×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Szanowni Państwo,

Medycyna Praktyczna wykorzystuje w swoich serwisach pliki cookies i inne pokrewne technologie. Używamy cookies w celu dostosowania naszych serwisów do Państwa potrzeb oraz do celów analitycznych i marketingowych. Korzystamy z cookies własnych oraz innych podmiotów – naszych partnerów biznesowych.

Ustawienia dotyczące cookies mogą Państwo zmienić samodzielnie, modyfikując ustawienia przeglądarki internetowej. Informacje dotyczące zmiany ustawień oraz szczegóły dotyczące wykorzystania wspomnianych technologii zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Korzystając z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie plików cookies i podobnych technologii, opisanych w Polityce Prywatności.

Państwa zgoda jest dobrowolna, jednak jej brak może wpłynąć na komfort korzystania z naszych serwisów. Udzieloną zgodę mogą Państwo wycofać w każdej chwili, co jednak pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego wcześniej na podstawie tej zgody.

Klikając przycisk Potwierdzam, wyrażacie Państwo zgodę na stosowanie wyżej wymienionych technologii oraz potwierdzacie, że ustawienia przeglądarki są zgodne z Państwa preferencjami.

Najczęstsze skutki uboczne stosowania preparatów metforminy u diabetyków

Pytanie nadesłane do redakcji

Witam, mój tata ma 65 lat, nie jest otyły, ale ma cukrzycę. Przyjmował Metformax 850 i było OK. Teraz dostał Metformax 1000, przyjmuje go od około 3 tygodni, ale od tygodnia po zażyciu leku cukier zamiast spadać, wzrasta, nawet do poziomu 400–500. Poziom był tak wysoki, że urządzenie do mierzenia cukru pokazywało „error”. Bardzo przestrzega diety i ma dużo ruchu. Skąd więc taki wysoki poziom cukru w krwi po zażyciu tego leku? Dodam jeszcze, że w międzyczasie znalazł kilka tabletek Metformaxu 850 i po nim nie było takich reakcji.

Odpowiedziała

dr n. med. Elżbieta Orłowska-Kunikowska
Klinika Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii
Gdański Uniwersytet Medyczny

Zwiększenie stężenia glukozy (cukru) do poziomu 400–500 mg% u chorego na cukrzycę może być spowodowane infekcją lub inną dodatkową chorobą albo wynika z błędu dietetycznego (w tej sytuacji szybko ustępuje). Nie jest możliwe, by zastąpienie dawki 850 mg Metformaxu dawką 1000 mg było odpowiedzialne za opisane pogorszenie kontroli cukrzycy.

Proponuję jak najszybszy kontakt z lekarzem, który zweryfikuje skuteczność dotychczasowej terapii i być może ją zintensyfikuje. U szczupłych osób w starszym wieku należy zawsze brać pod uwagę możliwość występowania wolno rozwijającej się cukrzycy typu 1 (tzw. LADA), w której dość szybko leczenie tabletkami przestaje być skuteczne i trzeba włączyć insulinę.

Ponieważ nie można również w 100% wykluczyć, że obserwowane zwiększenie stężenia glukozy wynikało z wadliwego opakowania leku, chory powinien natychmiast zgłosić się do lekarza.

01.03.2013

Zachorowania w Polsce - aktualne dane

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.

Poradnik świadomego pacjenta

  • Jak pojechać do sanatorium?
    Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można wybrać sobie miejsce, do którego chce się jechać i termin wyjazdu? Czy można skorzystać z sanatorium bez zakwaterowania?
  • Jak długo ważna jest recepta w 2020?
    Pacjent, który otrzymał receptę od lekarza, musi pamiętać, że nie jest ważna bezterminowo. Każda recepta ma ściśle określony czas, w którym można ją zrealizować. Dotyczy to zarówno recepty w formie „papierowej”, jak i tzw. e-recepty.