Tabela 27.1-1. Komunikat Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o dostosowaniach egzaminu 8-klasisty i maturalnego w 2022 roku

 

Choroba lub niepełnosprawność ucznia uprawniająca do dostosowania

Podstawa uprawnienia

autyzm, w tym zespół Aspergera

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

uczeń niewidomy lub słabowidzący

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

uczeń niesłyszący lub słabosłyszący

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkima

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

afazja

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

niepełnosprawność ruchowa spowodowana mózgowym porażeniem dziecięcym

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

niepełnosprawność ruchowa spowodowana innymi przyczynami niż mózgowe porażenie dziecięce

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

czasowa niesprawność rąk

zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza

niepełnosprawność sprzężona

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

specyficzne trudności w uczeniu się (w tym: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia)

opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej (m.in. poradni specjalistycznej)

choroby przewlekłe

orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza

choroba lub niesprawność czasowa

ucznia zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza

niedostosowanie społecznie lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym

orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

sytuacja kryzysowa lub traumatyczna ucznia

pozytywna opinia rady pedagogicznej

trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą

pozytywna opinia rady pedagogicznej

cudzoziemcy, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu

pozytywna opinia rady pedagogicznej

zaburzenia komunikacji językowej

pozytywna opinia rady pedagogicznej lub opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej

a dotyczy egzaminu 8-klasisty