Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Prezydent podpisał nowelę ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

15.10.2020
KPRP

14 października Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.

Celem ustawy jest wprowadzenie zmian w organizacji i funkcjonowaniu centrów powiadamiania ratunkowego (CPR). Ustawa wprowadza zmiany mające na celu reorganizację systemu szkoleń pracowników centrów powiadamiania ratunkowego, wprowadzenie nadzoru nad pracą centrów i pracowników CPR. Ustawa reguluje także zagadnienia związane z funkcjonowaniem aplikacji mobilnej „Alarm 112” służącej do przekazywania zgłoszeń alarmowych w formie smsów.

Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych w ustawie jest otwarcie przed operatorami numerów alarmowych możliwości awansu zawodowego przez gradację stanowisk i dodanie do struktury organizacyjnej CPR stanowisk starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora-trenera.

W urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw administracji publicznej utworzone zostanie Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego (KCM SPR).

Dodano do ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego definicje określeń: podmiot ratowniczy, podmiot pomocniczy i aplikacja mobilna.

Ustawa zawiera również przepis przejściowy zgodnie, z którym osoby zatrudnione na stanowisku operatora numerów alarmowych, kierownika centrum powiadamiania ratunkowego, jego zastępcy i psychologa przed dniem wejścia w życie noweli, będą uznane za spełniające wymogi określone w nowych przepisach, przy czym będą one obowiązane uzupełnić te wymagania w okresie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy.

Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 11 w zakresie art. 16a, art. 16b i art. 16c ust. 5-8, art. 1 pkt 13 w zakresie art. 18a pkt 3–8 i art. 1 pkt 17 w zakresie art. 28b ust. 2, które wejdą w życie w terminie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Funkcjonujący w Polsce system powiadamiania ratunkowego składa się z 17 centrów powiadamiania ratunkowego (CPR) - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

CPR tworzą jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999. Zatrudnieni w CPR operatorzy numerów alarmowych obsługują wpływające zgłoszenia, a następnie przesyłają drogą elektroniczną wszystkie zebrane informacje do dyżurnych bądź dyspozytorów podmiotów ratowniczych. Do zdarzeń - w zależności od ich charakteru - dysponowani są ratownicy medyczni, strażacy lub policjanci.