Lotnicze pogotowie z nową bazą HEMS

09.04.2024
Aleksandra Kiełczykowska

W poniedziałek w warszawskim Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym otwarto nową bazę Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (ang. HEMS – Helicopter Emergency Medical Services) oraz Stacji Obsługi Technicznej Warszawa-Babice.

Podczas uroczystego otwarcia wiceminister zdrowia Marek Kos podkreślił, że zabezpieczenie i zagwarantowanie bezpieczeństwa obywatelom, szczególnie też i bezpieczeństwa zdrowotnego, jest dla resortu priorytetem i należy do jego głównych zadań.

Ocenił, że inwestycja w ogóle w ratownictwo medyczne jest szalenie ważna. „Jako osoba też odpowiedzialna za departament bezpieczeństwa, czyli między innymi za Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, staram się czynić wszystko (...), żeby to miejsce się rozwijało, było doposażone, żeby po prostu sprawnie, funkcjonalnie działało dla wszystkich mieszkańców” – dodał.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Maciej Lasek ocenił, że udało się wiele obciągnąć w tym obszarze. „Nowoczesne śmigłowce, nowoczesne bazy i sprawnie działający system ratowniczy” – wymieniał.

Wiceminister Kos dopytywany później przez dziennikarzy o LPR przekazał, że budżet LPR na 2024 rok to 287 mln zł. „Myślę, że jak na rok obecny, bieżący, to całkowicie to wystarczy. Natomiast z całą pewnością trzeba zainwestować więcej środków, by dokupić sprzętu” – zaznaczył. Wyjaśnił, że sześć nowych śmigłowców do sześciu baz całodobowych LPR w Polsce oraz nowy symulator, to są koszta wynoszące kilkaset milionów złotych.

Pytany o aktualne potrzeby LPR wskazał właśnie na nowy symulator. „Ten, który jest, ma już kilkanaście lat. Jest dobry, sprawny, tylko że wymagamy już nowocześniejszego sprzętu” – wyjaśnił. Zwrócił uwagę, że sam koszt corocznych serwisów posiadanych śmigłowców jest wysoki. Przypomniał, że obecnie jest ich 23.

Pozwolenie na budowę bazy bazę Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz Stacji Obsługi Technicznej Warszawa-Babice LPR uzyskało w 2020 roku.

W ramach inwestycji wybudowano bazę HEMS, w skład której wchodzi dwukondygnacyjny budynek operacyjno-biurowy z zapleczem hotelowym dla członków załóg, nowoczesny hangar z platformą jezdną dla śmigłowca oraz dwunawowy hangar Stacji Obsługi Technicznej z magazynem technicznym i przyległym trzykondygnacyjnym budynkiem biurowo-magazynowym.

Ponadto wybudowano halę lakierni, w której możliwe będą prace związane z wymianą powłoki lakierniczej śmigłowców oraz FATO (strefę startu i lądowania śmigłowców), płytę przedhangarową, drogi, chodniki i parkingi.

Koszt całej inwestycji wyniósł ponad 60 mln zł.

Leki

Napisz do nas

Zadaj pytanie ekspertowi, przyślij ciekawy przypadek, zgłoś absurd, zaproponuj temat dziennikarzom.
Pomóż redagować portal.
Pomóż usprawnić system ochrony zdrowia.