Artykuł powstał w ramach Narodowego Programu Zdrowia: Podejmowanie inicjatyw na rzecz profilaktyki chorób zawodowych i związanych z pracą, w tym ze służbą żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy oraz wzmocnienie zdrowia pracujących 6/4/2.1.2/NPZ/2016/312/1656, realizowanego przez Instytut Medycyny Pracy im prof. J. Nofera w Łodzi. Szczegółowe informacje na stronie www.npz.net.pl.
SPECJALNIE dla „Medycyny Praktycznej – Szczepień”
dr n. med. Marcin Rybacki Klinika Chorób Zawodowych i Zdrowia Środowiskowego, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi |
Skróty: ACIP – Advisory Committee on Immunization Practices, HBV – wirus zapalenia wątroby typu B, PSO – program szczepień ochronnych, WZW – wirusowe zapalenie wątroby
Wprowadzenie
Ze względu na kontakt z osobami potencjalnie chorymi pracownicy sektora ochrony zdrowia należą do grupy zwiększonego ryzyka zachorowania na choroby, którym można zapobiegać poprzez szczepienia. Taka metoda profilaktyki chorób zakaźnych chroni nie tylko samych pracowników medycznych, ale także zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych wśród innych pracowników ochrony zdrowia, pacjentów i ich rodzin. Należy pamiętać, że zachorowanie pracownika medycznego na chorobę zakaźną nawet o łagodnym przebiegu klinicznym może skutkować przeniesieniem zakażenia na pacjentów, na przykład z upośledzoną odpornością, prowadząc do wystąpienia u nich ciężkich, zagrażających życiu objawów zarówno w przebiegu samej choroby, jak i jej późniejszych powikłań. Odpowiednio dobrane programy szczepień pracowników ochrony zdrowia stanowią więc zasadniczy element profilaktyki i kontroli zakażeń szerzących się w placówkach ochrony zdrowia.
Akty prawne i wytyczne
Obowiązki pracodawcy wobec pracowników narażonych
na czynniki biologiczne reguluje rozporządzenie
Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005
roku w sprawie szkodliwych czynników biologicznych
dla zdrowia w środowisku pracy
oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo
narażonych na te czynniki.1 Zgodnie z § 16
tego rozporządzenia w przypadku wystąpienia lub
ryzyka wystąpienia w środowisku pracy szkodliwego
czynnika biologicznego, przeciwko któremu
jest dostępna szczepionka, stosuje się odpowiednie
przepisy ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Ponadto zgodnie z powyższym zapisem pracodawca może zlecać
wykonanie prac związanych z narażeniem na kontakt
ze szkodliwym czynnikiem biologicznym zakwalifikowanym
do 3. lub 4. grupy zagrożenia tylko
odpowiednio zabezpieczonym pracownikom, w tym
uodpornionym za pomocą dostępnych szczepionek.
Należy wyjaśnić, że do 3. grupy zagrożenia należą
czynniki, które mogą wywoływać u ludzi ciężkie
choroby, są niebezpieczne, a ich rozprzestrzenienie w populacji jest bardzo prawdopodobne, jednak
większości z nich można skutecznie zapobiegać lub
je leczyć. Przykładem jest prątek gruźlicy, wirus
zapalenia wątroby typu B (HBV), wirus zapalenia
wątroby typu C (HCV) oraz ludzki wirus niedoboru
odporności (HIV). Do 4. grupy zagrożenia zaliczane
są natomiast czynniki, wobec których nie ma skutecznych
metod profilaktyki ani leczenia.
Zakres zalecanych szczepień ochronnych u pracowników
sektora medycznego szczegółowo opisano w amerykańskich wytycznych Advisory Committee
on Immunization Practices (ACIP). Oprócz
profilaktyki zakażeń HBV, ACIP zaleca szczepienie
personelu medycznego przeciwko grypie, odrze,
śwince i różyczce, ospie wietrznej, tężcowi, błonicy,
krztuścowi i meningokokom.2
W Polsce zalecenia dotyczące szczepień ochronnych
są podawane w co roku aktualizowanym Programie Szczepień Ochronnych (PSO) ogłaszanym
przez Głównego Inspektora Sanitarnego w formie
komunikatu, w dzienniku urzędowym ministra
właściwego do spraw zdrowia. Zalecenia te dotyczą
całej populacji, choć niektóre zapisy odnoszą się
wyłącznie do personelu medycznego.
WZW typu B
W Polsce jedynym obowiązkowym szczepieniem dla personelu medycznego jest szczepienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby (WZW) typu B. Zalecenie to obowiązuje także w kilku innych krajach Unii Europejskiej, w tym w Belgii, Francji, Łotwie, Luksemburgu, Holandii, Słowacji, Słowenii i na Malcie. W pozostałych krajach szczepienie to jest jedynie zalecane.3 W naszym kraju obowiązek ten wynika z odpowiednich aktów wykonawczych do ustawy z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz PSO wydawanego i ogłaszanego przez Głównego Inspektora Sanitarnego.
Zgodnie z aktualnym PSO szczepienie przeciwko
WZW typu B wykonuje się w schemacie
0, 1, 6 miesięcy. Nie należy szczepić osób wcześniej
zaszczepionych podstawowo przeciwko
WZW typu B. Nie przewiduje się też szczepień
przypominających u osób zdrowych. W celu oceny
odporności poszczepiennej u osób z grup ryzyka
zakażenia HBV zaleca się oznaczenie stężenia
przeciwciał anty-HBs nie wcześniej niż 4 tygodnie
po podaniu ostatniej dawki szczepienia podstawowego
(najlepiej po 4–6 tyg.).4 Personel medyczny
należy do grupy szczególnego ryzyka zakażenia
HBV. Należy jednak pamiętać, że większość osób
obecnie wkraczających na rynek usług zdrowotnych
przeszła szczepienie już w dzieciństwie, nie
podlegali oni jednak wówczas kontroli odpowiedzi
poszczepiennej. Według wytycznych amerykańskich
Centers for Disease Control and Prevention
(CDC) oraz europejskich, nie zaleca się rutynowego
oznaczania stężenia przeciwciał anty-HBs u wcześniej zaszczepionych pracowników opieki
zdrowotnej w celu ustalenia ich odporności poszczepiennej.
Badanie takie jest wskazane jedynie w ciągu 1–2 miesięcy po podaniu trzeciej dawki
szczepienia. Wykazano bowiem, że w przypadku
osoby skutecznie zaszczepionej stwierdzane wiele
lat po szczepieniu stężenie przeciwciał anty-HBs w wartości <10 mIU/ml nie oznacza braku odporności.
Wynika to z długotrwałej pamięci komórkowej,
która utrzymuje się dłużej niż aktywność
przeciwciał anty-HBs i tym samym chroni przed
rozwinięciem się objawów klinicznych zakażenia
HBV. Niemniej jednak jeśli u osoby szczególnie
narażonej na kontakt z krwią i innymi płynami
ustrojowymi pacjentów nigdy nie sprawdzano odporności
poszczepiennej, przed podjęciem pracy
można oznaczyć stężenie przeciwciał anty-HBs i w zależności od uzyskanego wyniku podjąć decyzję o dalszej weryfikacji uodpornienia.5
W tym miejscu ponownie należy się odnieść
do zapisów wspomnianego rozporządzenia Ministra
Zdrowia dotyczącego szkodliwych czynników
biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy
oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych
na te czynniki, zgodnie z którym pracodawca
może zlecić wykonywanie prac związanych z narażeniem na kontakt ze szkodliwym czynnikiem
biologicznym zakwalifikowanym do 3. grupy
zagrożenia (w tym przypadku HBV) tylko osobom
właściwie zabezpieczonym, w tym uodpornionym
za pomocą dostępnych szczepioneki.1 Z tego zapisu
można wyciągnąć wniosek, że nie należy zatrudniać
osób, które nie odpowiedziały na szczepienie.
Jednak w praktyce przepis ten nie jest respektowany
ze względu na brak informacji na temat odpowiedzi
poszczepiennej u danej osoby z powodów, o których wspomniano powyżej.
Odra, świnka i różyczka
ACIP zaleca także personelowi medycznemu szczepienie przeciwko odrze, śwince i różyczce. Zalecenie to dotyczy pracowników, u których nie stwierdza się serologicznych dowodów odporności, oraz którzy nie posiadają dokumentów potwierdzających poddanie się kompletnemu szczepieniu w przeszłości. Za dowody te przyjęto właściwie udokumentowane, prawidłowo przeprowadzone szczepienie lub obecność w surowicy przeciwciał w klasie IgG przeciwko wirusowi odry, świnki lub różyczki (wyniki niejednoznaczne należy uznać za ujemne), bądź też przechorowanie odry, świnki lub różyczki potwierdzone laboratoryjnie.2 Zgodnie z polskim PSO szczepienie to jest zalecane osobom nieszczepionym przeciwko odrze, śwince i różyczce w ramach szczepień obowiązkowych oraz – w ramach zapobiegania różyczce wrodzonej – nieuodpornionym młodym kobietom, zwłaszcza pracującym w środowiskach dziecięcych (m.in. w szpitalach i przychodniach), a także młodym mężczyznom. PSO nie wskazuje w sposób szczególny na konieczność szczepienia przeciwko odrze, śwince i różyczce pracowników ochrony zdrowia.4
Grypa
Z uwagi na kontakt z chorymi na grypę oraz łatwość transmisji wirusa grypy personel medyczny jest w sposób szczególny narażony na zakażenie. Dużym problemem jest również ryzyko transmisji zakażenia z chorujących na grypę pracowników opieki zdrowotnej na pacjentów. Jest to szczególnie niebezpieczne dla chorych przewlekle, osób w podeszłym wieku, ciężarnych, noworodków i małych dzieci, którzy należą do grupy dużego ryzyka ciężkiego przebiegu i powikłań grypy. Szczepienie przeciwko grypie personelu medycznego wiąże się więc nie tylko ze zmniejszeniem ryzyka ciężkich następstw zachorowania u samych osób zaszczepionych (pracowników ochrony zdrowia), ale również wszystkich osób, które mają z nimi kontakt. Według ACIP szczepienie pracowników sektora medycznego przeciwko grypie, tak jak i w pozostałych grupach, należy wykonywać co roku.2 Podobne zalecenia uwzględniono w polskim PSO, zgodnie z którym szczepienie przeciwko grypie zalecane jest pracownikom placówek medycznych (niezależnie od posiadanej specjalizacji) oraz personelowi administracyjnemu tych placówek.4 Pomimo świadomości o zagrożeniach wynikających z zachorowania na grypę i jej powikłań, problemem jest mały odsetek pracowników ochrony zdrowia poddających się co roku szczepieniu przeciwko grypie. Szacuje się, że w Polsce przeciwko grypie szczepi się zaledwie 5–6% pracowników medycznych i jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie.6
Krztusiec
ACIP zaleca szczepienie pracowników placówek medycznych przeciwko krztuścowi. Zarówno po zachorowaniu na krztusiec, jak i po szczepieniu swoista odporność przeciwko tej chorobie stopniowo się zmniejsza w ciągu 5–10 lat. Najbardziej narażone na zachorowanie i w związku z tym szerzenie zakażenia pałeczkami krztuśca są osoby, które mają częsty kontakt z chorymi, czyli personel oddziałów i poradni dla dzieci oraz młodzieży. ACIP zaleca podanie dawki przypominającej skojarzonej szczepionki zawierającej toksoid tężcowy oraz zmniejszone dawki toksoidu błoniczego i bezkomórkowych antygenów krztuśca (dTpa).2 Zgodnie z polskim PSO szczepienie dTpa jest zalecane w związku z przesłankami epidemiologicznymi pracownikom placówek medycznych, którzy mają kontakt z noworodkami i niemowlętami.4
Ospa wietrzna
ACIP zaleca szczepienie personelu medycznego przeciwko ospie wietrznej oraz ocenę stanu uodpornienia przeciwko tej chorobie u wszystkich pracowników placówek medycznych. Za potwierdzenie uodpornienia przyjęto właściwie udokumentowane, prawidłowo przeprowadzone szczepienie (2 dawki z zachowaniem zalecanego minimalnego odstępu) lub obecność w surowicy przeciwciał w klasie IgG przeciwko wirusowi ospy wietrznej i półpaśca (VZV), lub laboratoryjne potwierdzenie zachorowania na ospę wietrzną/półpasiec, lub rozpoznanie ospy wietrznej/półpaśca przez lekarza (potwierdzone w dokumentacji medycznej).2 W Polsce w żadnym dokumencie nie określono szczególnych zaleceń dotyczących szczepienia personelu medycznego przeciwko ospie wietrznej ani weryfikacji odporności na tę chorobę.
Inwazyjna choroba meningokokowa
Na koniec warto wspomnieć o szczepieniu przeciwko inwazyjnym zakażeniom Neisseria meningitidis. Według ACIP jest ono zalecane jedynie w przypadku epidemii choroby meningokokowej w lokalnej społeczności lub w placówce opieki zdrowotnej oraz u pracowników laboratoriów mikrobiologicznych rutynowo narażonych na kontakt z N. meningitidis.2 W Polsce szczepienie przeciwko meningokokom zaleca się osobom narażonym na ryzyko inwazyjnej choroby meningokokowej, m.in. personelowi medycznemu i pracownikom laboratoriów pozostającym w bliskim kontakcie z chorym lub materiałem zakaźnym.4
Bariery w realizacji szczepień u pracowników placówek medycznych
Pomimo istniejących szczegółowych zaleceń dotyczących
szczepienia personelu medycznego w Polsce nie są one w praktyce realizowane. O ile
odsetek osób zaszczepionych przeciwko WZW
typu B jest duży, to profilaktyka pozostałych chorób
zakaźnych, którym można zapobiegać poprzez
szczepienia, oraz weryfikacja stanu uodpornienia
personelu medycznego jest na bardzo niskim poziomie
lub nie istnieje w ogóle.
Wynika to z kilku przyczyn, spośród których
należy wymienić brak kampanii edukacyjnych
kierowanych do personelu medycznego dotyczących
zapobiegania i szerzenia się zakażeń, którym
można zapobiegać poprzez szczepienia, brak
łatwego dostępu do szczepień, brak konkretnej
polityki dotyczącej zmniejszania ryzyka transmisji
chorób zakaźnych oraz brak odpowiednich
środków finansowanych. Jedynie w przypadku
WZW typu B koszty szczepień są finansowane
ze środków publicznych na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej.
Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego
wśród pracowników placówek medycznych w ramach projektu Ogólnopolskiego Programu
Zwalczania Grypy wskazują, że jednym z głównych
czynników determinujących wykonywanie
szczepień ochronnych jest zapewnienie bezpłatnego
dostępu do nich w miejscu pracy. Tylko co trzeci
ankietowany zadeklarował, że jego pracodawca
prowadzi bezpłatne szczepienia dla personelu
medycznego przed sezonem epidemicznym grypy i w jego trakcie.7
Istotną przeszkodę stanowią także kwestie
finansowo-księgowe związane z prowadzeniem
bezpłatnych szczepień ochronnych u pracowników. Z interpretacji przepisów prawa wydawanych
przez organy podatkowe wynika, że jeśli na podstawie
powszechnie obowiązujących przepisów
(np. Kodeksu pracy) podatnik nie jest zobowiązany
do zapewniania pracownikom szczepień ochronnych
przeciwko danej chorobie, ale je organizuje,
to wartość tych szczepień jest dla pracowników
przychodem ze stosunku pracy, od którego należy
odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.8
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szkodliwych
czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników
zawodowo narażonych na te czynniki,
wirusy grypy, VZV, świnki i różyczki należą
do 2. grupy czynników biologicznych, dlatego w odniesieniu do nich nie obowiązuje zapis nakazujący
pracodawcy zlecanie prac związanych z narażeniem
na kontakt ze szkodliwym czynnikiem
biologicznym jedynie pracownikom odpowiednio
zabezpieczonym, w tym uodpornionym za pomocą
dostępnych szczepionek, tak jak w przypadku
HBV, który należy do 3. grupy czynników.1 Wykonywanie
szczepień ochronnych u pracowników
reguluje także rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 roku w sprawie
wykazu rodzajów czynności zawodowych
oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy,
żołnierzy lub podwładnych podejmujących
pracę, zatrudnionych lub wyznaczonych
do wykonywania tych czynności. W załączniku
nr 1 do podanego rozporządzenia wymieniono
listę stanowisk pracy oraz szczepień ochronnych
wskazanych u pracowników podejmujących pracę
lub zatrudnionych na tych stanowiskach. Wśród
grup pracowniczych, którym zaleca się szczepienia
przeciwko odrze, różyczce, śwince, krztuścowi,
ospie wietrznej i grypie, nie uwzględniono personelu
medycznego.9
Możliwe rozwiązania
Wydaje się, że dla upowszechnienia szczepień
wśród pracowników ochrony zdrowia istotne znaczenie
ma zmiana odpowiednich aktów prawnych,
tak aby zalecane szczepienia były dla nich bezpłatne.
Takie zmiany wraz z innymi działaniami promującymi
szczepienia mogłyby zwiększyć wskaźniki
wyszczepialności w tej grupie zawodowej.
System opieki zdrowotnej nad pracownikami
medycznymi w naszym kraju opiera się właściwie
na dwóch rodzajach badań lekarskich. Pierwsze z nich – to badania profilaktyczne wynikające z Kodeksu pracy. Ich celem jest zapobieganie powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków
zdrowotnych, które mają bezpośredni lub pośredni
związek z warunkami albo charakterem pracy.10
Wykonywanie przez lekarzy sprawujących opiekę
profilaktyczną nad pracownikiem badań wstępnych,
okresowych i kontrolnych przewidzianych w Kodeksie
pracy jest szczegółowo regulowane aktem wykonawczym
do ustawy Kodeks pracy, który stanowi
rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 roku. Zakres i częstotliwość
badań profilaktycznych pracowników określono w załączniku do tego rozporządzenia pod nazwą
„Wskazówki metodyczne do przeprowadzania badań
profilaktycznych pracowników” (m.in. minimalny
zakres badań laboratoryjnych).11 Niestety nie ujęto w nich obowiązku wykonywania badań serologicznych
służących do wykrywania zakażenia lub
określenia odporności na choroby zakaźne, którym
można zapobiegać poprzez szczepienia. Ich wykonywanie
jest fakultatywne, dlatego zależy od zgody
pracowników na ich przeprowadzenie oraz możliwości
ich finansowania przez pracodawców.
Drugim rodzajem badań są badania dla celów
sanitarno-epidemiologicznych wynikające z ustawy z dnia 5 grudnia 2008 roku o zapobieganiu
oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, których celem jest minimalizacja ryzyka
rozprzestrzeniania się zakażeń wśród ludzi.12 W przypadku pracowników ochrony zdrowia dotyczy
to zarówno transmisji zakażeń z pacjentów
na personel, jak i z personelu na pacjentów, dlatego
wydaje się, że zagadnienia dotyczące szczepień
ochronnych powinny stanowić element tych
badań. Obecnie brakuje aktów wykonawczych
do wymienionej ustawy szczegółowo określających
zakres badań dla celów sanitarno-epidemiologicznych
oraz sposób ich dokumentowania. Wydaje
się jednak, że w przypadku ponownego wprowadzenia
obowiązku prowadzenia książeczek badań
dla celów sanitarno-epidemiologicznych (tak jak
we wcześniejszych przepisach), to właśnie w niej
powinny być ujęte wszelkie informacje dotyczące przebytych szczepień ochronnych, odpowiedzi
poszczepiennej oraz wpisy potwierdzające przechorowanie
danej choroby i nabycie odporności w naturalny sposób. Zebranie takich informacji w jednym miejscu pozwoliłoby na prowadzenie
efektywnej polityki w kierunku zapobiegania
rozprzestrzenianiu się zakażeń w placówkach
opieki zdrowotnej. Taka książeczka stanowiłaby
własność pracownika, dlatego zgromadzone w niej
dane byłyby przydatne dla kolejnego pracodawcy w przypadku zmiany miejsca pracy, co z kolei pozwoliłoby
uniknąć ponownego wykonywania tych
samych badań laboratoryjnych niezbędnych w celu
określenia odporności na zakażenie, na które narażony
jest pracownik.
Obecnie nie ma uregulowań prawnych, kto w placówkach opieki zdrowotnej powinien być odpowiedzialny
za gromadzenie informacji na temat
stanu uodpornienia pracowników medycznych wobec
chorób zakaźnych. Wydaje się, że taką funkcję
powinien pełnić lekarz świadczący usługi w zakresie
medycyny pracy, choć dokładny zakres obowiązków
ściśle określa umowa zawarta między
pracodawcą a podstawową jednostką medyczną
sprawującą opiekę nad danym zakładem pracy. W przypadku pracowników ochrony zdrowia zatrudnionych
na podstawie umowy cywilnoprawnej
pracodawca może w umowie z pracownikiem
określić zakres wymaganych badań i działań profilaktycznych.
Podsumowując, zwiększenie poziomu ochrony
zdrowia pracowników placówek medycznych
oraz pacjentów poprzez upowszechnienie szczepień
ochronnych będzie możliwe dzięki:
- wprowadzeniu regulacji prawnych gwarantujących bezpłatne szczepienia ochronne zalecane dla pracowników
- zapewnieniu odpowiednich środków finansowych na zakup szczepionek i przeprowadzenie szczepień
- opracowaniu oraz wdrożeniu spójnej, zrozumiałej i indywidualnie dostosowanej do danej placówki opieki zdrowotnej strategii ochrony zdrowia pracowników
- opracowaniu i prowadzaniu kampanii edukacyjno-informacyjnych promujących szczepienia na terenie zakładu pracy
- zapewnieniu łatwego dostępu do placówki świadczącej usługi w zakresie szczepień ochronnych.
Piśmiennictwo:
1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki. Dz. U. 2005. 81.716 ze zm.2. CDC: Immunization of health-care personnel: recommendations of the Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP). MMWR Recomm. Rep., 2011; 60 (RR-7): 1–45
3. Maltezou H.C., Poland G.A.: Vaccination policies for health-care workers in acute healthcare facilities in Europe. Vaccine, 2011; 29: 9557–9562
4. Komunikat Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 31 października 2017 r. w sprawie Programu Szczepień Ochronnych na rok 2018. Dz. U. MZ 2017.108
5. CDC: CDC guidance for evaluating health-care personnel for hepatitis b virus protection and for administering postexposure management. MMWR Recomm. Rep., 2013; 62: 1–19
6. Nitsch-Osuch A., Brydak L.B.: Szczepienia przeciwko grypie u personelu medycznego. Medycyna Pracy, 2013; 64: 119–129
7. Szczepienia przeciw grypie wśród pracowników ochrony zdrowia w Polsce – teraźniejszość i perspektywy. Opracowanie wyników badania ankietowego przeprowadzonego wśród pracowników ochrony zdrowia (raport powstał w ramach realizacji projektu Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy. Dostępny w wersji elektronicznej na stronie Programu: www.opzg.pl)
8. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 lutego 2015 r. IBPBII/1/415-906/14/BJ
9. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu rodzajów czynności zawodowych oraz zalecanych szczepień ochronnych wymaganych u pracowników, funkcjonariuszy, żołnierzy lub podwładnych podejmujących prace?, zatrudnionych lub wyznaczonych do wykonywania tych czynności. Dz. U. 2012.40.
10. Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o służbie medycyny pracy. Dz. U. 2014. 1184 t.j. ze zm.
11. Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. Dz. U. 2016. 2067 t.j.
12. Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Dz. U. 2016.1866 t.j. ze zm.