby odmawiające szczepień ze względu na przekonania” na określenie rodziców sprzeciwiających się szczepieniom ich dzieci przeciwko ospie wietrznej. Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych w 1905 roku wydał wyrok stwierdzający, że stan nie może wymagać szczepień w celu ochrony jednostki, ale może tak postąpić w celu ochrony całego społeczeństwa.

Kwestie etyczne dotyczące obowiązkowych szczepień ochronnych analizowano w odpowiednim zakresie w odniesieniu do grypy sezonowej, mniej uwagi poświęcono jak dotąd grypie pandemicznej, a jeszcze mniej innym, bardzo zakaźnym chorobom (takim jak odra, krztusiec, WZW typu B) lub ogólnie chorobom, którym można zapobiegać poprzez szczepienia. W prezentowanej publikacji oceniono, w jakim stopniu pracownicy POZ uczestniczą w przenoszeniu chorób, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, oraz dokonano przeglądu danych dotyczących znaczenia szczepień pracowników POZ dla zdrowia pacjen tów. Należy podkreślić, że większość z przytoczonych w artykule danych pochodzi z badań nad grypą. Analizowano także, czy nieobowiązkowe szczepienia zawiodły, czy obowiązek szczepień pozwoli na zwiększenie odsetka zaszczepionych i jakie w związku z tym należy ponieść koszty oraz przedstawiono praktyczne i etyczne argumenty za i przeciw obowiązkowym szczepieniom. Podjęto również próbę określenia etycznych podstaw wprowadzenia obowiązkowych szczepień dla pracowników POZ. Biorąc pod uwagę, że w publikacji przytoczono tylko niektóre opinie, powołano się jedynie na niewielką część z wielu badań naukowych.

Jakie szczepienia pracowników POZ warto rozważyć?

Choroby, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, charakteryzują się większą lub mniejszą zakaźnością, a podstawowe cykle szczepienia przeprowadza się zwykle w dzieciństwie. Choroby te różnią się w zakresie ciężkości przebiegu, ryzyka dla pacjenta lub określonych grup pracowników POZ oraz skuteczności rzeczywistej szczepionek. Należy oczekiwać, że pracownicy zostaną uodpornieni jeszcze przed rozpoczęciem zatrudnienia. Jednak w przypadku niektórych chorób, takich jak krztusiec, z uwagi na zanikanie odporności konieczne może być podanie dawek przypominających. Grypa sezonowa wymaga corocznego szczepienia, a wybuch epidemii lub pandemii może stwarzać konieczność dodatkowego podania nowych lub już dostępnych szczepionek.

Choroby, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, pozostają jednym z głównych zagrożeń zdrowotnych na całym świecie, mimo że od wielu lat dostępne są skuteczne szczepionki. W Stanach Zjednoczonych umieralność z powodu grypy sezonowej wynosi tyle samo co umieralność na raka piersi i 3-krotnie przewyższa umieralność z powodu zakażenia HIV/AIDS.8,10 W Europie obserwuje się zwiększenie zachorowalności na odrę3, w wielu krajach na całym świecie zwiększa się również zapadalność na krztusiec.1 Leki przeciwdrobnoustrojowe mogą być nieskuteczne (np. w przypadku grypy [w związku z opornością wirusa] i krztuśca) lub są niedostępne (np. w przytylko padku odry). Największe znaczenie ma zatem zapobieganie za pomocą szczepień ochronnych.

Choroby, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, mogą się rozprzestrzeniać jeszcze przed wystąpieniem objawów, a ich przebieg jest często subkliniczny, w związku z czym pracownicy POZ mogą kontynuować pracę i rozsiewać drobnoustroje. Udział pracowników w transmisji chorób obserwowano w różnych placówkach ochrony zdrowia i dla różnych chorób, takich jak grypa sezonowa i pandemiczna, odra, świnka, różyczka, ospa wietrzna, krztusiec, WZW typu A i B oraz inwazyjna choroba meningokokowa. Zakażenia wewnątrzszpitalne prowadziły do wybuchu ognisk epidemicznych i zgonów, a u samych pracowników POZ były przyczyną powikłań i zwiększenia współczynników umieralności.2,3,11-13

Czy udowodniono skuteczność, bezpieczeństwo i efektywność kosztową szczepień pracowników POZ?

Skuteczność większości szczepionek jest raczej duża, zwłaszcza kiedy podaje się je zdrowym dorosłym, co dotyczy często pracowników POZ. Większość stosowanych obecnie szczepionek podano już milionom osób i potwierdzono, że są one bezpieczne. W trakcie długiej debaty wykluczono występowanie rzekomych działań niepożądanych po szczepionce przeciwko WZW typu B (stwardnienia rozsianego – przyp. red.) oraz przeciwko odrze, śwince i różyczce.14,15 Wydaje się, że ryzyko wystąpienia zespołu Guillaina i Barrégo po szczepieniu przeciwko grypie jest wyjątkowo małe (wielokrotnie mniejsze niż po zachorowaniu na grypę – przyp. red.). Ostatnio zaobserwowano związek pomiędzy narkolepsją a szczepieniem przeciwko grypie pandemicznej A(H1N1), ale ogólnie wykazano, że szczepionka ta jest bezpieczna.16 Potwierdzono efektywność kosztową szczepień przeciwko grypie pracowników POZ17 – może to dotyczyć również innych szczepionek, biorąc pod uwagę zapobieganie chorobom, absencji chorobowej i zaburzeniom funkcjonowania opieki zdrowotnej.

Czy szczepienie pracowników POZ jest korzystne dla pacjentów?

W kilku badaniach klinicznych (4 badania z randomizacją) wykazano, że szczepienie pracowników POZ przeciwko grypie zmniejsza zapadalność na chorobę grypopodobną (ILI) oraz umieralność niezależnie od przyczyny u pacjentów przebywających w placówkach przewlekłej opieki.18-21 Obliczono, że szczepienie 5–8 pracowników zapobiega odpowiednio 1 przypadkowi ILI i 1 zgonowi.20 W niedawno opublikowanym przeglądzie systematycznym nie potwierdzono, że szczepienie pracowników POZ przeciwko grypie ma korzystny wpływ na pensjonariuszy placówek opieki długoterminowej (w wieku ≥60 lat).22 Wykazano natomiast, że szczepienie pracowników przeciwko grypie chroni hospitalizowanych pacjentów, w tym biorców przeszczepu komórek krwiotwórczych szpiku.11,12 O wiele trudniej jest ustalić wpływ szczepień pracowników na pacjentów oddziałów pomocy doraźnej, ponieważ są oni narażeni również na inne niż wewnątrzszpitalne drobnoustroje i to zarówno przed hospitalizacją, jak i po jej zakończeniu.

Konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych, prawidłowo zaplanowanych badań. Pozwoli to wyciągnąć ostateczne wnioski, czy szczepienia pracowników POZ chronią pacjentów lub pensjonariuszy placówek opieki zdrowotnej, jaką liczbę pracowników należy zaszczepić w celu uniknięcia 1 przypadku zakażenia wewnątrzszpitalnego oraz jakie jest ryzyko w poszczególnych grupach chorych i POZ. Jednak kolejne badania kliniczne z randomizacją z zastosowaniem placebo mogą nie być etyczne, biorąc pod uwagę istniejące już dowody na ochronny wpływ szczepień zarówno na pracowników POZ, jak i pacjentów.23,24 Niewiele wiadomo na temat ochrony pacjentów za pomocą szczepień pracowników POZ przeciwko chorobom innym niż grypa, co należy uwzględnić, rozważając wprowadzenie dobrowolnych lub obowiązkowych szczepień.

Czy strategia dobrowolnych szczepień pracowników POZ zawiodła?

Coroczne szczepienie: grypa sezonowa

Wydaje się, że pogramy dobrowolnych szczepień dla pracowników POZ były przez całe dekady bezowocne, mimo stałych rekomendacji, wysiłków, udostępniania szczepionek za darmo, reklamy (w tym w formie plakatów i ulotek), edukacji, plakatów i ulotek, zachęt i nagród, odznaczeń dla osób szczepionych oraz organizacji mobilnych zespołów szczepień.10,24,25 Od wczesnych lat 80. XX wieku amerykańskie Centers for Disease Control and Prevention (CDC) zalecają szczepienia przeciwko grypie wszystkich pracowników POZ, a mimo to w Stanach Zjednoczonych odsetki zaszczepionych zatrzymały się na poziomie 40–50%4,7, zwiększając się jedynie do 60–70% po intensywnej promocji i długotrwałych kampaniach.4,6,11 W Europie, mimo podobnych zaleceń od co najmniej 2000 roku, odsetki te zwykle nie przekraczają 35%, a często wynoszą <25%.6,17,26

Podstawowe szczepienia: odra i krztusiec

Odporność wobec odry i krztuśca może się rozwinąć w wyniku szczepienia lub naturalnego zakażenia, co uzasadnia oczekiwania, że bardzo wielu pracowników POZ będzie odpornych. Wykazano jednak, że w Europie 3–17% pracowników POZ nie jest odpornych na odrę.27 We Francji1 i Australii28 odnotowano mały odsetek pracowników POZ zaszczepionych dawką przypominającą szczepionki przeciwko krztuścowi (odpowiednio 33% i 13–23%).

Szczepienia przeciwko grypie pandemicznej

Światowa Organizację Zdrowia (WHO), CDC i Health Security Committee Unii Europejskiej uznały, że pracownicy opieki zdrowotnej powinni a priori otrzymać szczepienie przeciwko grypie pandemicznej.29 Odsetek zaszczepionych pracowników nie był jednak zwykle duży i mieścił się w zakresie 13–83%,2,5 co jest porównywalne z 2–82% odset kiem szczepionych przeciwko grypie sezonowej (dane z 2005 r.).6 Podobnie jak w przypadku grypy sezonowej, odsetki szczepionych były różne w poszczególnych grupach pracowników POZ.2

Czy wprowadzenie obowiązkowych szczepień dla pracowników POZ spełniło swoje zadanie?

W wielu placówkach opieki zdrowotnej warunkiem zatrudnienia jest potwierdzenie odporności na choroby zakaźne, takie jak odra, różyczka, świnka, ospa wietrzna i WZW typu B, oraz wykonania badań przesiewowych w kierunku gruźlicy, a zasady te są powszechnie akceptowane.4,10,13,24 Pierwszą instytucją, w której od 2005 roku szczepienie przeciwko grypie jest warunkiem „dopuszczenia do wykonywania obowiązków”, było Mason Medical Center w Seattle w amerykańskim stanie Washington, gdzie odsetek zaszczepionych wyniósł 98%.30 Kolejne programy obowiązkowych szczepień realizowane w amerykańskich POZ zwiększyły odsetki zaszczepionych przeciwko grypie z 71% w 2007 roku do 98% w 2008 roku24 i z 69% w 2009 roku do 96% w 2010 roku.25 W Stanach Zjednoczonych programy te czasami spotykały się z dużym oporem ze strony poszczególnych pracowników POZ oraz związków, których byli członkami6,7,24,25,31,32, a powtórzenie obiecujących wyników we wszystkich placówkach lub we wszystkich krajach europejskich może nie być łatwe.

Wprowadzanie w życie obowiązkowych szczepień

Wprowadzanie w życie obowiązkowych szczepień oznacza opracowanie pewnych zasad wraz z określeniem konsekwencji dla pracowników, którzy odmawiają szczepień, takich jak zwolnienie, kary finansowe, przeniesienie na inne stanowisko, noszenie masek lub stosowanie procedur profilaktycznych w trakcie opieki nad chorymi oraz stosowanie przez nieszczepionych pracowników różnych identyfikatorów.8,9,12,24,25,33 W przeciwieństwie do krajów europejskich33, w Stanach Zjednoczonych brak szczepień był powodem zwolnienia pracownika lub rezygnacji z pracy. Według doniesień dotyczyło to 0,02–0,15% pracowników.24,26,30 Nawet w krajach europejskich, w których szczepienia są obowiązkowe, nie wprowadzono tych zasad w pełni w życie33 i nie wiadomo nawet, czy pracownicy kiedykolwiek ponieśli kary finansowe za niedostosowanie się do tych wymogów.

Zasady zwolnień ze szczepień i odmowy szczepień

Zgodnie z amerykańskimi programami obowiązkowych szczepień pracownicy POZ mają prawo do wnioskowania o zwolnienie ze szczepień, zwykle z powodów medycznych (0,2–1,9% wszystkich pracowników) lub religijnych (0,1–2,4% wszystkich pracowników).24,25,30,34 Niewiele wiadomo o tym, jak rozwiązano te kwestie w Europie. Problemem pozostaje również rozróżnienie uzasadnionych i nieuzasadnionych przyczyn odmowy oraz osób rezygnujących ze szczepień z powodu przekonań i osób, które same się nie szczepią, lecz liczą na to, że inni będą uodpornieni (free riders [p. s. 89 – przyp. red.), a także osiągnięcie pożądanego poziomu zaszczepienia w przypadku, gdy przeciwnicy szczepień stanowią istotny odsetek pracowników POZ. Ponadto zbyt częste zwolnienia ze szczepień z powodów medycznych, religijnych czy przekonań może sugerować, że szczepienie nie jest faktycznie ważne. W ośrodkach, w których wielu pracowników odmawiało szczepień, wybuchały ogniska epidemiczne.9

W kilku instytucjach pracownicy sprzeciwiający się szczepieniu przeciwko WZW typu B lub grypie byli zobowiązani do podpisania specjalnego oświadczenia.7,23 W United States National Institutes of Health Clinical Center, gdzie obowiązywał program szczepień przeciwko grypie, w latach 2008–2009 oświadczenia takie podpisało 10,7% pracowników.34

Na podstawie badania ankietowego wykazano, że 25–75% pracowników POZ w Hongkongu, Wielkiej Brytanii i Singapurze zgodziłoby się na obowiązkowe szczepienia przeciwko grypie pandemicznej5 oraz że 59% pielęgniarek zgodziłoby się na obowiązkowe szczepienia przeciwko grypie sezonowej, pod warunkiem umożliwienia odmowy szczepienia.35 Jest wielce prawdopodobne, że zasady obowiązkowych szczepień obejmujące szczególne grupy pracowników (np. opiekujących się niemowlętami lub pacjentami z niedoborami odporności) spotkałyby się z większą akceptacją pracowników POZ. Wydaje się, że jest to obiecujące pole do podjęcia dalszych badań.

Czy pracownicy POZ potrzebują obowiązkowych szczepień?

Przegląd praktycznych argumentów (tab. 1.) może wyjaśnić istotne aspekty dyskusji porównującej szczepienia nieobowiązkowe i obowiązkowe.

Zwiększenie poziomu realizacji dobrowolnych szczepień

Na poziom realizacji szczepień nieobowiązkowych mają wpływ pewne modyfikowalne czynniki (takie jak edukacja i ułatwienie dostępu do szczepionek), a możliwości takich programów szczepień raczej nie zostały jeszcze wyczerpane.6,7,26 Dobrowolne szczepienia często nie miały wielkiego wsparcia, nie wprowadzono też w życie wielopłaszczyznowych programów.6 Kluczowym czynnikiem motywującym wydaje się uświadamianie pracowników POZ, że są źródłem transmisji chorób na pacjentów.6,23,32 Realizację szczepień mogłoby ułatwić utrzymanie zasad odmawiania szczepień oraz obowiązek zgłaszania przez poszczególne placówki odsetka pracowników zaszczepionych przeciwko chorobom, którym można zapobiegać poprzez szczepienia, jako miernika jakości opieki zdrowotnej.19,23,33 Czasem jednak definicja pracownika POZ jest niejednoznaczna, należy też dokładniej określić grupy dużego ryzyka (np. pracownicy opiekujący się niemowlętami, osobami starszymi oraz pacjentami z niedoborami odporności). Wreszcie polityka dobrowolnych szczepień respektuje wolność obywatelską oraz zasady pomocniczości i najmniejszego naruszenia (zasada pomocniczości w odniesieniu do szczepień wymaga, aby udział w programach szczepień był dobrowolny, chyba że konieczne jest wprowadzenie obowiązku szczepień ze względu na zapobieganie niekorzystnym zdarzeniom, wobec których nie można zastosować innych środków zapobiegawczych, oraz ze względu na udowodnioną nieskuteczność programów dobrowolnych szczepień – przyp. red.).26

Tabela 1. Praktyczne argumenty za obowiązkowym szczepieniem pracowników POZ i przeciwko takiemu postępowaniu jako metody ochrony zdrowia pacjentów
Argument Za obowiązkowymi szczepieniami Przeciwko obowiązkowym szczepieniom
skuteczność Mimo że trudno jest ocenić ochronę we wszystkich rodzajach placówek, powód szczepienia i dostępne dane wskazują na korzyści dla pacjentów. Brak pełnych danych dotyczących korzyści dla pacjentów, ryzyka dla poszczególnych grup pracowników, placówek i chorób
konieczność Doświadczenie wyraźnie wskazuje, że odpowiedni poziom zaszczepienia można osiągnąć tylko dzięki wprowadzeniu szczepień obowiązkowych. Poziom realizacji szczepień dobrowolnych wśród pracowników może być niewystarczający, ale nie jest bez znaczenia i może się zwiększyć mimo niewprowadzenia obowiązku szczepień. Nie wiadomo, czy warto zwiększać odsetek zaszczepionych poprzez przymus kosztem konfliktu. Pacjenci nadal będą narażeni na kontakt z chorobami zakaźnymi, niezależne od szczepienia pracowników.
fałszywe poczucie zabezpieczenia Przypisywanie zbyt dużego znaczenia szczepieniom nie zmniejsza wartości innych metod profilaktyki. Pracownicy powinni stosować wszystkie właściwe metody zapobiegawcze. Przecenianie znaczenia szczepień obowiązkowych może skutkować fałszywym poczuciem zabezpieczenia i odwrócić uwagę od innych ważnych metod profilaktyki, takich jak higiena, standardowe środki ostrożności i inne sposoby postępowania.12,23 Jak dotąd hipotezy tej nie oceniono w badaniach.26
kwestie administracyjne Sprawiedliwe, proste i jednolite zasady sprzyjają lepszej realizacji obowiązkowych szczepień. Polityka szczepień nieobowiązkowych jest bliższa zasadom pomocniczości niż urzędowy przymus.
koszty Programy edukacyjne promujące szczepienia nieobowiązkowe są kosztowne i nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Prosta polityka szczepień obowiązkowych jest mniej kosztowna. Środki przeznaczone na wprowadzenia w życie szczepień obowiązkowych i dyskusję można lepiej wykorzystać na inne programy edukacyjne.
przymus W placówkach opieki zdrowotnej zwykle obowiązują jakieś zasady i nie powinny być one postrzegane jako przymus. Wprowadzenie w życie szczepień obowiązkowych oraz kary mogą mieć długookresowy niekorzystny wpływ na stosunki między pracodawcą a pracownikiem, obniżać wartość pracowników, którzy są sprzymierzeńcami w zakresie promocji szczepień i ostatecznie podważać zasadność zastosowania dyskusyjnych szczepień lub innych szczepionek.7,32 Pracownicy odmawiający szczepień mają prawo oczekiwać, że ich stanowisko zostanie uszanowane, z zachowaniem równego prawa do wykonywania obowiązków służbowych. Należy raczej przekonać pracownika niż go zmuszać do szczepień.1,8 Ponadto zastosowanie przymusu szczepień pracowników POZ mogłoby sugerować, że są oni niechętni szczepieniom, co mogłoby wzmocnić argumenty środowisk nastawionych sceptycznie do szczepień.
swobody obywatelskie Pracownicy POZ mają szczególną misję i obowiązki dotyczące dobra ogółu. Przymusowe szczepienia naruszają swobody obywatelskie.
potencjalne zdarzenia niepożądane Poważne zdarzenia niepożądane po szczepieniach występują wyjątkowo rzadko. Jakiekolwiek zdarzenia niepożądane po szczepieniach trudno jest uzasadnić wprowadzeniem obowiązku, mogą powstać istotne problemy dotyczące ubezpieczeń.
POZ – placówka opieki zdrowotnej
pracownicy POZ – wszystkie osoby zatrudnione w placówkach doraźnej i długoterminowej opieki zdrowotnej, mające bezpośredni kontakt z pacjentami lub materiałem biologicznym pobranym od pacjentów, niezależnie od ich stanu zatrudnienia

Czy obowiązkowe szczepienia pracowników opieki zdrowotnej są etycznie uzasadnione?

Do dziś dyskusje często koncentrowały się na zasadach etyki klinicznej, jednak argumenty etyczne za i przeciw obowiązkowym szczepieniom dotyczą także etyki zawodowej, instytucjonalnej i zdrowia publicznego.31,36 Podejście oparte na zasadach etyki zdrowia publicznego często różni się od zasad etyki klinicznej. Na przykład w etyce klinicznej kluczową zasadą jest autonomia jednostki, która nie jest naczelną zasadą etyki zdrowia publicz- nego. Poniżej przedstawiono zasady i wartości mające zastosowanie w kwestiach dotyczących szczepień, bez ich przeciwstawiania sobie (tab. 2.).

Tabela 2. Argumenty etyczne za i przeciw obowiązkowym szczepieniom pracowników POZ jako metody ochrony zdrowia pacjentów
Argument Za obowiązkowymi szczepieniami Przeciwko obowiązkowym szczepieniom
autonomia Autonomię należy respektować, ale ograniczenia autonomii pracowników można zaakceptować, jeśli służy to zapobieganiu szkodliwym działaniom na pacjentów, szczególnie jeśli dotyczy to pracowników POZ. Polityka obowiązkowych szczepień narusza wolność i autonomię; nikt nie powinien być zmuszany do brania leków, szczególnie leków kontrowersyjnych i potencjalnie szkodliwych, jak szczepionki.26,29,36 Szczepienia wywołują konflikt pomiędzy autonomią a niedziałaniem na czyjąś szkodę. Nawet zwolennicy libertalizmu mogą mniej lub bardziej zaakceptować ograniczenia określonych swobód, jeżeli poprawia to zdrowie społeczne.9,31,32
korzyści Kiedy minimalne niedogodności pozwalają uzyskać korzyści dla współpracowników i pacjentów, pracownicy mają obowiązek stosować się do zaleceń. Obowiązkiem pracowników POZ jest zapewnienie pacjentom dobrostanu, ale dyskusyjne jest, czy wiąże się to z obowiązkiem szczepień. Zasady odnoszenia korzyści nie należy interpretować jako czynienie dobra poprzez wyrządzanie szkody innym osobom, np. ochrona chorych poprzez szkodliwe działanie na pracowników opieki zdrowotnej. Pracownicy POZ nie powinni natomiast wyrządzać szkody pacjentom, np. przez nieprawidłowe działanie, ale nie powinni być zmuszani do działania na własną szkodę przez wzgląd na zdrowie swoich pacjentów, ponieważ ludzie nie powinni stanowić środka do osiągnięcia celu.26,36 Jeżeli np. szczep szczepionkowy wirusa grypy nie jest dopasowany do szczepów krążących w populacji, pracownicy POZ mogą być narażeni na nieuzasadnioną szkodę przy braku korzyści dla pacjentów.
brak szkodliwości Pytanie o to, jak wielką szkodę wyrządzają pacjentom niezaszczepieni pracownicy, ma mniejsze znaczenie. Należy rozważyć wszystkie metody, które mogą się przyczynić do uniknięcia szkody pacjenta. Jeżeli każdy ma obowiązek niewyrządzania szkody innym przez zakażenie, dotyczy to tym bardziej pracowników POZ.4,26 Warto zauważyć, że nakaz primum non nocere (po pierwsze nie szkodzić) sięga czasów Hipokratesa. Szczepienia mogą być lub nie być w 100% skuteczne, a badania mogą wskazywać lub nie wskazywać na istotną ochronę pacjentów poprzez szczepienia pracowników, ale wszystkie przypadki zarażenia pacjenta chorobą, której można zapobiegać poprzez szczepienia, przez niezaszczepionego pracownika POZ byłyby zgodnie z tą tradycją nieakceptowane. Brak pewnych dowodów na to, że niezaszczepieni pracownicy POZ szkodzą pacjentom. Chorzy będą narażeni na ekspozycję niezależnie od szczepienia pracowników POZ.
sprawiedliwość Jest niesprawiedliwe, aby pacjenci, którzy nie mogą być skutecznie szczepieni (jak niemowlęta, ludzie starsi czy chorzy z niedoborem odporności), byli leczeni przez nieszczepionych pracowników POZ. Tym chorym ochronę zapewnia jedynie tzw. strategia kokonu, czyli zaangażowanie uodpornionych opiekunów. Sprawiedliwość wymaga, aby pracownicy informowali swoich pacjentów, że nie są zaszczepieni.8
Środki przeznaczone na edukację pracowników mogłyby być przeznaczone na inne potrzeby.
Polityka szczepień nieobowiązkowych jest bliższa zasadom pomocniczości niż urzędowy przymus.
wartości zawodowe Nakaz „nie szkodzić” jest fundamentalną wartością pracowników POZ. Zamiast nalegać na autonomię, pracownicy powinni traktować zdrowie swoich pacjentów jako najwyższy priorytet. Nie można osiągnąć pozytywnego zakończenia, stosując złe środki. Niemoralne jest wymuszanie zasad, które mogą promować zdrowie pacjentów poprzez poddawanie pracowników działaniom potencjalnie szkodliwym.
POZ – placówka opieki zdrowotnej
pracownicy POZ – wszystkie osoby zatrudnione w placówkach doraźnej i długoterminowej opieki zdrowotnej, mające bezpośredni kontakt z pacjentami lub materiałem biologicznym pobranym od pacjentów, niezależnie od ich stanu zatrudnienia

Etyka zawodowa: odniesienie do obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu

Obowiązkiem związków skupiających pracowników POZ jest zwracanie uwagi ich członków na godność i wartości związane z wykonywaniem zawodu, a także spełnianie oczekiwań społecznych. Zaufanie społeczne ulegnie osłabieniu, jeśli pracownicy POZ będą zalecać szczepienia innym, sami ich unikając.10,26 Szczepienie jest zgodne z pojęciem zbiorowego obowiązku związanego z wykonywaniem zawodu, a osiągnięcie odpowiedniego poziomu odporności jest częścią odpowiedzialności spoczywającej na osobach wykonujących zawody związane z ochroną zdrowia.7,9,31 Ogólnie rzecz biorąc, pra- cownicy POZ dokonali wolnego wyboru zawodu, co oznacza przyjęcie systemu wartości związanych z wykonywaniem profesji oraz zaakceptowanie pewnego ryzyka osobistego w związku ze sprawowaniem opieki nad pacjentami. Może to stanowić argument, na to że nieuodpornieni pracownicy POZ powinni akceptować przeniesienie na stanowisko niewymagające kontaktu z pacjentami lub zrezygnować z wykonywania zawodu.8,31,32,36

Etyka instytucjonalna: obowiązek ochrony pracowników i pacjentów oraz utrzymania pracy

Poza ochroną swoich pracowników, instytucje opieki zdrowotnej mają obowiązek zmniejszać ryzyko dla pacjentów i pensjonariuszy oraz koszty zakażeń szpitalnych, a także skutecznie funkcjonować w trakcie epidemii. Zatem każda placówka powinna osiągnąć odpowiedni poziom realizacji szczepień wśród swoich pracowników poprzez przyjęcie odpowiedniej polityki w tym zakresie (p. ryc.).26

(kliknij, by powiększyć)

Ryc. Propozycja stopniowego wprowadzania polityki szczepień pracowników placówek opieki zdrowotnej przy zatrudnianiu oraz w trakcie monitorowania chorób, którym można zapobiegać poprzez szczepienia.

Etyka zdrowia publicznego: kontrola choroby i ograniczenie swobód

Piorytetem zdrowia publicznego jest kontrola rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych.36 W związku z tym, kiedy konieczny jest wybór pomiędzy bezpieczeństwem a swobodami obywatelskimi, ograniczenie tych swobód może być uzasadnione, podobnie jak prawo społeczeństwa do ochrony przeważa nad prawem pracowników POZ do swobodnych decyzji. Nieuzasadnione wydaje się też przeznaczanie środków na nieskuteczne programy dobrowolnych szczepień, ponieważ zasoby te można by wykorzystać w innym obszarze.36

Podsumowanie

Nakłanianie pracowników do dobrowolnych szczepień oraz do stosowania wszystkich innych środków ochronnych służących kontroli choroby jest moralnie uzasadnione. Jeśli osiągnięcie pożądanego poziomu realizacji szczepień nie jest możliwe w ramach programów dobrowolnych szczepień, należy rozważyć wprowadzenie obowiązku szczepień, pod warunkiem że korzyści dla pracowników przeważają nad ryzykiem, dobrostan pacjentów ulega poprawie oraz że określono sprawiedliwe zasady i kryteria zwolnień ze szczepień. Decyzje powinny być wyważone. Należy w nich uwzględnić różnice pomiędzy chorobami, szczepionkami, szczególne warunki sprawowania opieki zdrowotnej, pracowników z grupy dużego ryzyka, a także sytuacje wyjątkowe, takie jak epidemie. Dla zwolenników obowiązkowych szczepień spełniono wszystkie warunki naukowe, etyczne, prawne i finansowe. W związku z tym szczepienie pracowników POZ powinno być rutynowym działaniem, tak jak standardowe środki ostrożności i mycie rąk. Według przeciwników obowiązkowych szczepień lepszy poziom realizacji szczepień powinien być raczej efektem porozumienia niż przymusu – przymus wiąże się z konfliktem i nieufnością, niedocenianiem pracowników (co zraża ważnych sojuszników), a także wykazuje długookresowe niekorzystne następstwa.

Instytucje opieki zdrowotnej mają obowiązek ochrony chorych, unikania rozprzestrzeniania zakażeń wewnątrzszpitalnych, utrzymywania skutecznego funkcjonowania w trakcie epidemii oraz budowania zaufania społecznego. Im większy odsetek pracowników uda się zaszczepić, tym większe korzyści odniesie sama placówka, jej pacjenci oraz społeczeństwo. W związku z tym obowiązkiem moralnym władz właściwych do spraw zdrowia jest utrzymanie realizacji szczepień wśród pracowników POZ na możliwie najwyższym poziomie poprzez przyjęcie optymalnej polityki szczepień. Opracowane w różnych krajach zalecenia dotyczące szczepień pracowników POZ są całkiem podobne. Mimo to obserwuje się istotne różnice dotyczące zasad obowiązkowych szczepień, a pewne praktyki, które są skuteczne w Stanach Zjednoczonych, mogą się okazać nieprzydatne w Europie i odwrotnie. Należy podkreślić, że informacje dotyczące zasad obowiązkowych szczepień pochodzą głównie ze Stanów Zjednoczonych, w związku z czym danych tych nie można uogólniać na inne kraje. Poszczególne państwa mogą prowadzić zupełnie inną politykę i wydaje się, że w tej kwestii nie można zastosować strategii „jedno odpowiada wszystkim”.

Piśmiennictwo:

1. Bechini A., Tiscione E., Boccalini S., Levi M., Bonanni P.: Acellular pertussis vaccine use in risk groups (adolescents, pregnant women, newborns and health care workers): a review of evidences and recommendations. Vaccine, 2012; 30 (35): 5179–5190. http:// dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2012.06.005 PMid:22 709 953
2. Mitchell R., Ogunremi T., Astrakianakis G., Bryce E., Gervais R., Gravel D. et al.: Impact of the 2009 influenza A (H1N1) pandemic on Canadian health care workers: a survey on vaccination, illness, absenteeism, and personal protective equipment. Am. J. Infect. Control., 2012; 40 (7): 611–616. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2012.01.011 PMid:22 575 285
3. Mulholland E.K., Griffiths U.K., Biellik R.: Measles in the 21st century. N. Engl. J. Med., 2012; 366 (19): 1755–1757. http://dx.doi.org/10.1056/NEJMp1 202 396 PMid:22 571 199
4. Backer H.: Counterpoint: in favor of mandatory influenza vaccine for all health care workers. Clin. Infect. Dis., 2006; 42 (8): 1144–1147. http://dx.doi.org/10.1086/501 463 PMid:16 575 733
5. Chor J.S., Pada S.K., Stephenson I., Goggins W.B., Tambyah P.A., Clarke T.W. et al.: Seasonal influenza vaccination predicts pandemic H1N1 vaccination uptake among healthcare workers in three countries. Vaccine, 2011; 29 (43): 7364–7369. http://dx.doi. org/10.1016/j.vaccine.2011.07.079 PMid:21 807 048
6. Hofmann F., Ferracin C., Marsh G., Dumas R.: Influenza vaccination of healthcare workers: a literature review of attitudes and beliefs. Infection, 2006; 34 (3): 142–147. http://dx.doi. org/10.1007/s15 010-006-5109-5 PMid:16 804 657
7. Lugo N.R.: Will carrots or sticks raise influenza immunization rates of health care personnel? Am. J. Infect. Control., 2007; 35 (1): 1–6. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2006.10.004 PMid:17 276 784
8. American Medical Association (AMA). Routine universal immunization of physicians for vaccine-preventable disease. CEJA Report 5-1-10. Chicago, IL, AMA (Accessed 23 Aug 2013). Available from: http://www.ama-assn.org/resources/doc/code-medical-ethics/ 9133a.pdf
9. Wynia M.K.: Mandating vaccination: what counts as a “mandate” in public health and when should they be used? Am. J. Bioeth., 2007; 7 (12): 2–6. http://dx.doi.org/10.1080 /15 265 160 701 795 809 PMid:18 098 005
10. Poland G.A., Tosh P., Jacobson R.M.: Requiring influenza vaccination for health care workers: seven truths we must accept. Vaccine. 2005; 23 (17–18): 2251–2255. http:// dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2005.01.043 PMid:15 755 605
11. Salgado C.D., Giannetta E.T., Hayden F.G., Farr B.M.: Preventing nosocomial influenza by improving the vaccine acceptance rate of clinicians. Infect. Control. Hosp. Epidemiol., 2004; 25 (11): 923–928. http://dx.doi.org/10.1086/502 321 PMid:15 566 025
12. Weinstock D.M., Eagan J., Malak S.A., Rogers M., Wallace H., Kiehn T.E. et al.: Control of influenza A on a bone marrow transplant unit. Infect Control Hosp. Epidemiol., 2000; 21 (11): 730–732. http://dx.doi.org/10.1086/501 726 PMid:11 089 659
13. Gunson R.N., Shouval D., Roggendorf M., Zaaijer H., Nicholas H., Holzmann H. et al.: Hepatitis B virus (HBV) and hepatitis C virus (HCV) infections in health care workers (HCWs): guidelines for prevention of transmission of HBV and HCV from HCW to patients. J. Clin. Virol., 2003; 27 (3): 213–230. http://dx.doi.org/10.1016/S1386-6532(03)00 087–8
14. DeStefano F., Verstraeten T., Chen R.T.: Hepatitis B vaccine and risk of multiple sclerosis. Expert Rev. Vaccines, 2002; 1 (4): 461–466. http://dx.doi.org/10.1586/14 760 584.1.4.461 PMid:12 901 584
15. Demicheli V., Rivetti A., Debalini M.G., Di Pietrantonj C.: Vaccines for measles, mumps and rubella in children. Cochrane Database Syst. Rev., 2012; 2: CD004 407. PMid:22 336 803
16. Salmon D.A., Proschan M., Forshee R., Gargiullo P., Bleser W., Burwen D.R. et al.: Association between Guillain-Barré syndrome and influenza A (H1N1) 2009 monovalent inactivated vaccines in the USA: a meta-analysis. Lancet, 2013; 381 (9876): 1461–1468. http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(12)62 189–8
17. Burls A., Jordan R., Barton P., Olowokure B., Wake B., Albon E. et al.: Vaccinating healthcare workers against influenza to protect the vulnerable–is it a good use of healthcare resources? A systematic review of the evidence and an economic evaluation. Vaccine, 2006; 24 (19): 4212–4221. http://dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2005.12.043 PMid:16 546 308
18. Potter J., Stott D.J., Roberts M.A., Elder A.G., O’Donnell B., Knight P.V. et al.: Influenza vaccination of health care workers in long-term-care hospitals reduces the mortality of elderly patients. J. Infect. Dis., 1997; 175 (1): 1–6. http://dx.doi.org/10.1093/infdis/ 175.1.1 PMid:8 985 189
19. Carman W.F., Elder A.G., Wallace L.A., Mc Aulay K., Walker A., Murray G.D. et al.: Effects of influenza vaccination of health-care workers on mortality of elderly people in long-term care: a randomised controlled trial. Lancet, 2000; 355 (9198): 93–97. http://dx.doi. org/10.1016/S0140-6736(99)05 190–9
20. Hayward A.C., Harling R., Wetten S., Johnson A.M., Munro S., Smedley J. et al.: Effectiveness of an influenza vaccine programme for care home staff to prevent death, morbidity, and health service use among residents: cluster randomised controlled trial. BMJ, 2006; 333 (7581): 1241. http://dx.doi.org/10.1136/bmj.39 010.581 354.55 PMid:17 142 257. PMCid:PMC1 702 427
21. Lemaitre M., Meret T., Rothan-Tondeur M., Belmin J., Lejonc J.L., Luquel L. et al.: Effect of influenza vaccination of nursing home staff on mortality of residents: a cluster-randomized trial. J. Am. Geriatr. Soc., 2009; 57 (9): 1580–1586. http://dx.doi.org/10.1111/j .1532–5415.2009.02 402.x PMid:19 682 118
22. Thomas R.E., Jefferson T., Lasserson T.J.: Influenza vaccination for healthcare workers who care for people aged 60 or older living in long-term care institutions. Cochrane Database Syst. Rev., 2013; 7: CD005 187. PMid:23 881 655
23. Talbot T.R.: Improving rates of influenza vaccination among healthcare workers: educate; motivate; mandate? Infect. Control Hosp. Epidemiol., 2008; 29 (2): 107–110. http://dx.doi. org/10.1086/527 573 PMid:18 179 364
24. Babcock H.M., Gemeinhart N., Jones M., Dunagan W.C., Woeltje K.F.: Mandatory influenza vaccination of health care workers: translating policy to practice. Clin. Infect. Dis., 2010; 50 (4): 459–464. http://dx.doi.org/10.1086/650 752 PMid:20 064 039
25. Huynh S., Poduska P., Mallozzi T., Culler F.: Mandatory influenza vaccination of health care workers: a first-year success implementation by a community health care system. Am. J. Infect. Control., 2012; 40 (8): 771–773. http://dx.doi.org/10.1016/j.ajic.2011.10.011 PMid:22 325 484
26. van Delden J.J., Ashcroft R., Dawson A., Marckmann G., Upshur R., Verweij M.F.: The ethics of mandatory vaccination against influenza for health care workers. Vaccine, 2008; 26 (44): 5562–5566 http://dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2008.08.002 PMid:18 722 495
27. Ziegler E., Roth C., Wreghitt T.: Prevalence of measles susceptibility among health care workers in a UK hospital. Does the UK need to introduce a measles policy for its health care workers? Occup. Med. (Lond), 2003; 53 (6): 398–402. http://dx.doi.org/10.1093/ occmed/kqg077
28. Hope K., Butler M., Massey P.D., Cashman P., Durrheim D.N., Stephenson J. et al.: Pertussis vaccination in child care workers: room for improvement in coverage, policy and practice. BMC Pediatr., 2012; 12: 98. http://dx.doi.org/10.1186/1471-2431-12-98 PMid:22 794 120. PMCid:PMC3 411 446
29. Johansen K., Nicoll A., Ciancio B.C., Kramarz P.: Pandemic influenza A(H1N1) 2009 vaccines in the European Union. Euro Surveill., 2009; 14 (41): pii=19 361. Available from: http://www.eurosurveillance.org/ViewArticle.aspx?ArticleId=19 361 PMid:19 883 538
30. Rakita R.M., Hagar B.A., Crome P., Lammert J.K.: Mandatory influenza vaccination of healthcare workers: a 5-year study. Infect. Control. Hosp. Epidemiol., 2010; 31 (9): 881–888. http://dx.doi.org/10.1086/656 210 PMid:20 653 445
31. Caplan A.: Health workers must get flu shot or quit. Breaking bioethics on NBCNEWS. com. 8 Oct 2009. (Accessed 25 Aug 2013) Available from: http://www.msnbc.msn.com/ id/33 210 502/ns/health-health_care/
32. Isaacs D., Leask J.: Should influenza immunisation be mandatory for healthcare workers? No. BMJ, 2008; 337: a2140. http://dx.doi.org/10.1136/bmj.a2140 PMid:18 957 465
33. Maltezou H.C., Wicker S., Borg M., Heininger U., Puro V., Theodoridou M. et al.: Vaccination policies for health-care workers in acute health-care facilities in Europe. Vaccine, 2011; 29 (51): 9557–9562. http://dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2011.09.076 PMid:21 964 058
34. Palmore T.N., Vandersluis J.P., Morris J., Michelin A., Ruprecht L.M., Schmitt J.M. et al.: A successful mandatory influenza vaccination campaign using an innovative electronic tracking system. Infect. Control. Hosp. Epidemiol., 2009; 30 (12): 1137–1142. http:// dx.doi.org/10.1086/648 084 PMid:19 860 562
35. Poland G.A., Ofstead C.L., Tucker S.J,. Beebe T.J.: Receptivity to mandatory influenza vaccination policies for healthcare workers among registered nurses working on inpatient units. Infect. Control Hosp. Epidemiol., 2008; 29 (2): 170–173. http://dx.doi. org/10.1086/526 432 PMid:18 179 373
36. Tilburt J.C., Mueller P.S., Ottenberg A.L., Poland G.A., Koenig B.A.: Facing the challenges of influenza in healthcare settings: the ethical rationale for mandatory seasonal influenza vaccination and its implications for future pandemics. Vaccine, 2008; 26 (suppl. 4): D27–30. http://dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2008.07.068
37. Tilburt J.C., Mueller P.S., Ottenberg A.L., Poland G.A., Koenig B.A.: Facing the challenges of influenza in healthcare settings: the ethical rationale for mandatory seasonal influenza vaccination and its implications for future pandemics. Vaccine, 2008; 26 (suppl. 4): D27–30. http://dx.doi.org/10.1016/j.vaccine.2008.07.068 PMid:19 230 155

Reklama

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.

Przegląd badań