Śląskie - 47% fałszywych zgłoszeń na nr 112

12.02.2019
ŚlUW

W Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obchodzono urodziny numeru alarmowego 112. Podczas spotkania można było poznać tajniki i trudy pracy wojewódzkich operatorów oraz zespołów ratowniczych.

– Chyba nikomu nie trzeba przypominać, jak ważne zadanie w państwie polskim spełnia profesjonalne zarządzanie numerem 112, całym centrum ratownictwa, ale również, jakie to ma ogromne znaczenie dla naszych obywateli, dla naszych mieszkańców. Każda minuta, każda sekunda to jest tak naprawdę ich bezpieczeństwo – mówił wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

W 2018 roku do WCPR w Katowicach wpłynęło 852 019 fałszywych zgłoszeń na około 2,6 mln wszystkich odebranych połączeń, co stanowi 47% ogólnej liczby telefonów. Dobrą wiadomością jest to, że liczba nieprawdziwych zgłoszeń stale zmniejsza się w stosunku do lat ubiegłych. W katowickim WCPR w zeszłym roku obsłużono 13% wszystkich zgłoszeń na terenie całego kraju odebranych przez operatorów.

Podczas konferencji CPR gościł funkcjonariusza Policji, którego trzyletni syn potrzebował jakiś czas temu pilnej pomocy medycznej. Dzięki sprawnie obsłużonemu połączeniu oraz szybkiej i fachowej pomocy ratownika, syn policjanta został uratowany. Jak powiedział policjant, do dzisiaj trudno mu zachować spokój, gdy wraca do tamtych chwil. Podczas spotkania miał okazję opowiedzieć o tym zdarzeniu i podziękować jeszcze raz ratownikowi, dzięki któremu jego syn cieszy się dobrym zdrowiem.

– Głos mi do tej chwili drży, a odsłuchując to nagranie łza się w oku kręci - mówił pan Grzegorz, ojciec trzylatka. – Chciałem serdecznie podziękować panu ratownikowi Marcinowi za uratowanie mojego młodszego syna. Wykazał się pełnym profesjonalizmem, empatią oraz zimną krwią – dodał.

Operator biorący udział we wspomnianej akcji podkreślił, że takie sytuacje pokazują, że ta praca ma sens i daje ogromną satysfakcję. Jak przyznał, to była jedna z najtrudniejszych interwencji w jego karierze.

Jakość pracy operatorów jest wciąż udoskonalana. Od 12 grudnia 2018 roku nastąpił kolejny krok w celu ujednolicenia sposobu dokonywania zgłoszeń, a mianowicie – włączenie numeru 997 do połączeń obsługiwanych przez CPR-y w całym kraju. Dzięki temu dyżurni Policji mogą skupić się na zarządzaniu siłami i środkami, co spowodowało znaczne usprawnienie pracy całego garnizonu, o czym wspominał obecny na spotkaniu komendant wojewódzki Policji nadinsp. Krzysztof Justyński. Do nowych funkcjonalności należy również obsługa zgłoszeń na przejazdach kolejowych, zgłoszenie e-call oraz aplikacja Alarm 112 dla osób głuchoniemych, która w chwili obecnej jest w fazie testów.

Podczas spotkania można było dowiedzieć się też kilku ciekawostek z funkcjonowania WCPR w Katowicach. Dowiedzieliśmy się m.in., że najmłodszy operator numeru 112 ma jedynie 20 lat, a staż pracy najdłużej zatrudnionego w Katowicach operatora wynosi 5 lat.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.