Pacjenci z terenów wiejskich, gdzie utrudniony jest dostęp do kardiologa i geriatry, będą mogli korzystać z ich porad za pomocą telekonsultacji. Zarządzenie w tej sprawie podpisał prezes NFZ Tadeusz Jędrzejczyk, 1 października weszło ono w życie. "Pacjenci nie będą już musieli sami szukać specjalisty i płacić za dojazd do nierzadko odległego ośrodka" - podkreślił Jędrzejczyk.
Fot. shutterstock
Zarządzenie umożliwia zdalne konsultowanie pacjentów, np. z terenów wiejskich, w zakresie kardiologii i geriatrii. Do tej pory mieli oni mniejsze szanse na leczenie specjalistyczne niż mieszkańcy dużych miast. Według NFZ nawet jeśli lekarze rodzinni kierowali ich do specjalisty, część pacjentów z tej możliwości nie korzystała z powodu konieczności dojeżdżania, ograniczeń czasowych czy finansowych.
Nowe przepisy umożliwią - za pośrednictwem nowoczesnych technologii - przeprowadzenie konsultacji ze specjalistą w placówkach podstawowej opiece zdrowotnej (POZ), pod których opieką są pacjenci.
"Istniejące problemy w dostępie do konsultacji na niektórych terenach, wynikające przede wszystkim ze znacznej odległości od ośrodków specjalistycznych można będzie zmniejszyć, a nawet zniwelować, poprzez zastosowanie nowoczesnych metod komunikowania się i elektronicznego przekazywania danych i obrazu" - czytamy w uzasadnieniu do zarządzenia. Zmiana umożliwi rozwiązanie problemu braku specjalistów w środowiskach wiejskich i małomiasteczkowych, w tym zwłaszcza w rejonach górskich.
NFZ zakłada, że telekonsultacje z jednej strony ułatwią pacjentom mieszkającym na wsi dostęp do leczenia specjalistycznego, a z drugiej umożliwią lekarzom POZ konsultacje trudnych przypadków.
Fundusz przekonuje, że wdrożenie tego rozwiązania ułatwi pacjentom dostęp do konsultacji specjalistycznych oraz do informacji o swoim zdrowiu, a także zapewni łatwiejszy dostęp personelu medycznego zatrudnionego w POZ do konsultacji trudnych przypadków. Zgodnie z zarządzeniem zespół lekarzy specjalistów zapewni konsultacje dla lekarzy rodzinnych w sytuacjach potrzeby medycznego wsparcia w postępowaniu z pacjentami.
NFZ liczy także na upowszechnienie nowatorskich metod konsultowania chorych i wykorzystywania współczesnych technik komunikacji między pacjentami i personelem medycznym.