Europejski dzień numeru 112

13.02.2017
MSW

Numer 112 służy do ratowania życia. O tym pamiętajmy i o tym mówmy. Serdecznie Państwu dziękuję za cały rok trudnej i ciężkiej pracy i za Państwa zaangażowanie. Wasza praca jest bardzo odpowiedzialna i ukierunkowana na pomoc drugiemu człowiekowi – powiedział wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Zdzikot podczas spotkania w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu. Spotkanie było zorganizowane z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112.

Tylko w 2016 r. w centrach powiadamiania ratunkowego zarejestrowano łącznie 19 482 287 zgłoszeń przychodzących. 9 084 595 (46,63% wszystkich) były zgłoszeniami fałszywymi. W 6 644 424 przypadkach (34,1% wszystkich) dzwoniący anulował połączenie w ciągu kilku pierwszych sekund. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór zgłoszenia alarmowego wynosi około 9,5 sekundy

- To był trudny i ważny rok, w którym mieliśmy Światowe Dni Młodzieży. Sukces i bezpieczeństwo podczas tego wydarzenia to także Państwa zasługa. Jak odpowiedzialne zadanie spoczywa na Państwa barkach pokazują statystyki (…) Niestety cały czas utrzymuje się tendencja, którą chcielibyśmy zmienić – odnotowujemy bardzo dużą liczbę połączeń fałszywych i bezzasadnych. Numer 112 nie służy do zabawy – to numer który ratuje życie. Pamiętajmy o tym – powiedział wiceszef MSWiA.

Obecnie w CPR w całej Polsce pracuje 1240 osób, to o 218 więcej niż w 2015 r. Spotkanie było okazją do uhonorowania 34 operatorów numerów alarmowych. Odznaczenia wręczył Tomasz Zdzikot, podsekretarz stanu w MSWiA. W Polsce działa 17 centrów powiadamiania ratunkowego – w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu. Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu, które było pierwszą tego rodzaju jednostką w Polsce obchodziło niedawno swoje 5-lecie.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało badania sondażowe na temat numeru 112. Zdecydowana większość Polaków wie, kiedy należy dzwonić pod numer 112. 83% wskazuje, że w każdej sytuacji zagrażającej zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu. Numer 112 w największym stopniu kojarzony jest z wzywaniem pogotowia ratunkowego, czy to do omdlenia (70%), czy wypadku (70%) i byłby w tych sytuacjach wykorzystywany częściej niż 999 – bezpośredni numer do pogotowia.

Pod numer 112 zdarzyło się dzwonić co trzeciemu (34%) Polakowi. Najczęściej chodziło o zgłoszenie jakiejś niebezpiecznej sytuacji (29%), wypadku drogowego (29%) lub nagłej utraty przytomności (20%). Prawie wszyscy (90%) badani, którzy dzwonili pod numer 112, byli zadowoleni z tego, jak operator obsłużył ich zlecenie. Trzy czwarte (73%) Polaków wie, że z numeru 112 mogą skorzystać w całej Unii Europejskiej.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.