Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Trening wytrzymałościowy wydłuża młodość

Chcąc spowolnić starzenie się naszego organizmu, powinniśmy pomyśleć o regularnym uprawianiu takich sportów jak bieganie, pływanie, jazda na rowerze czy biegówki. Wszystkie one zapewnią nam trening wytrzymałościowy, wydłużający telomery – informują niemieccy naukowcy na łamach „European Heart Journal”.


Fot. pixabay.com

Naukowcy z Uniwersytetu w Lipsku porównywali wpływ trzech rodzajów treningu - wytrzymałościowego, siłowego oraz interwałowego o wysokiej intensywności - na starzenie się komórek (jego wyznacznikiem jest długość telomerów). Okazało się, że zarówno trening wytrzymałościowy, jak i interwałowy o wysokiej intensywności spowalniały proces starzenia się na poziomie komórkowym. Podobnego działania nie zaobserwowano w przypadku treningu siłowego.

Telomery są zakończeniami chromosomów, które chronią je przed uszkodzeniami. Wraz z wiekiem telomery systematycznie skracają się. Gdy telomery nie są już w stanie chronić chromosomalnego DNA, następuje śmierć komórki. Proces ten regulowany jest przez kilka białek, m.in. przez enzym o nazwie telomeraza, który może przeciwdziałać skracaniu się telomerów, a nawet przyczyniać się do ich wydłużenia.

Do badań rekrutowano 266 młodych i zdrowych wolontariuszy, którzy dotychczas nie wykazywali dużej aktywności fizycznej. Podzielono ich na grupy, z których każda przez sześć miesięcy miała wykonywać zadany trening. W przypadku treningu wytrzymałościowego było to bieganie, w przypadku treningu interwałowego - powtarzające się serie: rozgrzewka, sprint i trucht, a w przypadku treningu siłowego - wykonywanie obwodów na przyrządach w siłowni, w tym wiosłowanie oraz ćwiczenie mięśni, nóg, pleców i klatki piersiowej. Grupa kontrolna nie zmieniała poziomu swojej aktywności.

Trening odbywał się trzy razy w tygodniu i trwał 45 minut. Do końca obserwacji wytrwało 124 uczestników. W momencie rozpoczęcia badań, a także po zakończeniu półrocznego programu treningowego naukowcy pobierali krew we wszystkich grupach w celu zbadania długości telomerów oraz poziomu aktywności telomerazy. Stwierdzili wówczas, że u osób uczestniczących w treningu wytrzymałościowym i interwałowym długość telomerów zwiększyła się, a poziom telomerazy wzrósł 2-, a nawet 3-krotnie.

Zdaniem badaczy, te dwa rodzaje ćwiczeń mogą wpływać na długość telomerów, gdyż zwiększają one poziom tlenku azotu we krwi, przyczyniając się do zmian zachodzących w komórkach.

– Zarówno poziom telomerów, jak i aktywność telomerazy odgrywają kluczową rolę w procesie starzenia się oraz procesach regeneracji – podkreśla autor analizy prof. Ulrich Laufs.

Data utworzenia: 30.11.2018
Trening wytrzymałościowy wydłuża młodośćOceń:

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Na co choruje system ochrony zdrowia

  • Pięć minut dla pacjenta
    Lekarze rodzinni mają na zbadanie jednego pacjenta średnio po kilka minut. Taka sytuacja rodzi frustracje po obu stronach – wśród chorych, bo chcieliby więcej uwagi, oraz wśród lekarzy, bo nie mogą jej pacjentom poświęcić.
  • Dlaczego pacjenci muszą czekać w kolejkach?
    Narodowy Fundusz Zdrowia wydaje rocznie na leczenie pacjentów ponad 60 mld zł. Ale ani te pieniądze, ani rozwiązania wprowadzane przez Ministerstwo Zdrowia – tzw. pakiet onkologiczny i pakiet kolejkowy – nie zmienią sytuacji. Dlaczego?