W I półroczu 2015 roku, oddziały wojewódzkie NFZ przeprowadziły łącznie 1068 kontroli, w tym 502 planowe i 566 kontroli doraźnych. Skutki finansowe kontroli przekroczyły 55 mln zł.
(SZP - leczenie szpitalne; AOS - ambulatoryjna opieka specjalistyczna; STM - leczenie stomatologiczne; POZ - Podstawowa Opieka Zdrowotna; REH - rehabilitacja lecznicza; PSY - leczenie psychiatryczne; ZPO - zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środkami pomocniczymi; SPO - świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w ramach opieki długoterminowej; RTM - ratownictwo medyczne; SOK - świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie; OPH - opieka paliatywna i hospicyjna; PRO - profilaktyczne programy zdrowotne; UZD - lecznictwo uzdrowiskowe; PDT - pomoc doraźna i transport sanitarny)
Według NFZ najczęściej stwierdzone nieprawidłowości w wyniku kontroli świadczeniodawców nie ulegają w ostatnich latach zmianom i są podobne we wszystkich rodzajach świadczeń:
• nieprawidłowa klasyfikacja hospitalizacji do grup JGP
• rozliczanie w tzw. „ruchu międzyoddziałowym”
• wykazywanie jako hospitalizacji świadczeń, które mogły być wykonane w warunkach ambulatoryjnych
• brak w dokumentacji medycznej potwierdzenia udzielonych świadczeń/porad
• brak określonych w typie porady badań diagnostycznych
• braki w wymaganym sprzęcie
• brak wymaganych kwalifikacji personelu
• nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji medycznej
• brak aktualizacji zasobów sprzętowych i personelu (harmonogram-zasoby)
• nieprawidłowe prowadzenie list oczekujących.