LPR do rozbudowy

14.05.2018
Jerzy Dziekoński
Kurier MP

Ponad 23 miliony złotych będzie kosztował pierwszy etap rozbudowy infrastruktury Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Umowę w tej sprawie podpisali w piątek minister zdrowia Łukasz Szumowski oraz dyrektor LPR Robert Gałązkowski.

Fot. Roman Rogalski / Agencja Gazeta

Projektu nosi nazwę „Wsparcie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – etap 1”. Zapisane w nim inwestycje to: budowa i doposażenie bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w Olsztynie (lądowisko Gryźliny), Lublinie-Świdniku, rozbudowę bazy HEMS w Płocku, budowę agregatu prądotwórczego w Sanoku oraz budowę stacji paliw w Gdańsku. Wartość projektu to ponad 23 miliony złotych. Jego finansowanie w 80 proc. pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałą część wyłożyło Ministerstwo Zdrowia.

To jednak nie wszystko. Całość planowanej rozbudowy będzie składała się z rozłożonych na kolejne lata trzech etapów. Etap drugi to budowa i doposażenie bazy HEMS w Bydgoszczy (Osielsku), w Katowicach, rozbudowa baz HEMS w Szczecinie oraz w Białymstoku. Podobnie jak w przypadku pierwszego etapu, wartość inwestycji przekracza 20 mln złotych.

Etap trzeci obejmie budowę i doposażenie bazy HEMS w Warszawie, rozbudowę Stacji Obsługi Technicznej w Warszawie, budowa FATO w Szczecinie oraz w Białymstoku. Wartość inwestycji to ponad 26 milionów złotych.

Łącznie rozbudowa i modernizacja baz LPR będzie kosztowała 70 mln zł. Ponadto resort zdrowia ze swojej strony wspólnie z kierownictwem pogotowia podejmują dodatkowe działania, aby poprawić skuteczność i dostępność LPR.

- Jesteśmy w przededniu ogłoszenia przetargu na dwa samoloty odrzutowe, które znacznie zwiększą zasięg LPR. W tej chwili przyszły noktowizory do latania nocnego. Mam nadzieję, że wkrótce rozpoczną się szkolenia pilotów dotyczących korzystania podczas nocnych lotów z noktowizorów. Wszystkie te elementy mają poprawić bezpieczeństwo, a po drugie dostępność. Poprzez nasze inwestycje liczba lotów będzie mogła być zwiększona – powiedział minister zdrowia Łukasz Szumowski.

Robert Gałązkowski stwierdził, że dzięki dotychczasowym inwestycjom, LPR jest jedną z czołowych tego typu jednostek w Europie. Przyznał też, że w zatrzymanie się w miejscu oznacza w przypadku tego rodzaju działalności cofanie się. Dlatego konieczne są kolejne inwestycje.

Dotychczas w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 zrealizowana została modernizacja infrastruktury 10 baz Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) - w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach, Zielonej Górze, Gdańsku, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu – oraz jednej Stacji Obsługi Technicznej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – w Szczecinie.

W bazach powstała nowoczesna infrastruktura, w skład której wchodzą m. in. hangary, stacje paliw, płyty postojowe, miejsca startów i lądowań, zaplecze operacyjno-socjalne. Nowe bazy zostały zaprojektowane zgodnie z wymogami i oczekiwaniami dyżurujących zespołów.

Co więcej – jak zapewnia kierownictwo LPR – realizacja projektu umożliwiła wprowadzenie w nowo wybudowanych bazach jednolitego standardu prowadzonej działalności, zwiększenie efektywności użytkowania nowoczesnych śmigłowców, wzrost dostępności usług oferowanych przez LPR poprzez wydłużenie dyżurów, wzrost bezpieczeństwa prowadzonych akcji ratunkowych, spełnienie standardów w zakresie ochrony środowiska, zabezpieczenie obiektów i śmigłowców przed dostępem osób niepowołanych.

Dotychczasowe inwestycje kosztowały blisko 70 mln zł, z czego ok. 15 proc. wyłożyło MZ.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.